خرید آپارتمان در محله نیمه فرسوده تهران

کدخبر: ۲۴۲۶۷۲
اقتصادنیوز: یکی از محله‌های تهران که به خاطر بافت مسکونی متراکم، فرسوده و البته جمعیت بالایش قیمت نسبتا مناسبی در مقایسه با بسیاری از محله‌های مسکونی دیگر دارد، «وحیدیه» است.

به گزارش اقتصادنیوز، محله وحیدیه تهران که نام خود را از یکی از ملاکان زمان قاجار به نام «وحید السلطان» وام گرفته است و قدمتی به درازای عصر حکومت قاجارها دارد، در محدوده منطقه ۸ شهرداری تهران قرار دارد. این محله از شمال به بزرگراه امام علی (ع) از جنوب به خیابان دماوند، از شرق به خیابان وحیدیه و محدوده محله «زرکش»، از غرب به خیابان سبلان جنوبی و محله موسوم به «شارق» منتهی می‌شود. محله وحیدیه با مساحت ۶۸ هکتاری و جمعیت حدود ۳۰ هزار نفر، تنها یک بوستان به مساحت تقریبی ۴۵۰۰ متر مربع دارد و این یعنی فقر شدید فضاهای تفرجی، بوستان و سرانه فضای سبز در این محله محسوس است. این محله همچنین از امکانات ورزشی بسیار محروم است و این یعنی جمعیت متراکم ساکن در وحیدیه برای اوقات فراغت فرزندان خود با چالش روبه‌رو هستند. بخش وسیعی از محله وحیدیه تهران به دلیل وجود سه ویژگی ریزدانگی، فرسودگی و نفوذناپذیری بافت (با توجه به عرض کم معابر) عنوان «بافت فرسوده» را بر پیشانی دارد. البته در سال‌های اخیر تعداد زیادی از خانه‌های موجود در بافت فرسوده با یکدیگر تجمیع شده و با عقب‌نشینی به آپارتمان‌های نوساز تبدیل شده‌اند. با این حال طبیعی است همجواری خانه‌های نوساز با املاک فرسوده، یک نقطه ضعف به شمار می‌آید که قیمت این محله را نسبتا پایین نگه داشته است. در عین حال ویژگی مثبت محله وحیدیه این است که کوچه بن‌بست در آن به ندرت پیدا می‌شود و با وجود عرض کم معابر، اغلب قابلیت تردد خودرو دارند. البته مشکل فقدان پارکینگ و فضای توقف حاشیه‌ای در چنین بافتی طبعا جدی‌تر و بغرنج‌تر از بسیاری از محلات دیگر پایتخت است؛ به ویژه با توجه به جمعیت بالای این محله در بافت ریزدانه مسکونی موجود.

وحیدیه محله‌ای بدون مجتمع تجاری یا پاساژ محسوب می‌شود و اغلب اصناف در این محله در واحدهای تجاری کوچک در اشل محلی فعالیت می‌کنند. ساکنان این محله اغلب از امکانات تجاری موجود در خیابان آیت‌الله مدنی استفاده می‌کنند و در واقع ناگزیر هستند برای دسترسی به امکاناتی از قبیل مراکز تجاری، سینما و تئاتر، به محله‌های دیگر مراجعه کنند. شاید همین موضوع است که جذابیت سکونت برای زوج‌های جوان را در این محله کاسته است و تقاضا برای سکونت در آن عمدتا از سوی ساکنان بومی این محله است.

قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در محله وحیدیه تهران در حال حاضر بین ۶ تا ۸ میلیون تومان است که قیمت‌های بالاتر مربوط به فرعی‌هایی است که عمده پلاک‌های آن نوسازی شده است. البته قیمت واحدهای نوساز متعارف در کوچه‌های نیمه نوساز این محله که تعدادشان بسیار زیاد است، عمدتا بین ۶ تا ۷ میلیون تومان به ازای هر مترمربع است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید