قیمت دلار در سطح مقاومتی جدید متوقف شد

تاکتیک سکه بازان برای کسب سود از حراج

کدخبر: ۱۹۳۷۸۹
روز گذشته، سطح ۴هزار و ۲۳۰ تومان برای دومین بار سد راه نوسان‌گیران بازار ارز شد؛ در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۹ تومان افزایش به بهای ۴ هزار و ۲۱۹ تومان رسید. این رشد در حالی رخ داد که در اواسط روز، قیمت شاخص ارزی حتی تا نزدیک ۴ هزار و ۲۳۰ تومان بالا رفته بود.
تاکتیک سکه بازان برای کسب سود از حراج

از نزدیکی محدوده یاد شده، فروش‌های ارزی بالا گرفت تا قیمت توان شکست سطح مقاومتی را از خود نشان ندهد. روز دوشنبه نیز مشابه این اتفاق در بازار رخ داده بود.به گفته فعالان، روز گذشته تقاضا در بازار ارز همچنان بالا بود، ولی میزان عرضه نیز در سطحی قرار داشت که بخش زیادی از تقاضا را پاسخ دهد.

همچنین روز سه‌شنبه بیشتر معامله‌گران توجه چندانی به پایان مهلت کنگره آمریکا برای اعلام‌نظر نهایی‌ درخصوص برجام نکردند. البته تصور برخی از معامله‌گران آن بود که بهتر است تا انتشار اخبار تازه از معاملات کناره بگیرند. این موضوع سایه احتیاط را در بخشی از بازار بالا برده بود.

برخلاف رشد قیمت دلار، در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت و با ۳ هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، عامل اصلی که موجب شد فلز گرانبهای داخلی نتواند رشد قیمت را ثبت کند، نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. اونس تا ساعت ۵ بعدازظهر روز گذشته به بهای هزار و ۲۴۲ دلار رسید.

بخش دیگری از معامله‌گران افزایش حجم سکه در بازار را در افت قیمت موثر دانستند، این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، شماری از معامله‌گران بزرگ با افزایش فروش‌ها سعی کردند قیمت را پایین بیاورند. از نظر آنها، هدف از این تاکتیک آن بوده است که روز چهارشنبه سکه را در حراج بانک کارگشایی با قیمت پایین‌تری تهیه کنند. روز گذشته نیم سکه و ربع سکه نیز افت قیمت را تجربه کرد. روز سه‌شنبه نیم سکه ۴ هزار تومان افت کرد و به قیمت ۶۹۷ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با ۲هزار تومان کاهش به بهای ۳۹۹ هزار تومان رسید.

روز سه‌شنبه، قیمت دلار از همان ابتدای روز در مسیر افزایشی قرار گرفت و به سرعت خود را به محدوده ۴ هزار و ۲۲۰ تومان رساند. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۲۲۷ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۷ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت.

به گفته فعالان، نوسان‌گیران در ساعات انتهایی سومین روز هفته وارد بازار شدند و قیمت را بالا آوردند. به گفته فعالان، آنها قصد داشتند با این تحرکات زمینه شکست سطح ۴ هزار و ۲۳۰ تومان را در روز سه‌شنبه فراهم کنند. با این وجود، تاکتیک یاد شده نیز اثرگذار نشد و دلار در ادامه روز بیشتر به‌سوی ابتدای محدوده ۴ هزار و ۲۲۰تومان حرکت کرد. در نهایت ساعت ۳ بعدازظهر این ارز با قیمت ۴ هزار و ۲۱۹ تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم کمی رشد کرد تا سیگنالی افزایشی به بازار داخلی بفرستد.

خبر مهم روز گذشته که در بازار رصد شد، اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در رابطه با قیمت دلار بود. رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان نیست و تعدیل‌هایی را در آینده خواهد داشت.به گزارش «ایرنا» ولی‌الله سیف درباره اینکه گفته می‌شود عده‌ای قصد سفته بازی در بازار ارز دارند، گفت: کسانی که برای کسب سود به این بازار مراجعه می‌کنند، بدانند که به هیچ‌وجه بازار ارز بازاری نیست که بشود در آن فعالیت‌های سفته بازی داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید