در همایش دنیای اقتصاد مطرح شد

کمک «نرخ سود» به افزایش قیمت دلار 97

کدخبر: ۲۰۳۰۷۲
دیروز دومین روز همایش دو روزه دنیای اقتصاد با موضوع سیاست های پولی و همچنین چشم انداز اقتصاد ایران برگزار شد. یکی از محورهای روز دوم این همایش به بررسی بازار دلار و بازار سکه طلا اختصاص داشت. دو بازاری که در هفته های اخیر توجه بسیاری از سرمایه های خرد و کلان را به خود جلب کرده اند.
کمک «نرخ سود» به افزایش قیمت دلار 97

به گزارش اقتصادنیوز ، حسین راهداری، تحلیلگر اقتصادی در این همایش با مقدمه‌ای در مورد اثرات جنگ ارزی، متغیرهای اثرگذار بر قیمت دلار، سکه و طلای جهانی را معرفی کرد و پیش‌بینی خود از بازدهی این دارایی‌ها را بیان کرد.

راهداری در مورد سرنوشت بازارهای ارز، اونس و سکه در سال ۹۷ سخن گفت. این تحلیلگر اقتصادی صحبت‌های خود را با طرح یک سوال آغاز کرد؛ آیا کاهش ارزش ریال به دلار به‌طور کلی اثر منفی در اقتصاد دارد؟ وی پاسخ این موضوع را با مثالی درباره دو شرکت خودروسازی توضیح داد. براساس گفته‌های او، اگر بنز آلمانی و فورد آمریکایی به ترتیب، ۵۰ هزار یورو و ۶۰ هزار دلار قیمت داشته باشند، آنچه نقش اساسی در رفتار مصرف‌کننده این دو کشور خواهد داشت، به نرخ برابری این دو ارز مربوط خواهد بود.

اگر نرخ برابری یورو به دلار ۳/ ۱ باشد، ارزش بنز آلمانی در آمریکا ۶۵ هزار دلار می‌شود. نتیجه آنکه تمایل خریدار به سوی فورد آمریکایی خواهد رفت که ۵ هزار دلار ارزان‌تر است. با این حال، اگر نرخ برابری یورو به دلار به ۱/ ۱ کاهش پیدا کند، ارزش بنز در بازار آمریکا به ۵۵ هزار دلار می‌رسد. در نتیجه تمایل مصرف‌کننده آمریکایی به سوی محصول آلمانی خواهد رفت.

در واقع، تضعیف یورو به دلار لزوما تبعات منفی در اقتصاد ندارد و منجر به افزایش تولید و صادرات محصولات آلمانی خواهد شد. راهداری در سخنان خود عنوان کرد، امروزه برخی کشورها به‌طور عامدانه ارزش پول خود را پایین می‌آورند تا از مزایای تجاری آن بهره‌مند شود. در این میان، نکته ظریفی که این کارشناس اقتصادی به آن اشاره کرد، این بود کشورهایی که درگیر جنگ ارزی هستند، با آگاهی و کنترل اقدام به کاهش ارزش پولی خود می‌کنند و این واقعه ناشی از ناتوانی سیاست‌گذار نیست. 

وی با این مقدمه صحبت‌های خود در مورد بازار ارز داخلی را آغاز کرد. از نظر این کارشناس اقتصادی، دولت بیشتر به اثرات تورمی نرخ ارز توجه می‌کند و در این میان صحبت‌هایی از سخنگوی دولت را یادآور شد که ارزش کنترل تورم را بالاتر از اشتغال دانسته بود؛ بنابراین می‌توان از صحبت‌های او استنباط کرد که در ایران به آثار مثبت تعدیل نرخ ارز کمتر توجه می‌شود.

وی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۷، عنوان کرد به‌طور کلی هرگاه ایران با وفور درآمدهای نفتی مواجه بوده، نرخ تورم در سطح بالاتری نسبت به نرخ ارز قرار داشته است؛ در واقع نرخ ارز در سال‌های وفور درآمدهای نفتی متناسب با نرخ تورم تعدیل نشد و نتیجه سرکوب آن، وقوع شوک‌های ارزی در دو مقطع زمانی بود؛ یکی در آستانه انقلاب اسلامی و دیگری در ابتدای دهه ۹۰. عدم تناسب در تعدیل نرخ تورم و نرخ ارز موجب شد که میزان واردات نسبت به صادرات پیشی بگیرد که زمینه‌ساز افزایش بیشتر نرخ ارز شد. 

راهداری یکی از محرک‌های مهم صعودی نرخ ارز در سال آینده را کاهش نرخ سود بانکی در عین افزایش نقدینگی دانست. افزایش احتمالی تنش بین ایران و قدرت‌های بین‌المللی که شامل خروج آمریکا از برجام، حمایت اروپا از فشار بر ایران در زمینه‌های موشکی و حقوق بشر و افزایش حلقه تحریم‌ها از دیگر عواملی بودند که از نظر این کارشناس می‌توانند به رشد دلار در سال آینده کمک کنند. او همچنین پیش‌بینی کرد که وضعیت دو و چندنرخی در سال ۹۷ نیز ادامه داشته باشد و فاصله ارز مبادله‌ای و آزاد بیشتر شود.

راهداری پس از بازار ارز به بررسی متغیرهای اثرگذار بر قیمت سکه پرداخت. وی قیمت دلار، روند بهای اونس در بازارهای جهانی و حباب سکه در بازار داخلی را از عواملی دانست که قیمت این فلز گرانبها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وی بر این اساس پیش‌بینی کرد که سکه در سال ۹۷ بازدهی ۲۰ تا ۴۰ درصدی خواهد داشت. وی بازدهی احتمالی برای طلای جهانی را صفر تا ۱۰ درصد دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید