گالری اقتصاد مدرن

کوچ طلا از غرب به شرق

کدخبر: ۲۵۸۸۹۶
اقتصادنیوز: «هنری سندرسون»، کارشناس اقتصادی و ستون‌نویس فایننشال‌تایمز، کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی کشورهای شرقی را به‌عنوان یکی از اهداف استراتژیک در سیاست‌های پولی آنها بررسی کرده است. چین قصد دارد ظرف سال‌های آینده یوآن را به یک ارز بین‌المللی تبدیل کند و برای دستیابی به این هدف اجرای برنامه‌های چندجانبه خود را آغاز کرده است.
کوچ طلا از غرب به شرق

به گزارش اقتصادنیوز، یکی از ارکان تبدیل یوآن به ارز بین‌المللی، استفاده از سنگ بنای نظام‌های پولی دیرینه دنیا است. طلا به‌عنوان مهم‌ترین کالای فیزیکی در سیستم پولی، هدف این بخش از برنامه دولت مرکزی تلقی می‌شود. چین در حال حاضر نه‌تنها بزرگ‌ترین خریدار و واردکننده طلا است؛ بلکه بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای جهان نیز به‌شمار می‌رود. براساس آخرین داده‌های منتشرشده از سوی شورای جهانی طلا، آمار رسمی ذخایر طلای چین را بالغ بر هزار و ۸۴۰ تن نشان می‌دهد که نزدیک به ۳/ ۲ درصد از ذخایر خارجی این کشور است بانک مرکزی چین در ۶ سال گذشته بیش از ۶۵۰ تن به ذخایر طلای خود افزوده است. چین که از تکانه‌های ناشی از افزایش نرخ تورم یا نرخ بهره در آمریکا و اروپا به شدت تاثیر می‌پذیرد، با افزایش ذخایر طلا در مسیری حرکت می‌کند که پشتوانه پول ملی چین «یوآن» را از دلار بزداید. جایگزین دولت برای پشتوانه طلا است؛ چراکه در صورت نیاز به استفاده از سلاح ارزی در جنگ اقتصادی با آمریکا، طلا نقش شایان توجهی برعهده خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در حال جایگزینی دلار با ارزهای معتبر دیگری از جمله طلا است. پوتین اعتقاد دارد رویگردانی دنیا از دلار به خاطر محدودیت‌های مالی که از سوی دولت آمریکا وجود دارند، نه تنها فضای ارزی دنیا را بهتر می‌کند؛ بلکه موقعیت روبل روسیه را نیز تقویت خواهد کرد.

برخی کشورها روند خلاصی از دلار را به نفع ارزهای داخلی‌شان آغاز کرده‌اند. در همین ماه، هند و امارات قرارداد مبادله ارزی برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری بدون دخالت یک ارز سوم امضا کردند. دهلی‌نو هم در حال مذاکره با مسکو در مورد قراردادی مشابه است. در اکتبر، چین و ژاپن یک قرارداد تجارت متقابل ارزی امضا کردند که تا ۲۰۲۱ اعتبار دارد. برخی کشورها مثل آرژانتین، ترکیه، ایران و عراق هنوز هم به دنبال طرحی برای دور کردن دلار از معامله‌های تجاری هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید