خطر بزرگ اسکناس 100 دلاری برای آینده جهان؟

کدخبر: ۲۷۱۴۰۸
اقتصادنیوز: گروهی از کارشناسان اقتصادی هشدار دادند حجم بالای اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در چرخه جهان می‌تواند به فساد و پول‌شویی بیشتر منجر شود.
خطر بزرگ اسکناس 100 دلاری برای آینده جهان؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از طلانیوز؛ آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد تعداد اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری موجود در چرخه مبادلات سطح جهان از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ بیش از دو برابر شده است و به بیش از ۱۲ میلیارد اسکناس رسیده است.

به گفته تورستن اسلوک، کارشناس ارشد اقتصادی "دویچه بانک"، شمار اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در حال حاضر بیش‌تر از اسکناس‌های یک دلاری است.

کارشناسان ارزی معتقدند با توجه به ارزش بالای این اسکناس‌ها، ۱۰۰ دلاری‌ها مورد علاقه مجرمان برای پرداخت در تراکنش‌های مالی خود هستند و با توجه به ثبت نشدن اطلاعات تراکنش‌ها و مقبولیت بالای دلار در بین کشورها، می‌توانند آزادانه به هر نقطه‌ای از جهان منتقل و مورد استفاده قرار گیرند. نیکلاس کولاس، بنیان‌گذار مؤسسه " دیتا ترک ریسرچ" گفت: افزایش تعداد اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری موجود در چرخه مبادلاتی و قابلیت بالای دلار به عنوان وسیله حفظ ارزش می‌تواند باعث استفاده روزافزون آنها در اعمال مجرمانه شود. وی با اشاره به افزایش شمار اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در خارج آمریکا پس از جنگ دوم خلیج فارس و افغانستان گفت: بسیاری از افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود دلار نگه داشتند. این روند با اتخاذ سیاست نرخ بهره منفی در ژاپن و اتحادیه اروپا تشدید شد.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در شیکاگو، تا پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰ درصد کل دلارهای چاپ شده و نیز ۸۰ درصد کل اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری منتشر شده توسط آمریکا در خارج از این کشور مورد استفاده قرار گرفته است که بسیار فرا تر از ۱۵ درصد و ۳۰ درصد ثبت شده در دهه ۱۹۸۰ است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید