بودجه ۹۸ چقدر بوی نفت می‌دهد؟ +جدول

کدخبر: ۲۵۴۸۸۱
اقتصادنیوز: بودجه سال ۱۳۹۸ در حالی تدوین می شود که ایران روزهای سختی را در حوزه اقتصاد پشت سر می گذارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، تلاش برای انزوای ایران در بازار جهانی نفت که از سوی مریکا کلید خورده است و توسط عربستان در حال پیاده سازی در اوپک است از یک سو ایران را با فشاری قابل توجه مواجه کرده و از سوی دیگر سخت تر شدن شرایط نقل و انتقالات مالی برای ایران ،چشم انداز پیش رو را دشوارتر از گذشته می نماید .

سخنان اخیر زنگنه درباره سختی وضعیت در نشست اخیر اوپک موید این مدعاست. وابستگی اقتصاد ایران به نفت اما چیزی نیست که طی سال های اخیر رخ نمایی کرده باشد.  از پس سال های طولانی این وابستگی زمینه ساز بروز بحران هایی در عرصه اقتصاد شده است .

حالا دیربازی است که دولت ها در ایران در صدد کاهش وابستگی به نفت هستند و اتفاقا ، پس از تحریم های اول نفتی ایران در اوایل دهه نود، کمر وابستگی به نفت شکست و دیوار بلند نفت در اقتصاد ترکی آشکار برداشت .

با وجود وضعیت پرابهام روبرو و در شرایطی که آمریکایی ها دست به اقدامات نامتعارف و غیر حرفه ای در عرصه سیاست می زنند و با اعز ام نماینده ای به وین در آستانه نشست اوپک مواضع ضد ایرانی خود را برای حلقه عربی ضد ایران در این سازمان دیکته می کنند ، لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است . بر اساس اعلام مقامات سازمان برنامه و بودجه میزان وابستگی بودجه سال۱۳۹۸ به نفت در محدوده ۲۷ درصد خواهد بود . این بدان معناست که بوی نفت کمتری از بودجه سال آینده به مشام خواهد رشید و اقتصاد ایران با سفت کردن کمربندها در صدد یافتن راه خایی جایگزین برای کسب درآمد خواهد بود.

شاید از این روست که خرق عادتی آشکار در لایحه پیشنهادی دولت صورت خوداهد گرفت . اعلام اسامی دستگاه‌هایی که از مالیات معاف هستند، در قالب لایحه بودجه روشن می کند چه میزان منابع درآمدی از کف دولت خارج می شود .

 نفتی‌ترین بودجه در ۱۵ سال اخیر

 نگاهی به آمارهای ارائه شده در خصوص وابستگی بودجه به نفت نشان می دهد افزایش قیمت نفت، تجربه تلخ افزایش تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد را در پی داشته است . سال ۱۳۸۷ میزان وابستگی بودجه به نفت به ۶۹ درصد رسید تا نفتی ترین بودجه ۱۵ سال اخیر در تاریخ لقب گیرد. از پس تحریم های نفتی سال ۱۳۹۱ اما میزان وابستگی بودجه رو به کاهش نهاد تا در صورت تحقق اهداف پیش بینی شده در بودجه سال اینده ، کمترین میزان وابستگی به نفت در سال اینده در بودجه سالیانه تجلی یابد . بررسی وضعیت وابستگی بودجه به نفت در سالیان فعالیت دولت روحانی نیز نشان می دهد بیشترین میزان وابستگی در سال ۱۳۹۲ یعنی اولین سال فعالیت این دولت و کمترین میزان وابستگی در ساا ۱۳۹۸ یعنی سال پیش رو حاصل شده است .

 اعداد جدول زیر از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و سخنان مقامات سازمان برنامه و بودجه به دست امده است.

5101011

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید