دامنه نوسان دلار از 80 تومان در روزهای گذشته به 20 تومان رسید

سکوت «فعال» بازارساز در برابر قیمت دلار

کدخبر: ۱۵۸۳۰۹
برخلاف هفته های گذشته، در یک هفته اخیر هیچ مقام مسئولی در خصوص تحولات بازار ارز و اعلام قیمت برای دلار موضع نگرفته است. با این حال فعالان بازار ارز این سکوت را یک سکوت «فعال» از سوی بازارساز ارزی تعبیر می کنند. بر این اساس روز چهارشنبه قیمت دلار تحت تاثیر عوامل اقتصادی در بیرون از مرزها و همچنین عامل سیاسی، دامنه نوسان محدود و مدیریت شده ای را تجربه کرد.
سکوت «فعال» بازارساز در برابر قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز، روز چهارشنبه در بازار ارز قیمت دلار همچنان شاهد کاهش دامنه نوسان بود. به گونه ای که تنها بازه 20 تومانی 3950 تا 3970 تومان را طی می کرد و البته در اکثر ساعات معامله های خرد در صرافی ها روی 3965 تومان دور می زد. قیمت 3970 تومان که سقف قیمت دلار در روز گذشته بود، یک قیمت التهابی بود که برای مدت کوتاهی دوام آورد و معامله قابل ملاحظه ای با این قیمت در راسته معاملات ارزی انجام نشد.

روز چهارشنبه ، شاخص ارزی تحت‌تاثیر 3 عامل افزایشی رشد نرخ حواله درهم ، بالا بودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق و هیجانات روانی دلالان پیرامون سخنرانی ترامپ قرار داشت. برخی بازیگران بازار اعتقاد داشتند نوسانات احتمالی بازارهای جهانی تحت‌تاثیر کنفرانس خبری ترامپ و موضع گیری احتمالی او در برابر برجام ممکن است روز پنج‌شنبه (امروز) به بازار داخلی نیز سرایت کند، در نتیجه سعی داشتند به استقبال آن بروند.

با این وجود، حجم ارز مناسب موجود در بازار چه به صورت اسکناسی و چه به صورت حواله ، مهم‌ترین عاملی بود که در برابر نیروهای افزایشی ایستادگی کرد. احتیاط معامله‌گران در نقاط انتهایی محدوده 3 هزار و 960 تومان دیگر عامل مقاوم در برابر افزایش نوسانات بود. دامنه نوسان قیمت دلار در حالی در روزهای اخیر کاهش یافته که در روزهای ابتدایی ماه، تغییرات قیمت در مقاطعی به بالای 80 تومان در یک روز هم رسیده بود.

عرضه مناسب و مدیریت شده بازارساز که مهمترین دلیل کاهش نوسان قیمت دلار به حساب می آید، موجب شده حجم تقاضای آربیتارژی و سفته بازی در بازار ارز به طور محسوسی کاهش پیدا کرده و صرافان بیشتر به تقاضای مصرفی پاسخ دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید