توقف صعود ممتد بورس؟

کدخبر: ۲۱۶۵۷۵
اقتصاد نیوز به نقل از دنیای بورس؛ شاخص بورس تهران در معاملات امروز با افت 168 واحدی (معادل 2/0 درصد) مواجه شد. پس از رشدهای متوالی در 14 روز متوالی گذشته و ثبت رشد 3 هزار واحدی شاخص کل، افت امروز بازار سهام می‌تواند استراحت پس از صعود پرشتاب هفته‌های اخیر عنوان شود. در ادامه به بررسی علل افت قیمتی سهام و آینده مورد انتظار پرداخته می‌شود.
توقف صعود ممتد بورس؟

چرا پالایشی‌ها نزولی شدند: در معاملات امروز نمادهای «شبندر»، «جم» و «کگل» در صدر نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل قرار داشتند. افت قیمتی نمادهای پالایشی و به خصوص پالایش نفت بندرعباس (شبندر) را می‌توان به افت اخیر قیمت نفت در بازار جهانی و مهم‌تر از آن ضعف سودآوری این شرکت در مقایسه با انتظارات در سال 96 دانست. دیگر نمادهای پالایشی نیز  با شتاب کمتری در مسیر نزولی حرکت کردند. گرچه عوامل کوتاه‌مدت مانند افت نسبی قیمت نفت در هفته‌های اخیر عامل فشار بر سهام این شرکت‌ها است اما نکته‌ مهم در خصوص نمادهای این گروه توجه به رویه میان‌مدت متغیرها به خصوص در بخش نفت و ارز مبادله‌ای است که رشد محسوسی را تجربه کرده‌اند. این عوامل بنیادی اگر با ثبات رویه نرخ‌گذار(شرکت پالایش و پخش به عنوان نرخ‌گذار محصولات پالایشی مطرح است)همراه شود به رشد محسوس سودآوری این گروه ختم می‌شود. 

عقب‌نشینی سهام پتروشیمی: سهام شرکت‌های پتروشیمی که در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری در لیست سهام جذاب از سوی تحلیل‌گران بازار قرار می‌گرفتند با ضعف تقاضا در شرایط کنونی مواجه هستند. علت این موضوع را باید در یکسان‌سازی نرخ ارز جستجو کرد که علاوه بر افزایش بهای تمام‌شده (به واسطه افزایش نرخ ارز مبادله‌ای) با سرکوب نرخ ارز آزاد در بخش فروش نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند. با این حال به نظر می‌رسد این شرکت‌ها نیازمند بررسی بیشتری هستند که در سایت تحلیلی «دنیای بورس» می‌توانید نگاهی دقیق‌تر از گروه محصولات شیمیایی و همچنین پالایشی پیدا کنید. 

به طور کلی برای دیگر نمادهای بازار باید به موج شناسایی سود موقت اشاره کرد. در این خصوص انتظارات آتی از اقتصاد کشور باعث شده که بسیاری از کارشناسان به جذابیت سهام در مقایسه با دیگر بازار تاکید داشته باشند. در این میان اگر اشتباهات گذشته سیاست‌گذار اقتصادی تکرار نشود نزول کنونی سهام را می‌توان استراحت برای ادامه مسیر صعودی عنوان کرد. 

«دنیای بورس» در نقشه نیمروز به بررسی کامل وضعیت بازار امروز پرداخته است. در این گزارش به رویه قیمتی سهام پالایشی‌ها و متانول‌سازان در کوتاه‌مدت پرداخته شده است. علاوه بر این بررسی رویه قیمتی سهام صنعت قند و شکر و انبوه‌سازی نیز در این گزارش قابل توجه است. شاید یکی از جذاب‌ترین بازی‌های سهام در شرایط کنونی در فولاد مبارکه در حال انجام است که در گزارش مزبور به شرح آخرین وضعیت این شرکت پرداخته شده است. مخاطبان «دنیای بورس» می‌توانند از طریق عضویت به دو شکل خرید اشتراک یا خرید خبر به صورت تک‌محصولی از این تحلیل‌ها به‌صورت جداگانه نیز استفاده کنند.‌

به منظور مطالعه کامل گزارش به نقشه نیمروز بورس یکشنبه (6 خرداد) در سایت دنیای بورس مراجعه کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید