کاهش هزینه وام مسکن بدون سپرده

کدخبر: ۲۶۳۰۵۸
اقتصادنیوز: تازه‌ترین برآوردها از هزینه امتیاز وام بدون سپرده مسکن نشان می‌دهد، هزینه دریافت این تسهیلات برای متقاضیان نسبت به ماه‌های گذشته در سطح حداقلی قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز، تحقیقات انجام‌شده از وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی خرید مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم دریافت وام حاکی است متقاضیان استفاده از وام بانکی برای خرید واحدهای مسکونی در دو سطح متفاوت می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند. هزینه دریافت تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن که در دو سطح انفرادی و زوجین برای متقاضیان واجد شرایط خرید آپارتمان‌های مسکونی در دسترس است بسته به تعداد اوراقی که متقاضی برای دریافت وام نیازمند خرید آن است، متفاوت است.

هر فقره اوراق وام مسکن برای دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام در نظر گرفته شده است. درواقع هر فقره اوراق مبلغ ۵۰۰ هزار تومان از وام درخواستی را پوشش می‌دهد. متقاضی باید در ازای مبلغ درخواستی برای دریافت وام بر این اساس اقدام به خرید اوراق حق تقدم وام مسکن کند. هم‌اکنون سقف تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان انفرادی استفاده از تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق، ۸۰ میلیون تومان است. ۶۰ میلیون تومان از این تسهیلات وام خرید و ۲۰ میلیون تومان آن وام جعاله(تعمیرات) واحد مسکونی است که در زمان پرداخت تسهیلات خرید به‌صورت همزمان به متقاضی پرداخت می‌شود. این در حالی است که از ماه‌های قبل ۱۰ میلیون تومان وام بدون سپرده نیز علاوه بر وام ۸۰ میلیون تومانی به اختیار متقاضی به وی پرداخت می‌شود. بنابراین سقف این تسهیلات برای متقاضیان انفرادی در شهر تهران ۹۰ میلیون تومان است. متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید ۱۶۰ فقره اوراق خریداری کنند. هم‌اکنون میانگین قیمت هر فقره اوراق وام مسکن(بر مبنای قیمت‌های اعلام شده از سوی فرابورس) حدود ۵۷ هزار تومان است. بنابراین در شرایط فعلی متقاضیان دریافت وام مسکن باید قبل از اقدام برای دریافت این وام به منظور بهره‌مندی از این تسهیلات اقدام به خرید ۱۶۰ فقره به ارزش حدود ۹ میلیون و۱۲۰ تومان کنند. سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق برای زوجین نیز به ازای هر کدام از زوجین، ۵۰ میلیون تومان به‌علاوه وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله و وام ۲۰ میلیونی بدون سپرده است. زوجین تهرانی به سقف ۱۴۰ میلیون تومانی وام بدون سپرده دسترسی دارند که برای دریافت ۱۲۰ میلیون تومان از این وام (وام ۱۰۰ میلیونی خرید به علاوه وام ۲۰ میلیونی جعاله)باید ۲۴۰ فقره اوراق خریداری کنند. هم‌اکنون هزینه بهره‌مندی از امتیاز تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن برای زوجین در شهر تهران رقمی در حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که قبل از اقدام برای دریافت تسهیلات از طریق فرابورس یا شعب ارائه دهنده این تسهیلات، قابل خریداری است.تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در حال حاضر که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران ۹ میلیون و۶۰۰ هزار تومان است برای متقاضیان انفرادی هزینه خرید میانگین ۵/ ۹ مترمربع و برای زوجین هزینه خرید ۵/ ۱۳ مترمربع آپارتمان را تامین می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید