رشد اقتصادی چین کاهش یافت

کدخبر: ۲۴۵۶۵۸
اداره ملی آمار چین روز جمعه اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال 2018 میلادی (ژوئیه تا سپتامبر) نسبت به سه ماهه دوم سال جاری دو صدم درصد کاهش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اداره ملی آمار چین گزارش داد، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم امسال 6.5 درصد است که در مقایسه با سه ماهه دوم که 6.7 درصد بود دو دهم درصد کاهش نشان می دهد.

کاهش رشد تولید ناخالص داخلی چین در حالی است که این کشور رشد 6.5 درصدی را برای سال 2018 پیش بینی کرده بود.

اداره ملی آمار چین می گوید رشد تولید ناخالص داخلی با انتظارات بازار همخوانی داشت و با رشد سالانه هدفگذاری شده دولت برابر بود.

اما از آنجائیکه رشد ناخالص داخلی چین برای دومین سه ماهه متوالی کاهش داشته است شماری از اقتصاددانان می گویند به دلیل مناقشه تجاری چین با ایالات متحده آمریکا، احتمال دارد در چند ماه آینده، وضعیت اقتصاد چین بدتر شود.

آمریکا می گوید کسری تجاری این کشور در برابر چین در سال گذشته میلادی به 375 میلیارد دلار رسیده است واشنگتن فعلا روی 100 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین بین 10 تا 25 درصد تعرفه وضع کرده است اقدامی که با واکنش چین مواجه شده و پکن نیز حدود 34 میلیارد دلار را بر کالاهای وارداتی آمریکا اعمال کرده است، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چین را به اعمال تعرفه‌های بیشتر تا سقف 200 و 500 میلیارد دلار تهدید کرده است.

دولت آمریکا خرداد ماه امسال تعرفه 25 درصدی برای واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی برای واردات آلومینیوم وضع کرد این موضوع با واکنش تند کشورهای جهان از جمله ژاپن، اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا نیز مواجه شد که اقدام مشابهی در تقابل با گروهی از محصولات آمریکایی انجام دادند.

این تعرفه ها در ماه‌های گذشته نه تنها چین بلکه محل اختلاف آمریکا و هم‌پیمانان نزدیک این کشور نیز بوده است.

آخرین جنگ تجاری آمریکا مربوط به سال 1930 و زمانی است که کنگره این کشور در اوج رکود بزرگ اقتصادی، تعرفه‌های وارداتی سنگینی را اعمال کرد؛ اقدامی که به عقیده اقتصاددانان، اوضاع اقتصادی را وخیم تر کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید