آشنایی با محله قدیمی ونک

کدخبر: ۲۵۱۲۶۲
ونک از آبادی‌های پهنه ری باستان است. این ده در دوره ناصرالدین شاه قاجار جزو آبادی‌های خالصه محسوب می‌شده که میرزا یوسف مستوفی الممالک آن را خریداری کرده و با حفر چند رشته قنات، آن را به آبادی قابل سکنی و زراعت و باغداری تبدیل کرده است.
آشنایی با محله قدیمی ونک

به تدریج در دوره پهلوی ساخت و ساز و فروش آپارتمان در ونک آغاز شد بطوریکه بعد از چند سال به یکی از محله‌های پر تردد و مدرن شهر تبدیل شد. تا همین سی سال پیش یعنی در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی شهربازی مشهور فان‌فار در میدان ونک قرار داشت که کودکان دیروز خاطرات زیادی از آن دارند و چرخ و فلک بزرگش از نقاط اطراف ونک به چشم می‌خورد و خودنمایی می‌کرد.

نام ونک از کجا آمده؟

ساکنان قدیمی ونک معتقدند که دلیل نامگذاری این محله این بوده که درختان ون یا زبان گنجشک در باغات محله قدیم ونک زیاد دیده می‌شده است. ضمن اینکه روایت هست که ونک محلی اطراف شیراز بوده که در قدیم ساکنان آن به تهران مهاجرت کرده و این محله خوش آب و هوا را به یاد آبادی قدیمی خود ونک نامیدند.

ونک کجاست و چه امکاناتی دارد؟

ونک محله‌ای در شمال غربی تهران و منطقه سه شهرداری پایتخت قرار دارد که از جنوب به محله یوسف آباد و اتوبان همت، از شمال به اتوبان نیایش، از شرق به خیابان آفریقا و چهار راه جهان کودک و از غرب محله های ده ونک و آرارات منتهی می‌شود. دسترسی ونک به اتوبان های اصلی شهر، همت، حکیم، کردستان، نیایش، حقانی، مدرس و چمران عالیست.

برای کسانیکه قصد خرید آپارتمان در ونک دارند یا به فکر رهن و اجاره در این محله هستند. باید بگوییم که دسترسی اهالی ونک به سایر نقاط شهر تهران بسیار خوب است بطوریکه از خیابان‌های فرعی و کوچه‌های این محله قدیمی می‌توان به راحتی به میدان مشهور ونک آمد که یکی از بزرگترین و پر ترددترین میادین تهران است، از این میدان به سایر نقاط شهر اتوبوس و تاکسی در دسترس است و با مراجعه به مترو حقانی که در فاصله کمی تا میدان ونک قرار دارد می‌توان با مترو به سایر نقاط پایتخت سفر کرد.

اگر ساکن ونک باشید در کنار خیابان‌ها و کوچه‌های شلوغ، مراکز خرید، کافه‌ها، رستوران‌ها و فست فودها و مغازه‌های خدماتی بسیاری در اطرافتان قرار دارد. بیمارستان‌های تخصصی محب مهر، شهید هاشمی نژاد، بقیه الله، خاتم الانبیا و ولیعصر ناجا در نزدیکی این محله قرار دارند که با بیشتر بیمه‌ها طرف قرار داد هستند. ضمن اینکه مرکز چشم پزشکی ونک و درمانگاه‌های شبانه روزی بسیاری در کنار پارکینگ‌های عمومی و مراکز آموزشی بسیاری برای رفاه بیشتر ساکنین و افرادیکه محل کارشان ونک است، تدارک دیده شده است.

یکی از محله‌های قدیمی و خوبی که در دیوار افراد زیادی به دنبال خرید یا اجاره خانه در آن محله هستند، ده ونک است که هنوز حالت و بافت قدیمی خود را حفظ کرده و قیمت خانه‌ها نسبت به بسیاری از جاهای اطرافش مناسب‌تر است. این محله قدیمی دارای امام زاده قاضی الصابر، مسجد و حسینیه، کوچه‌های قدیمی و مغازه‌های فروش خواربار و خدماتی هست و با عبور از چند کوچه‌ می‌توان به راحتی به خیابان شیخ بهایی، خیابان ملاصدرا و همچنین اتوبان چمران راه پیدا کرد.

 

منبع : ویرلن

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید