سفته بازان تلاش دارند تا قیمت دلار را به بازه 3800 تومان بازگردانند

قیمت دلار در آستانه ثبات

کدخبر: ۱۶۲۰۹۵
در حالی که قیمت دلار می رود تا در بازه قیمتی 3700 تومان تثبیت شود، سفته بازان تلاش زیادی دارند تا دلار را به بالای 3800 تومان بازگردانند. با این حال حضور بازارساز در روز سه شنبه ملموس تر بود و اجازه نداد رفتارهای هیجانی تداوم یافته و به تقاضای مصرفی سرایت کند. با این حال ثبات بازار ارز در روزهای آینده در گرو تداوم حضور عرضه و فعالیت هدفمند صرافی های بانکی است.
قیمت دلار در آستانه ثبات

به گزارش اقتصادنیوز ، در ابتدای چهارمین روز هفته نوسان‌گیران ارزی تلاش کردند قیمت دلار را وارد کانال 3 هزار و 800 تومان کنند. روز سه‌شنبه معاملات «امروزی» با قیمت 3هزار و 800 تومان کلید خورد که 13 تومان بالاتر از قیمت بسته شده بازار نقدی روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، معامله‌گران اعتباری بازار قصد داشتند با جوسازی پیرامون قیمت‌های شروع بازار، فضای معاملات را دچار هیجان کنند و ذهنیت سایر بازیگران ارزی را تحت‌تاثیر قرار دهند.

تعدادی از بازیگران با تجربه بازار عنوان کردند، رشد ابتدای روز سه‌شنبه در شرایطی صورت گرفت که نرخ حواله درهم تغییر خاصی نداشت و ارزش دلار در کشورهای همسایه نیز چندان بالا نرفته بود. در این شرایط می‌توان تنها عامل رشد هیجانی ابتدای روز را به جوسازی معامله‌گران داخلی نسبت داد. البته تحرکات این گروه به سرانجام نرسید و با آغاز عرضه بازارساز به سرعت قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت.

تا ساعت 12 ظهر قیمت در معاملات نقدی حتی تا نقطه 3 هزارو 786 تومان پایین رفت و در نهایت نیز روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز با همین قیمت به کار خود پایان داد که یک تومان پایین‌تر از روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، نوسان‌گیری ابتدای روز سه‌شنبه پشتوانه محکمی نداشت و از سوی دیگر عرضه بازارساز مانع شد که قیمت دلار تحت‌تاثیر هیجانات افزایش پیدا کند.

به گفته فعالان، روز سه‌شنبه بازیگران بازارساز ارزی بیشتر با قیمت 3هزار و 775 تومان اقدام به عرضه ارز کردند که اختلاف چندانی با نرخ بازار نداشت. فاصله محدود نرخ صرافی‌های بانکی با بازار آزاد را می‌توان به فال نیک گرفت، چرا که مانع ایجاد رانت و تقاضای کاذب در بازار می‌شد.

البته عده‌ای از معامله‌گران غیررسمی سعی داشتند پیرامون این موضوع جوسازی و قیمت را تحت‌تاثیر تفسیر خود قرار دهند. تفسیر این دسته از معامله‌گران آن بود که بازارساز از آن جایی که کف قیمت را 3 هزار و 775 تومان تعیین کرده است، با نرخ‌های کمتری اقدام به عرضه ارز نکرده است.

این در حالی است که عده‌ای از فعالان باتجربه بازار اعتقاد داشتند، بازارساز برای جلوگیری از شکل‌گیری تقاضای کاذب و ایجاد رانت اختلاف نرخ خود با بازار را در فاصله محدودی تنظیم کرد. از سوی دیگر، در صورتی که بازارساز به‌جای تنظیم قیمت خود با بازار، آن را به‌صورت دستوری پایین بیاورد، ممکن است زمینه افزایش نوسان و هجوم دلالان به بازار فراهم شود.

در یک ماه گذشته با عرضه متناسب بازار، قیمت دلار با شیب ملایم در مسیری کاهشی قرار گرفته و کاهش نوسانات منجر به خروج بخشی از نوسان‌گیران از بازار شده است. در کنار این هر چقدر به روزهای انتهایی سال نزدیک‌تر شویم، میزان عرضه شرکت‌های تجاری در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که عده‌ای از بازیگران به ورود تقاضای مسافرتی چشم دوخته‌اند و امیدوارند تحت‌تاثیر آن روند قیمت تغییر کند.

همسو با کاهش قیمت دلار، در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 189 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در کنار افت دلار، بازگشت اونس جهانی به ابتدای محدوده هزار و 230 دلار در ابتدای روز دیگر عاملی بود که زمینه‌ساز افت شد. به این ترتیب، سکه پس از دو روز مقاومت در کانال یک میلیون و 190 هزار تومان به کانال پایین‌تر قدم گذاشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید