جنگ نابرابر پول در برابر دانش ادامه دارد؟

کدخبر: ۲۷۵۹۱۳
اقتصادنیوز: سال ۱۳۹۷ را برای اکوسیتم استارتاپی ایران می‌توان اینگونه خلاصه کرد: سالی که در آن ایده‌های تازه به دلیل نبود منابع مالی مسکوت ماندند و استارتاپ های سرمایه داری که به دلیل نداشتن ایده جدید و خلاق ورشکست شدند، در این سال برخی ایده‌های نو، در یک جنگ نابرابر در مقابل قدرت و ثروت سرمایه دارانِ بی ایده بر باد رفتند.
جنگ نابرابر پول در برابر دانش ادامه دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل ازایسنا؛سال ۱۳۹۷ برای استارتاپ های ایرانی سالی پر از شکست و ناکامی بود. دارندگان ایده‌های نویی که فکر می‌کردند می‌توانند از طرق مختلف تأمین مالی کنند سرمایه‌گذار گیر نیاوردند و استارتاپ‌های بی ایده‌ای که تنها با زور منابع مالی به حیات خود ادامه می‌دادند یا نابود شدند یا علیرغم داشتن مشکلات شدید مالی به سختی راه خود را ادامه دادند اما برای ادامه مسیر مجبور شدند که بخش عظیمی از نیروهای خود را تعدیل کنند.

سال ۱۳۹۶ بود که عده‌ای از از همین سرمایه‌داران ادعا کردند که استارتاپشان به ارزش یک میلیارد دلار رسیده است و اعلام کردند که می‌خواهند از طریق ورود به بورس یا فرابورس از بخشی از سرمایه گذاری خود اگزیت کنند. آن‌ها که متهم بودند با معاملاتی صوری اقدام به ارزش گذاری حباب گونه کردند سعی کردند که از طریق تریبون‌های رسمی و غیر رسمی ارزش خود را بالا جلوه دهند اما سازمان بورس در اظهار نظری اعلام کرد که این ارزشگذاری های غیر واقعی و حباب‌گونه به هیچ وجه مورد قبول نیست و آن‌ها را قبول ندارد حتی مدیر عامل شرکت بورس در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها اعلام کرد که استارتاپ‌ها به دلیل ریسک بالایی که دارند در بورس عرضه نخواهند شد.

این ارزش‌گذاری غیر واقعی که برخی بر آن دامن زدند سبب شد که پروسه تأمین مالی استارتاپ ها از طریق سرمایه‌های مختلف کند شود و سرمایه گذاران به این بخش اعتماد نکنند. این شد که امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه و خارج از بازار سرمایه و فعالان اکوسیستم استارتاپی معتقند اگر این شرایط بخواهد ادامه داشته باشد سال ۱۳۹۸ هم سالی پر از ورشکستگی برای استارتاپ ها خواهد بود. بسیاری معتقند که نهادهای نظارتی باید با کسانی که سعی کردند باهدف دست‌یابی به منافع شخصی ارزشگذاری های حبابی برای استارتاپ ها رواج یابد، برخورد کند.

سال ۱۳۹۷ برای صاحبان ایده سالی سخت بود سالی که ایده‌ها در مقابل استارتاپ های سرمایه دار بی ایده و پول بنیان مسکوت ماندند و فرصت چندانی برای رشد و شکوفایی پیدا نکردند. در این سال صندوق‌های خطرپذیر فرابورسی باز هم خالی ماندند. بسیاری معتقدند نقش فرابورس ایران برای از بین بردن فضای تاریک موجود، می‌تواند بسیار پررنگ باشد نقشی که اگر به درستی و با درایت ایفا نشود، سال آینده برای استارتاپ ها سالی تاریک‌تر از امروز خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید