وال‌استریت رکورد تاریخی زد!

کدخبر: ۲۸۰۸۰۳
اقتصادنیوز: وال‌استریت رکورد تاریخی خود را جابه‌جا کرد. شاخص S&P500 و نزدک کامپوزیت در معاملات 2 روز ابتدایی هفته اخیر به سقف تاریخی خود صعود کردند. شاخص S&500 با ثبت رکورد 2949 واحدی به مرز 3هزار واحدی نزدیکتر شد. این شاخص در طول سال 2019 میلادی بالغ‌بر 16 درصد رشد داشته است. البته در ماه پایانی سال 2018 سقوط نزدیک به 10 درصدی وال‌استریت زمینه‌ساز سیکل افزایشی در ابتدای سال جاری میلادی شده بود. شاخص نزدک کامپوزیت نیز با ثبت رکورد 8176 واحدی سال 2019 را با بازدهی بیش از 21 درصدی ادامه داد. در میان شاخص‌های مهم وال‌استریت تنها شاخص میانگین صنعتی داوجونز بود که نتوانست رکورد سال گذشته خود را جابه‌جا کند و روند خطی را در هفته جاری تجربه کرد. انتشار چشم‌انداز مصرف‌کنندگان آمریکایی به آتیه اقتصادی این کشور مهمترین عامل تقویت وال‌استریت محسوب می‌شود و پس از آن نیز موتورهای محرکه دیگری به وال‌استریت توان ثبت رکورد تاریخی را در سال 2019 میلادی دادند.
وال‌استریت رکورد تاریخی زد!

به گزارش اقتصادنیوز، در واقع 4 دلیل عمده را می‌توان برای صعود بازار سهام آمریکا به رکورد تاریخی برشمرد. اول، سودگیری معامله‌گرانی که نگرانی از رکود اقتصادی در حد فاصل سال 2019 تا 2021 را دارند. (البته سال 2019 رکودی رخ نخواهد داد مگر شرایط خاصی ورق را برگرداند و تنها ریشه‌های آن در این سال کاشته خواهند شد.) دوم رویکرد کبوتری و تسهیلی فدرال رزرو در خصوص سیاست پولی آمریکا است. سوم پیشرفت مذاکرات میان آمریکا و چین در بر سر مسائل تجاری خواهد بود و آخرین عامل تعوق تنش‌های برگزیت محسوب می‌شود.

در همین حین بازدهی اوراق خزانه آمریکا همچنان در سطوحی پایین‌تر از انتظار به‌سر می‌برد و شاخص دلار با تقویت عضلات خود مرز 98 دلاری را مرکز نوسانات خود قرار داده است. با توجه به فشار دلار قوی بر اقتصادهای نوظهور و دوگانگی منافع آمریکا از دلار ضعیف یا قوی همچنان با اختلاف نظر سیاست‌مدارن، بانکداران و اقتصاددانان مواحه شده است. به ویژه زمانی که احتمال رشد نرخ بهره پایین آمده و به‌عکس سطح بازدهی پایین این اوراق ممکن است با افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو پوشش داده شود. در این شرایط تناقض دلار قوی و دلار ضعیف پررنگ‌تر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید