در بازار سهام ، ارز و سکه چه گذشت؟

تشدید نوسانات در 3 بازار داخلی

کدخبر: ۱۹۶۲۲۶
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این مطلب روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران تشریح شده اند. آنچه در روز گذشته در هر بازار اتفاق افتاده است می تواند مبنایی برای تحلیل بازار قرار بگیرد. هر چند بازارها هیچ چیز حتمی نیست و تغییر انتظارات یا عوامل بنیادی هر بازار می تواند سرنوشت جدیدی را برای آن رقم بزند.
تشدید نوسانات در 3 بازار داخلی

به گزارش اقتصادنیوز ، بر این اساس روند سه بازار سهام ، دلار و سکه در روز گذشته به شرح زیر بود:

فشار فروش بر بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۶۵۰ واحدی (۷/ ۱ درصدی)، با ثبت بیشترین افت روزانه از ۱۹ آبان سال ۹۵ در سطح ۹۵ هزار و ۵۶۲ واحد ایستاد. پیش‌تر شناسایی سود پس از رشد شاخص تا سقف ۹۸ هزار و ۳۵۸ واحدی، بورس را از روز سه‌شنبه وارد فاز استراحت کرد. اما تشدید هیجانات در بازار با عوامل غیراقتصادی و تداوم ریسک برجام روند نزولی شاخص را تشدید کرد و افت ۴/ ۲ درصدی شاخص را در ۲ روز گذشته رقم زد. اما شاهد رشد ارزش معاملات به ۳۵۵ میلیارد تومان، بالاترین سطح از ۳۱ فروردین ۹۵ بودیم. بنابراین با وجود تشدید فشار فروش، اما شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران با خوش‌بینی به عوامل بنیادین از جمله گزارش‌های مناسب ماهانه فلزی‌معدنی‌ها، رشد اخیر قیمت مس و آلومینیوم نزدیک سقف ۴‌ساله و رشد اخیر قیمت نفت، تغییر مالکیت قابل‌توجه ۱۷۱ میلیارد تومانی را به نفع حقوقی‌ها رقم زد.

تشدید هیجان در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 57 تومانی و با ثبت بیشترین رشد روزانه از 9 آذر 95 به نرخ 4297 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار از هفته پایانی آذر تا روز چهارشنبه هفته گذشته در بازه 4180 تا 4195 تومان، روز پنج‌شنبه رشد تقاضا، دلار را مجددا بالاتر از ۴۲۰۰ تومان قرار داد. اما چشم‌انداز کاهش تقاضای ارز تجاری در کنار احتمال فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسان محدود دلار را در مسیر صعودی رقم زد. اما از روز شنبه، رشد تقاضای سفته‌بازی دلار با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت در کنار چاشنی رشد تقاضای محافظه‌کارانه با عوامل غیراقتصادی روند صعودی دلار را تشدید کرد. تشدید تقاضای سفته‌بازی با تشدید هیجانات در بازار روز یکشنبه نیز صعود دلار تا نزدیک سقف ۴۳۰۰ دلاری را رقم زد. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مقاومت سطح مزبور را تقویت کرد.

جهش سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 24 هزار تومانی، بیشترین رشد روزانه از 28 آبان، به قیمت یک میلیون و 456 هزار تومان معامله شد. طلا در آخرین روز معاملات سال 2017 در سقف 3‌ماه (بالاتر از 1300) دلار قرار گرفت. با وجود چشم‌انداز رشد شاخص دلار در سال آتی با خروج فدرال‌رزرو از سیاست‌های انبساطی اما رشد سایر ارزها در مقابل دلار، احتمال افت بازارهای سهام و ارزهای دیجیتالی (از جمله بیت‌کوین) چشم‌انداز حمایت از طلا را ارائه می‌دهد. با وجود روند کم‌نوسان دلار نزدیک سطح ۴۲۰۰ تومانی در ۲ هفته اخیر، اما تشدید تقاضای سفته‌بازی با عوامل غیربازاری رشد ۹۲ تومانی نرخ دلار را در ۲ روز رقم زد. احتمال افت نرخ دلار با چشم‌انداز فروکش هیجانات در بازار ارز و فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، تا حدی کم‌واکنشی سکه را در روزهای اخیر رقم زده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید