طبق آمار بانک مرکزی اعلام شد

چند درصد ایرانیان مستاجرند؟ آیا تعداد صاحب‌خانه‌ها افزایش یافته است؟

کدخبر: ۲۲۷۵۷۵
اقتصادنیوز: تعداد خانوارهای ساکن در منزل شخصی در سال گذشته افزایش و تعداد خانوارهای مستاجر کاهش یافت.
چند درصد ایرانیان مستاجرند؟ آیا تعداد صاحب‌خانه‌ها افزایش یافته است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، آمارهای بانک مرکزی از نحـوه تصرف محل سکونت خانوارها در سال ۹۶ نشان می‌دهد که ۶۴.۸ درصـد از خانوارها در مسکن شخصی، ۲۵.۹ درصد در مسکن اجاری، ۰.۴ درصد در مسکن در برابر خدمت و ۸.۹ درصد در مسکن رایگان سکونت داشته‌اند. براساس این آمار درصد سکونت در مسکن شخصی در مقایسه با سال ۱۳۹۵ افزایش و درصد سکونت در مسکن اجاری، رایگان و در برابر خدمت کاهش داشته است. در سال ۹۵، ۶۴.۳ درصد از خانوارها در مسـکن شخصی (مالک نشـین) ، ۲.۲۶ درصـد در مسکن اجـاری، ۰.۵ درصد در مسکن در برابر خدمت و ۰.۹ درصد در مسکن رایگان سکونت داشته‌اند.

افزایش خانوارهای صاحب مسکن شخصی در سال گذشته را می‌توان ناشی از رکود ۵ ساله بازار مسکن و افزایش توان خرید متقاضیان مصرفی در این بازار دانست. ابزارهایی چون افزایش وام مسکن، تکمیل تعدادی از پروژه‌های مسکن مهر و تمرکز تسهیلات برای خانه‌اولی‌ها و همچنین انتظار افزایش قیمت مسکن در سال ۹۷ دانست.

 

همچنین براساس آمار ۲.۷ درصد خانوارها از «یک اتاق»، ۲۹.۶ درصد از «دو اتـاق»، ۵۰.۸ درصد از «سه اتاق»، ۱۴.۲ درصد از «چهار اتاق»، ۲.۲ درصد از «پنج اتاق» و ۱.۳ درصد از «شش اتاق و بیشتر» استفاده کرده‌اند. مقایسه این آمار با سال ماقبل حاکی از این است که استقبال مردم از خانه‌های با سه و چهار اتاق افزایش یافته است. این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در شهر تهران بیشترین استقبال از خانه‌های با متراژ ۸۰ مترمربع و کمتر شده است.

مسکن در سال گذشته بیشترین سهم از هزینه‌های خانوار را تشکیل داده و براساس بررسی‌های انجام شده «مسکن، آب ، بـرق و گاز و سـایر سـوخت‌ها» ۳۵.۵ درصد سبد هزینه‌ای خانوار را تشکیل داده‌اند که این میزان ۷.۱ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است. سهم مسکن و آب و برق از میانگین هزینه ۴۲ میلیون تومانی خانوار در سال گذشته حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است که به طور میانگین هر خانوار ماهانه حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در این بخش هزینه کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید