قیمت دلار به کف رسید / دست خالی نوسانگیران دلار

کدخبر: ۱۷۱۰۱۹
در چهارمین روز هفته، قیمت دلار در محدوده 3 هزار و 720 تومان باقی ماند و سکه تمام بهار آزادی دومین افزایش متوالی را به ثبت رساند. روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی 2هزار تومان رشد را تجربه کرد و روی قیمت یک میلیون و 206 هزار تومان قرار گرفت. رشد فلز گرانبهای داخلی در شرایطی صورت گرفت که بخش زیادی از فعالان انتظار صعود بیشتری داشتند.
قیمت دلار به کف رسید / دست خالی نوسانگیران دلار

به گزارش اقتصادنیوز ، ظهر شانزدهمین روز خردادماه بهای اونس در بازارهای جهانی به محدوده هزار و 290دلار رسید. حرکت نسبتا تند صعودی طلای جهانی، بخشی از سکه‌بازان را به افزایش دامنه نوسان در بازار سکه امیدوار کرد، ولی در کمال شگفتی این فلز گرانبها به افزایش آرام خود ادامه داد.

این موضوع منجر به کاهش حباب سکه شد و قیمت بازار را به ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی نزدیک کرد. به گفته فعالان، دو دلیل عمده برای حرکت آرام و دست به عصای سکه در واکنش به رشد طلای جهانی وجود داشت: اولی، کاهش سنتی تقاضا در ماه مبارک رمضان و دوم، نبود اطمینان به پایدار بودن روند افزایشی اونس.

روز سه‌شنبه، در بازار ارز نیز دامنه نوسانات محدود بود و دلار برای دومین روز متوالی در محدوده 3هزار و 720 تومان نوسان کرد. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار از فاز کاهشی خارج شد و با یک تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 729 تومان رسید. به گفته فعالان، بخشی از معامله‌گران ارزی تصور کردند که قیمت به کف رسیده است، در نتیجه با افزایش خریدها، بهای شاخص بازار ارز را تحریک کردند. با وجود این اتفاق، قیمت این ارز توان عبور از محدوده 3 هزار و 720 تومان را از خود نشان نداد تا انتظارات کاهشی نیز همچنان در بازار فعال باقی بمانند.

دلایل احتیاط سکه‌بازان

در شانزدهمین روز خردادماه، سکه تمام بهار آزادی نوسانات زیادی را تجربه نکرد، حال آنکه بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر به پیرامون محدوده هزار و 290 دلار رسیده بود. روز سه‌شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 203 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز شنبه داشت. با وجود شروع کاهشی، بهای این فلز گرانبها به سرعت در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا قیمت یک میلیون و 206 هزار تومان بالا رفت. با این حال، کشش رشد بیشتر را از خود نشان نداد و نبود تناسب رشد آن با افزایش بهای اونس و دلار موجب شد که حباب آن کاهش یابد. حباب سکه که روز شنبه وارد محدوده 70 هزار تومان شده بود، روز سه‌شنبه تا محدوده 60 هزار تومانی پایین رفت.

به گفته برخی معامله‌گران با آغاز ماه مبارک رمضان، قیمت سکه در حال نزدیک شدن به ارزش ذاتی آن است. به گفته فعالان، یکی از دلایل اصلی واکنش محدود سکه به نوسانات اونس نیز مربوط به کاهش سنتی تقاضا در ماه مبارک رمضان بوده است. به گفته فعالان، سکه‌بازان به دلیل کاهش تقاضا جسارت چندانی نداشتند که خود را در موقعیت خرید قرار دهند. حتی شنیده شده است که تعدادی از سکه‌بازان سنتی فعالیت خود را در این ماه کم می‌کنند.

در کنار این عامل دیگری که موجب حرکت آرام سکه شد، ناشی از تردید بازیگران داخلی نسبت به روند بهای اونس جهانی بود. به گفته فعالان، شماری از معامله‌گران داخلی اعتقاد دارند، افزایش بهای اونس در دو روز ابتدایی بازارهای جهانی بیشتر ناشی از تنش‌های سیاسی بوده است. این دسته باور دارند، با کم‌اثر شدن این عوامل بهای اونس به مرز پایین‌تر خواهد رفت و افزایش فعلی مقطعی و روانی بوده است.

چنین تصوری در میان بعضی از معامله‌گران بازار داخلی موجب می‌شود که این دسته تمایل چندانی به خرید سکه نداشته باشند و سعی کنند پس از کاهش ابهام روندها، وارد موقعیت خرید یا فروش شوند. روز سه‌شنبه، حتی بهای سکه‌های کوچک‌تر با وجود افزایش بهای اونس، مسیر مقابل را برای حرکت انتخاب کرد. در چهارمین روز هفته، نیم‌سکه با هزار تومان افت به قیمت 634 هزار تومان و ربع‌سکه با 2 هزار تومان کاهش به قیمت 361 هزار تومان رسید. گفته شده است، کاهش تقاضای فیزیکی مهم‌ترین عاملی بود که بهای سکه‌های کوچک را تحت‌فشار قرار داد.

عصبیت معامله‌گران دلار

روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز یک روز کم‌نوسان دیگر را تجربه کرد تا نوسان‌گیران ارزی بیش از پیش عصبی شوند. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 729 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز شنبه داشت. با وجود رشد ابتدای روز، قیمت این ارز در ادامه نوسان چندانی را تجربه نکرد و تنها در مقطع کوتاهی توانست وارد محدوده 3 هزار و 730 تومان شود. روز سه‌شنبه قیمت دلار عمدتا در بازه 4 تومانی 3 هزار و 727 تا 3 هزار و 730 تومان نوسان کرد. روز شنبه نیز این ارز روز کم‌نوسانی را پشت‌سر گذاشته بود. کاهش دامنه نوسانات، انگیزه نوسان‌گیران برای بالا بردن تغییرات قیمت را پایین می‌آورد و موجب خروج تدریجی این دسته از فضای بازار می‌شد.

گفته می‌شود کاهش دامنه نوسانات موجب کاهش شدید فعالیت تعداد زیادی از معامله‌گران غیر‌رسمی و پایین آمدن حجم معاملات فردایی شده است. پیش از این دلار حدود 14 روز در دامنه 3 هزار و 730 تا 3 هزار و 750 تومان حبس بود. روز شنبه این ارز وارد محدوده 3 هزار و 720 تومان شد و در 2 روز کاری اخیر نتوانست نوسان قابل‌ملاحظه‌ای را نیز در این محدوده تجربه کند. یکی از عواملی که موجب کاهش نوسان روز سه‌شنبه شد، فاصله محدود قیمت دلار در بازار داخلی با کشورهای همسایه بود.

دیدگاه‌های افزایشی

با وجود کاهش دامنه نوسانات در ماه‌های اخیر، عده‌ای از معامله‌گران همچنان به افزایش تغییرات قیمت دل بسته‌اند. در این میان، دلایل متفاوتی از سوی افزایشی‌های بازار شنیده می‌شود. بخشی از معامله‌گران بیشتر به تحلیل‌های فنی دقت دارند.این دسته عنوان می‌کنند، بخشی از تحلیلگران فنی باور دارند که قیمت دلار به کف خود رسیده است. به گفته یکی از این افراد، «پس از ریزش دلار به محدوده 3 هزار و 720 تومان شاهد کند شدن روند فروش‌ها هستیم». این تحلیلگر باور دارد، این موضوع نشانه‌ای از توقف روند کاهشی و احتمال بازگشت قیمت دلار است. به گفته تحلیلگر دیگری، قیمت دلار پس از خروج از حبس بازه‌ای به سوی مرز 3 هزار و 700 تومان حرکت نکرد و در محدوده 3 هزار و 720 تومان مقاومت کرد. به گفته وی، با توجه به این موضوع می‌توان گفت که قیمت دلار به کف رسیده است.

از سوی دیگر، عده‌ای از بازیگران ارزی به روند‌های سیاسی اخیر توجه می‌کنند. در این میان، تنش‌های کشورهای منطقه و رای‌گیری چهارشنبه در سنای آمریکا درباره تحریم‌های جدید علیه ایران دو موضوع مهمی است که نگاه این دسته را به خود معطوف کرده است. به گفته بخشی از معامله‌گران، تایید تحریم‌های جدید علیه ایران ازسوی سنا و تحولات اخیر منطقه در کنار روابط حسنه آمریکا با عربستان می‌تواند مقداری تقاضای احتیاطی را وارد بازار کند و زمینه‌ساز تحریک قیمت‌ها شود. این دیدگاه‌های افزایشی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این بخشی از آنها نیز در بازار وجود داشت، ولی نتوانست در روند قیمت اثر بگذارد.

به‌عنوان مثال، عده زیادی از معامله‌گران باور داشتند، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت ولی این اتفاق رخ نداد. در کنار این، بخشی از معامله‌گران ارزی باور داشتند، با انتخاب ترامپ قیمت دلار پیوسته با افزایش نوسان همراه خواهد بود، ولی سه ماه گذشته یکی از کم‌نوسان‌ترین مقاطع زمانی شاخص بازار ارز بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید