میل به خرید در حراج سکه افزایش یافت

دکان دلار «کف خیابان» تخته شد/ چرخش پول ها به سمت سکه؟

کدخبر: ۲۰۱۷۳۰
در پنجمین روز هفته، برخورد انتظامی با دلالان ارزی، میدان رو‌به‌روی پاساژ افشار و منطقه سبزه میدان را خلوت کرد. با دستگیری معامله‌گران غیررسمی، قیمت در پاساژ افشار محو شد و هیچ خرید و فروشی در این مکان صورت نگرفت. در واقع، روز چهارشنبه معامله دلار امروزی و دلار فردایی در بازار وجود نداشت.
دکان دلار «کف خیابان» تخته شد/ چرخش پول ها به سمت سکه؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در چنین فضایی، دو قیمت در بازار وجود داشت: اولی، قیمت صرافی‌های منتخب بانک مرکزی، دوم، قیمت صرافی‌های بازار؛ گروه اول، قیمت دلار را تا ساعت ۳ بعدازظهر در حجم خرد تا ۴ هزار و ۸۰۳ تومان پایین آوردند؛ قیمت در معاملات با حجم عمده این صرافی‌ها به زیر ۴ هزار و ۸۰۰ تومان رفت و به ۴ هزار و ۷۹۸ تومان رسید. 

قیمت‌هایی که بیش از ۱۰۰ تومان کمتر از نرخ بسته شده روز سه‌شنبه بودند. قیمت صرافی‌های عادی بازار نیز تا ۴هزار و ۸۲۰ تومان پایین آمد. در روز خلوت ارزی، بانک کارگشایی شلوغ شد و استقبال از حراج افزایش یافت. به گفته حاضران در حراج، افراد بیشتری در این روز متقاضی خرید سکه‌های تمام و نیم بودند و همین موضوع موجب شد که در مقاطعی قیمت نیم‌سکه بالاتر از قیمت بازار معامله شود. استقبال از حراج می تواند نشانه ای از حرکت پول های سرگردان از دلار به سمت سکه طلا باشد. با این حال این شلوغی پیش از رونمایی از بسته ضدالتهاب بانک مرکزی است و در ادامه می تواند اتفاقات دیگری رقم بخورد.

روز چهارشنبه قیمت سکه در بازار با هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان رسید که هزار تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. در حراج بانک کارگشایی سکه تمام عمدتا در میانه کانال یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان معامله شد. در مقطعی قیمت نیم ‌سکه در حراج کارگشایی به بالای ۷۹۰ هزار تومان رسید که بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بالاتر از نرخ بازار بود. در ساعات پایانی حراج قیمت نیم‌سکه به بازار نزدیک شد و در کانال ۷۷۰ هزار تومان معامله شد.

سه متغیر کاهشی در بازار ارز

پیش از شروع بازار در روز چهارشنبه بازار فضای متفاوتی نسبت به روزهای گذشته داشت و از سه جهت تحت‌فشار قرار گرفت. اولین موضوع جو روانی در بازار بود؛ عده‌ای پیش از شروع روز اعتقاد داشتند، بازارساز در برابر عبور دلار از مرز ۵ هزار تومان مقاومت خواهد کرد، در نتیجه قیمت این ارز توانی برای رشد بیشتر را با توجه به فتح کانال ۴ هزار و ۹۰۰ تومان در روز سه‌شنبه نخواهد داشت.

در این شرایط، دلار با قیمت ۴ هزار و ۹۰۰ تومان معاملات خود را آغاز کرد که کاهش ۱۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارم هفته داشت. در این شرایط، نیروی انتظامی وارد بازار شد و دلالان ارزی را دستگیر کرد. به گزارش «ایرنا» روز گذشته، سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که در عملیاتی ۱۰ صرافی پلمب شدند، ۱۶ صرافی نیز اخطار دریافت کردند و ۹۰ نفر از اخلالگران بازار ارز نیز دستگیر شدند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام آگاه گفت: در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز ۷۵۵ حساب دلالان ارزی با گردش مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی بلوکه و مسدود شد. این موضوع موجب شد که قیمت‌ها در معاملات پاساژ افشار محو شوند. این در حالی است که بازار پیش از این اتفاق نیز تحت‌تاثیر نیروهای کاهشی قرار داشت. به‌عنوان مثال، شروع کاهشی درهم در ابتدای روز سیگنال نزولی به بازار داخلی داد.

قیمت حواله درهم در شروع روز به هزار و ۳۴۷ تومان رسید که ۳ تومان کمتر از قیمت روز سه‌شنبه و ۲۳ تومان کمتر از سقف آن روز بود. بر همین اساس برخی تحلیلگران حدس می‌زدند اگر بازار امنیتی نیز نمی‌شد و دلالان دستگیر نمی‌شدند، قیمت دلار  در مسیر افزایشی قرار نمی‌گرفت. محو شدن قیمت‌ها در پاساژ افشار موجب شده بود که قیمت مشخصی در بازار وجود نداشته باشد و هر منطقه جغرافیایی نرخ خاص خود را ثبت کند که در جدول پایین به این قیمت‌ها اشاره شده است.

06-02

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید