سفته بازان در موقعیت فروش قرار گرفتند

یک گام دیگر تا مهار کامل نوسان قیمت دلار

کدخبر: ۱۵۶۹۹۰
روز چهارشنبه در بازار ارز ، روز غلبه انتظارات کاهشی بر هیجان و سفته بازی به ویژه در دلار بود. قیمت دلار با 40 تومان کاهش در پایان معاملات به زیر 4100 تومان آمد تا روندی که از روز سه شنبه شروع شده بود ادامه پیدا کند.
یک گام دیگر تا مهار کامل نوسان قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز ، اکثر کهنه کاران بازار ارز در روز چهارشنبه عقیده داشتند که قیمت دلار به سطح اشباع رسیده است. علت آن را هم افزایش فروشندگان در بازار عنوان می کردند. اغلب سفته بازانی که در دو روز قبل از آن اقدام به خرید کرده بودند ، دیروز فروشنده شدند. در حالی که خریدار به این میزان وجود نداشت. همین مساله یک زمینه مهم برای کاهش قیمت دلار و ایجاد ذهنیت کاهشی در بازار شد.

در این میان نقش بازارساز ارزی را نیز نباید در معادلات دیروز نادیده گرفت. بازارساز برخلاف روزهای قبل از همان ابتدای معاملات وارد شده و با افزایش عرضه مانع از شکل گیری انتظارات افزایشی در بازار شد. در واقع گام اول مدیریت نوسان قیمت دلار در پنجمین روز هفته که همان مدیریت سقف قیمت بازار بود، به درستی انجام گرفت. در ابتدای روز، بازارساز ارزی در برابر افرادی که قصد داشتند با ایجاد هیجان قیمت‌ها را دچار نوسان افزایشی کنند، ایستادگی کرد و با عرضه کلان و خرد و با فاصله مناسب از قیمت بازار، سقف قیمت دلار را مدیریت و از بروز نوسان هیجانی افزایشی جلوگیری کرد.

منتها پس از اینکه قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت، گام دوم لازم جهت مدیریت نوسان که همان مدیریت کف قیمت برای دلار بود، همراه گام نخست برداشته نشد. پس از اینکه قیمت دلار تا محدوده 4 هزار و 110 تومان پایین رفت، تعداد زیادی از معامله‌گران احساس کردند شاخص ارزی توان رشد بیشتری را ندارد. در نتیجه این عده نیز تصمیم گرفتند در موقعیت فروش قرار بگیرند. با افزایش تعداد فروشنده‌ها، خریداران بازار نیز تا حدی عقب‌نشینی کردند و این امر موجب شد که قیمت بدون معامله خاصی به زیر مرز 4 هزار و 100 تومان برود. حتی قیمت دلار تا ابتدای محدوده 4 هزار و 80 تومان نیز پایین رفت. در این شرایط به‌نظر می‌رسید که بازارساز برای مدیریت نوسان، کف قیمت مشخصی را تعریف نکرده است؛ چراکه به‌طور معمول انتظار آن است که قیمت در یک روز نسبتا عادی نهایتا 25 تومان افت کند. به گفته فعالان، همان‌طور که بازارساز برای روند افزایشی سقفی تعیین کرده بود، برای روند کاهشی نیز نیاز است که کف قیمتی تعیین کند تا مدیریت نوسان به‌طور کامل صورت گیرد. اگر بازارساز چند روز بتواند قیمت دلار را در دامنه نوسانی 20 تا 25 تومانی مدیریت کند، از تعداد دلالان و حجم معاملات آنها کاسته خواهد شد. در واقع، معامله‌گران ارزی تنها به دنبال کسب سود از نوسانات کاهشی و افزایشی هستند و مدیریت نوسان موجب ناامیدی و کناره‌گیری این دسته خواهد شد. در چنین شرایطی، اگر حبس بازه‌ای قیمت دلار رخ بدهد و بازارساز بتواند قیمت را در یک کف و سقف مشخص مدیریت کند، ثبات در بازار پایدار خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید