بازار ارز غافلگیر شد! آخرین قیمت دلار و درهم امروز پنجشنبه

کدخبر: ۲۱۲۹۷۹
اقتصاد نیوز: روز گذشته، بازار ارز و سکه به خروج ترامپ از برجام واکنش چندانی نشان ندادند، موضوعی که نوسان‌گیران هر دو بازار را تا حدی غافلگیر کرد. امروز نیز حواله درهم تا 1730 تومان افت کرد و برخی قیمت دلار در بازار غیررسمی را نزدیک به 6630 تومان اعلام کردند.
بازار ارز غافلگیر شد! آخرین قیمت دلار و درهم امروز پنجشنبه

قیمت دلار سکه طلا نرخ ارز

در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه معامله خاصی در بازار تهران صورت نمی‌گرفت، ولی در بازار شهرهای مرزی قیمت کمی بالا آمده و از سطح ۶ هزار و ۴۰۰ تومان عبور کرده بود. تا مدتی سایت‌ها و کانال‌های اعلام قیمت، تنها نرخ‌هایی را اعلام می‌کردند که ازسوی خریداران اعلام می‌شد؛ ولی نکته مهم آن بود که در هیچ کدام از این نرخ‌ها معامله‌ای انجام نمی‌شد و کسی حاضر به فروش نبود.

یکی از اولین نرخ‌های خریدی که اعلام شد، رقم ۶ هزار و ۹۰۰ تومان بود که اختلافی ۵۰۰ تومانی با قیمت‌های هرات افغانستان داشت. درصد اختلاف قیمت در بازار تهران با هرات و سلیمانیه به حدود ۸‌درصد می‌رسید. از نزدیکی ساعت ۱۲ ظهر سایت‌های زیادی به مردم توصیه کردند که گول قیمت‌های تقلبی را نخورند. آنها عنوان می‌کردند، در حالی قیمت‌های بالای ۷ هزار تومان از سوی برخی دلالان به مردم عادی پیشنهاد می‌شود که دلالان خود با قیمت‌هایی زیر ۶ هزار و ۷۰۰‌تومان دلار را معامله می‌کنند. در واقع، در‌حالی‌که دلالان، دلار را در سطوح پایینی می‌خریدند، به مردم عادی قیمت‌های بسیار بالاتری را پیشنهاد می‌دادند. در این شرایط، تحلیلگران و کارشناسان در سایت‌ها بیش از پیش خرید دلار را توصیه نمی‌کردند تا قیمت‌ها کمی منطقی‌تر شوند. اولین قیمت‌هایی که در بازار غیررسمی تهران کشف شد و معاملات در آن صورت گرفت، در محدوده ۶‌هزار و ۷۰۰‌تومان بود.

واکنش دوگانه حواله درهم به خروج ترامپ

یکی از ارزهایی که در ابتدای روز نسبت به دلار هیجان بیشتری را از خود نشان داد، درهم امارات بود. نرخ حواله درهم در شروع بازار، حتی تا قیمت هزار و ۸۷۰ تومان رشد کرد؛ با این حال، به یکباره این ارز از سقف روزانه عقب نشست و در مسیر کاهشی قرار گرفت. حدود ساعت ۳ بعدازظهر قیمت درهم زیر مرز هزار و ۸۰۰ تومان و در میانه‌های کانال هزار و ۷۰۰ تومان قرار داشت. دلایل متفاوتی از سوی فعالان برای افت درهم و واکنش محدود بازار ارز داخلی به خروج ترامپ از برجام عنوان شد. برخی فعالان، باور داشتند، مداخله بازارساز عامل اصلی نزول قیمت درهم بود. در واقع بازارساز با مداخله خود جو روانی شکل گرفته در ابتدای روز را شکست. گروه دیگری باور داشتند اثر خروج ترامپ از برجام در بازار پیش‌خور شده بود؛ در نتیجه، تصمیم سه‌شنبه شب ترامپ بازتاب چندانی در بازار نداشت.

دلیل سومی که برای واکنش محدود بازار عنوان شد، به سیاست معامله‌گران ارزی مربوط بود. عده‌ای باور داشتند، معامله‌گران تصور می‌کنند که پس از اتفاقات سیاسی که می‌تواند بازار را هیجانی کند، بازارساز با عرضه ارز در برابر شوک‌ها مقاومت می‌کند. در نتیجه این عده این سیاست را در پیش گرفتند که فعلا از بازار کناره بگیرند و در روزهای آینده موقعیت خود را تعیین کنند. دسته‌ای از تحلیلگران نیز عنوان کرده‌اند، از آنجایی که قیمت دلار بازار به ارزش واقعی آن نزدیک شده است، خریداران احتیاط بیشتری را صورت می‌دهند. به گفته بخشی از بازیگران، بازار در شرایط فعلی بیشتر در انتظار اخبار جدید است و وقایع کنونی اثر خود را در قیمت‌های بازار تخلیه کرده‌اند. گروه زیادی از معامله‌گران، مدیریت بازارساز را در کاهش نوسانات موثر دانستند. از نظر آنها، عرضه به موقع ارز و تحویل سکه‌های پیش‌فروش ضربه گیر نوسانات شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید