مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران تشریح کرد

روند صعودی صادراتی پگاه با شناسایی بازارهای جدید

کدخبر: ۲۴۳۹۳۷
اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران با اشاره به تاثیر آیین نامه های غیرکارشناسی در از دست دادن بازارهای صادراتی گفت: دولت باید با تصویب بخشنامه های کارآمد شرایط رشد صادرات و ارزآوری برای بنگاه ها را فراهم کند.
روند صعودی صادراتی پگاه با شناسایی بازارهای جدید

سید ابراهیم حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادنیوز با اشاره به آخرین شرایط صنعت لبنیات در مورد چالش ها و وضعیت این صنعت سخن گفت و تاکید کرد: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه  با توجه به رسالت صنایع شیر ایران مبنی بر ترویج فرهنگ استفاده از لبنیات و توجه به سلامت مردم با حفظ و ارتقای کیفیت ، قیمتهای صنایع شیر در مقایسه با سایرین کمتر بود .در ادامه  مشروح این گفت و  گو را می خوانید.

* شرایط بازار لبنیات کشور و نیز تولیدکنندگان را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟ مهمترین چالش ها و فرصت این روز های صنعت لبنیات چیست؟

بر اساس آمارهای جهانی ؛ مجموع دریافت شیر در سال 2017 در سراسر جهان با ثبت رکورد 1.5% درصدی رشد نسبت به سال 2016 از مرز 811 میلیون تن گذشت. در ایران؛ بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران از گاوداری‌های صنعتی کشور؛ تولید شیر این مراکز در سال ١٣٩5 معادل 4 میلیون تن گزارش شده و همچنین آمارهای دیگری حاکی از تولید 8 میلیون تن در کشور است. با توجه به آمار 11% درصدی سهم شیر و فرآورده های لبنی از سبد خانوار بعنوان سومین گروه محصولات پرمصرف خانواده های ایرانی پس از گوشت و برنج و نان و غلات ، کشش تقاضای مردم همچنان با همان شدت وجود دارد و افزایش قیمتها تا یک سقف معین ماهیتاً تاثیر زیادی بر تغییر الگوی مصرف نخواهد داشت اما گرایش مردم به خرید لبنیات بصرفه تر و ارزانتر و یا حتی لبنیات سنتی و غیربهداشتی محتمل تر است. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی امروز و عدم تخصیص یارانه به صنعت لبنیات مصرف سرانه آن به شدت رو به کاهش است.                                                                           

* بحث افزایش قیمت لبنیات سرانجام اتفاق افتاد با توجه به افزایش قیمتی که در بخش های مختلف شاهد بودیم در حال حاضر قیمت های فروش ،هزینه و بهای تمام شده محصولات در صنایع شیر ایران به چه ترتیب و با چه حاشیه سودی تعیین می شود؟

با توجه به افزایش قیمت محصولات مشمول قیمت گذاری ، دولت در مرداد ماه قیمت خرید شیر خام را 15700 ریال تعیین کرد. در حالیکه قیمت واقعی شیر خام در همین ماه بالغ بر 17000 ریال بوده است و این عدم تعادل در نرخ مصوب و قیمت بازار باعث افزایش بهای تمام شده محصولات لبنی گردید.همچنین افزایش قیمت مواد بسته بندی پیش بینی در بودجه 10% بوده است ،اما در 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 34% رشد در خصوص تامین مواد بسته بندی با حجم تولید مشابه سال گذشته داشته ایم. بنابر این رشد بی رویه افزایشی قیمت شیر خام و مواد بسته بندی افزایش قیمت تمام شده محصولات را در پی داشته است. اما با توجه به رسالت صنایع شیر ایران مبنی بر ترویج فرهنگ استفاده از لبنیات و توجه به سلامت مردم با حفظ و ارتقای کیفیت ، قیمتهای صنایع شیر در مقایسه با سایرین کمتر بود .

از سوی دیگر با توجه به گسترش واحد های لبنی سنتی و زیر پله ای ، افزایش نرخ شیر خام به دلیل افزایش نهاده های دامی ، افزایش هزینه های مواد بسته بندی به سبب افزایش نرخ ارز ، کاهش تولیدو فروش به دلیل کاهش مصرف سرانه کشور ، حذف توزیع شیر مدارس و تعیین قیمت های فروش توسط سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار ، کسب سود بالا امکان پذیر نیست و حاشیه سود این صنعت  حد اکثر 3 درصد می باشد. در سالهای گذشته کارشناسان قوه قضائیه میزان سود صنایع مختلف را بررسی و صنعت شیر را با 5/1 درصد پائین سود در حوزه تولید و صنعت اعلام کرد. 

*   چه میزان از نیاز شما برای تامین شیر از طریق دامدارای های گروه تامین می شود و چه میزان خرید شیر در مجموعه انجام میشود؟آیا افزایش نرخ محصولات لبنی میزان مصرف مردم را کاهش داده است؟

حدود ده درصد و خرید شیر روزانه حدود سه هزار تن است. به هر حال تقاضا با افزایش قیمت نسبت معکوس داشته و این امری طبیعی است.

* در حال حاضر سهم بازارشرکت های  صنایع شیر ایران از بازار لبنیات کشور به چه میزان است ؟آیا شرکت های شما با توجه به ظرفیت های صادراتی و تولید داخل با تمام ظرفیت کار میکنندیا خیر؟

صنایع شیر ایران "پگاه" با مجموع تمامی توان تولید و فروش خود و بر اساس آخرین مطالعات بازار در حدود 28% ازکل بازار لبنیات سراسر کشور را به خود اختصاص داده است.  با وجود دریافت یک میلیون تن شیر در سال هنوز از تمام ظرفیت خود استفاده نکرده است و پگاه توانائی و ظرفیت بیشتر از این را دارد.

* با توجه به افزایش نرخ دلار و اینکه بازار های صادراتی مناسبی را داشته اید امسال برآورد شما از میزان صادرات شرکت به چه میزان است؟چه بازار های جدیدی را شناسایی کرده اید؟ صادرات بیشتر از طریق کدام کارخانه های زیرمجموعه انجام می شود؟

هدف گذاری صادراتی شرکت پگاه برای سال 1397 مبلغ 200 میلیون دلار بود ولی متاسفانه با توجه به نوسانات در بازار ارز از ابتدای امسال و همچنین ابلاغ آیین نامه های غیر کارشناسی از سوی بانک مرکزی در خصوص ترخیص کالا فرآیند بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و اخذ تعهدنامه ارزی برای محموله های صادراتی شرایط را برای کلیه صادرکنندگان و شرکتهای زیرمجموعه صنایع شیر ایران بسیار سخت کرده است. در صورت ادامه این فرآیند آسیبهای جدی به بدنه صادرات غیرنفتی کشور وارد خواهد آمد و بازارهایی که سالها برای کسب و حفظ آن وقت و هزینه صرف شده به راحتی در حال واگذاری به رقبای سنتی خود در منطقه مانند عربستان و ترکیه است. بنابراین در صورت لغو آیین نامه ها و سایر موانع ایجاد شده برای فرآیند صادرات، امید داریم بتوانیم رشد 25 درصدی در صادرات این شرکت را شاهد باشیم.

در خصوص بازارهای صادراتی طی سه ساله اخیر این شرکت موفق به شناسایی 13 بازار جهت معرفی و عرضه محصولات خود شده است و همچنین در سال 96 با اضافه شدن 8 بازار جدید از قبیل : قطر، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، ارمنستان و آمریکا توانستیم تعداد بازارهای خود را با افزایش 62 درصددی به 21 کشور ارتقا دهیم.

بیشتر صادرات این شرکت از طریق شرکتهای پگاه تهران، پگاه اصفهان، پگاه آذربایجان غربی و شرقی، پگاه خراسان، پگاه فارس، پگاه گلستان، پگاه گلپایگان و پگاه کرمان صورت می پذیرد، اما با توجه به کیفیت مناسب پگاه کلیه شرکتهای مجموعه صنایع شیر ایران در تامین نیاز بازارهای هدف مشارکت دارند.

4_6021666396646147310.JPG

* در 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به لحاظ حجم و ارزش  چه میزان صادرات داشته اید ؟ پیش بینی شما از میزان صادرات گروه تا پایان سال چه میزان است؟

با توجه به آمار فروش صادراتی، در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر وزنی و ارزشی حدود 30 درصد افزایش فروش صادراتی داشتیم . با توجه شرایط مطرح شده در سوال قبل در صورت عدم اخذ تصمیمات مقتضی در خصوص آیین نامه های پیش دارنده فرآیند صادرات، می توان مشکلات بسیاری را برای صادرات کشور متصور بود. بنابراین در صورت اصلاح شرایط فوق امید است بتوانیم امسال رشد قابل قبولی را در حوزه صادرات شاهد باشیم.

* برنامه ای برای تولید محصولات جدید در گروه دارید؟ سبد مصرفی محصولات شما بیشتر در چه بخش هایی پرمصرف تر است؟ تولید شیرخشک نوزاد درکارخانه شهرکرد چطور پیش می رود و اینکه آیا توانسته با ظرفیت کامل فعالیت کند؟

صنعت ما جز صنایع کالاهای تند مصرف FMCG   بوده و طبعا نوآوری و توسعه محصولات جدید جز ء لاینفک آن است و همگام با تغییر سلیقه وذائقه مصرف کنندگان تغییرات لازم در سبد محصولات داده می شود. با توجه به اهمیت شرکت شیر خشک نوزاد و تولید محصولی استراتژیک توسط این شرکت و همچنین مذاکرات به عمل آمده با شرکت تامین کننده تجهیزات خاص این صنعت ، برنامه هائی جهت توسعه محصول در داخل کشور در دست پی گیری است و همچنین در صورت رفع ممنوعیت صادرات این محصول  توسعه آن را در بازارهای صادراتی خواهیم داشت و به طبع با توسعه بازار از ظرفیت ایجاد شده بهره برداری بهتری صورت خواهد پذیرفت .

* در حال حاضر 7 شرکت از شرکت های تولیدی پگاه در بازار سرمایه حضور دارند ، برنامه ای برای عرضه سهام سایر شرکتهای زیرمجموعه دارید؟سودآوری شرکتهای بازار سرمایه را با توجه به افزایشقیمت ها چگونه ارزیابی می کنید؟

عمده سهام این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری می باشد که بر اساس تبصره 2 ماده 2 قانون اصلاح اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که در تاریخ 25/4/97 ابلاغ گردیده شرکتهای گروه این شرکت می بایست ظرف مدت 3 سال از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار و حداکثر 40 % سهام آن نگهداری شود.این شرکت نیز در راستای اجرای مفاد اصل مذکور تا پایان امسال دو شرکت دیگر را نیز در بورس عرضه خواهد کرد و عرضه سهام مابقی شرکتها نیز در سال آتی در دستور کار می باشد. با توجه به حاشیه سود اندک ولی پایدار این صنعت می تواند انتخاب مناسبی در پرتفوی ( سبد ) سرمایه گذاران باشد که از مزایای این نوع سرمایه گذاری ها ریسک پایین و نقدشوندگی سریع است.

* خطوط تولیدی شرکت های پگاه به لحاظ رقابت با خطوط تولیدی داخلی و نیز برای صادرات به سایر کشورها در چه شرایط و استانداردی هستند؟ آیا برای تولید محصولات جدید نیاز به نوسازیتجهیزات و ماشین آلات دارید؟

 شرکت صنایع شیر ایران با داشتن ماشین آلات و تجهیزات به روز از کشورهای پیشرفته دنیا  و نیز سازندگان معتبر داخلی همواره سعی در تولید محصولات کیفی وبه روز داشته است و با توجه به سطح استانداردهای موجود در کلیه خطوط تولید ، در بخش صادرات پیشرو بوده است .  با گذشت زمان و تغییر سریع تکنولوژی هر صنعتی نیاز به بروز رسانی ماشین آلات داشته که صنایع شیر نیز از این قاعده مستثنی نیست. سرمایه اصلی شرکت منابع انسانی متخصص و هوشمندی است که با ابتکارو خلاقیت و با استفاده از امکانات موجود محصولات ارزشمندی را به سبد تولیدات این شرکت اضافه می کنند.  برای تولید برخی محصولات جدید امکانات موجود پاسخگو بوده اما برای برخی دیگر نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید