صادرات 4 میلیارد کالا به عراق در 4 ماه

کدخبر: ۲۳۴۳۰۹
اقتصادنیوز: دبیرکل مشترک اتاق بازرگانی ایران عراق با بیان این که برای صادرات به عراق، چشم انداز ۱۵ میلیارد دلاری داریم گفت: در ۴ ماه نخست امسال توانسته ایم حدود ۴ میلیارد دلار صادرات به عراق انجام دهیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، حسینی در استودیوی پخش خبر 21 شبکه اول سیما افزود: در 4 ماه نخست امسال توانسته ایم حدود 4 میلیارد دلار صادرات به عراق انجام دهیم امیدواریم این رقم در ماه های آتی افزایش یابد.

او ثبات و امنیت اقتصادی و افزایش قیمت کالاهای وارداتی در عراق را علل عمده صادرات ایران به این کشور اعلام کرد و ادامه داد: جهش ارزی در ایران سبب شده تا کالاهای ما قابلیت رقابت را به دست آورند البته نزدیک شدن به اربعین حسینی (ع) هم در این تجارت بی تأثیر نبوده است.

حسینی گفت: یکی از بهترین ابزار برای تحقق اقتصاد مقاومتی، صادرات و بهره گیری از صنعت توریسم است. در حال حاضر صادرات کالایی ما حدود 6/5 میلیارد دلار است این رقم شامل صادرات روزانه 2 میلیون دلار برق، 27 میلیارد مترمکعب یا 5 میلیون دلار صادرات گاز می شود. این در حالی است که گاز را با قیمتی 10 برابر نرخ داخلی عرضه می کنیم پس کالای یارانه ای به عراق نمی فرستیم.

او تصریح کرد: ما ظرفیت های صنعتی بسیاری داریم که در حال حاضر در صنعت کاشی و سرامیک حدود 450 میلیون مترمکعب ظرفیت تولید داریم البته در حال حاضر مصرف داخل حدود 150 میلیون مترمکعب است و با این حال 100 میلیون مترمکعب صادرات کاشی و سرامیک داریم که از این رقم 70 میلیون مترمکعب به عراق می رود. در صنعت پلاستیک هم 12 میلیون تن ظرفیت تولید داریم که فقط 2/5 میلیون تن از این رقم در حال استفاده است.

حسینی گفت: با توجه به شروع بازسازی های عمرانی در عراق، ما حدود 1 میلیارد و 800 میلیون دلار پروژه عمرانی در دست داریم،​ پیش بینی می کنیم حضورمان در صنایع خدماتی و فنی مهندسی افزایش یابد، این در حالی است که روزانه حدود یکصد کامیون شیشه، صدها کامیون آجر سفال و کاشی و سرامیک به عراق ارسال می شود البته ممکن است در کنار اینها مقداری هم لبنیات به این کشور صادر شود.

او ادامه داد: در حال حاضرنمی توانیم با عراق روابط پولی 2 جانبه برقرار کنیم­ زیرا در مقابل صادرات 10 میلیارد دلاری به عراق فقط 75 میلیون دلار واردات داریم. معمولاً روابط پولی 2 جانبه با ترکیه انجام می شود. البته اگر بانک مرکزی ما دینار عراق را به عنوان یک ارز رسمی بپذیرد می توانیم با عراق روابط 2 جانبه پولی ایجاد کنیم. البته­­عراقی ها خیلی اهل مبادلات بانکی نیستند.

حسینی گفت: تا زمانی که کمیته مشترک بازرگانی میان ایران و عراق ایجاد نشود بسیاری از مشکلات تجاری ما باقی خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید