ابتکار یک روزنامه در اعتراض به وضعیت بحرانی کاغذ مطبوعات +عکس

کدخبر: ۲۸۱۷۵۴
اقتصادنیوز: روزنامه جهان صنعت در اعتراض به مشکلات کاغذ مطبوعات کشور امروز صفحه اول متفاوتی داشت.
ابتکار یک روزنامه در اعتراض به وضعیت بحرانی کاغذ مطبوعات +عکس

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه اقتصادی جهان صنعت در شماره امروز خود به بررسی «جهان صنعت» از وضعیت بحرانی روزنامه‌های مستقل پرداخت و تیتر زد «کاغذ نداریم»

این در حالی است که صفحه اول این روزنامه هیچ خبر و گزارشی ندارد و تنها به موضوع کمبود کاغذ پرداخته است. 

2

این روزنامه در گزارشی در صفحه اول خود نوشت: 

فشار بر وارد‌کنندگان کاغذ

از زمان تشکیل کارگروه ویژه کاغذ در وزارت ارشاد و صمت به جای آنکه اوضاع بازار سر و سامان پیدا کند، هر روز وخیم‌تر شد. با وجود توصیه‌های مکرر مسوولان نظام برای خروج دولت از بازار و سپردن مسوولیت به دست اصناف، آنچه رخ می‌دهد مغایرتی صد در‌صدی با گفته‌ها و برنامه‌های نوشته شده دارد.

در روزهای گذشته حسین انتظامی دستیار ویژه وزیر ارشاد که قبل‌تر مسوولیت معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه را در اختیار داشت، عنوان کرد در روزهای آینده قرار است چندین تن کاغذ از گمرک ترخیص شود و این امر به آرام شدن بازار کمک می‌کند.اما آنچه اتفاق افتاده حکایت از سنگ‌اندازی دولتی‌ها و جلوگیری از ورود کاغذ به کشور دارد. یکی از واردکنندگان قدیمی کاغذ به «جهان صنعت» می‌گوید: «ما امروز در گمرک بیش از ۱۰۰۰ تن کاغذ داریم که دولت اجازه ترخیص آن را نمی‌دهد. دولتی‌ها مدعی هستند ما باید مابه‌التفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی (۸ هزار تومان بابت هر دلار) را پرداخت کنیم. در صورتی که قرار نبود قانون تازه وضع شده برای عرضه کاغذ با ارز نیمایی عطف بماسبق شود.»

او با اشاره به تصمیمات کارگروه ویژه کاغذ گفت: «در زمانی که واردات و حواله‌های عرضه کاغذ به دست اصناف بود، تفاوت قیمت بین بازار و خرید چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بود. ولی از روزی که این کارگروه کارش را آغاز کرد و اختیارات را از اصناف سلب کرد، این تفاوت قیمت به ۱۰۰۰۰ هزار تومان رسیده است.»

وی معتقد است اگر فشار دولتی‌ها برای گرفتن مابه‌التفاوت قیمت ارز نتیجه بدهد، وارد‌کنندگان کاغذ هم نمی‌توانند این محصول را با قیمت قبل به دست مصرف‌کنندگان برسانند.»

توزیع را به اهلش بسپارید

تجربه نشان داده وقتی پای دولت در میان باشد، بیشتر از آنکه اوضاع رو به بهبود رود، همه چیز پیچیده‌تر خواهد شد. اصناف در کشور ما به دلیل سیاست‌های اقتدارگرایانه بخش دولتی یا خصولتی به حاشیه رانده شده‌اند. در بحث کاغذ دولتی‌ها نه توانستند قیمت را کنترل کنند، نه نظارتی بر واردات داشته باشند و نه سروسامانی به توزیع بدهند. اصرار دولت به ادامه سیاست‌های گذشته نتیجه‌ای جز ورشکستگی همه دست‌اندرکاران این حوزه از وارد‌کننده تا توزیع‌کننده و مصرف‌کننده ندارد.

میرباقری رییس انجمن کاغذ و مقوا به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «اگر مدیران دولتی و دست‌اندرکاران حوزه کاغذ در مجموعه دولت همکاری کنند نه تنها مشکل کاغذ حل خواهد شد بلکه ما شاهد کاهش قیمت نیز خواهیم بود. بعد از توصیه مقام معظم رهبری ما به مجموعه وزارت ارشاد نامه دادیم و خواستار همکاری بیشتر شدیم. از زمانی که بحث توزیع کاغذ به دست کارگروه وزارت ارشاد افتاده مشکلات بیشتر شده است. اگر سیستم توزیع به دست صنف بیفتد که سابقه‌ای ۵۰ ساله در این امر دارد نظارت بیشتر خواهد شد. مسوولیت را به ما بسپارند و از ما هم جواب بخواهند.»

جلسات بی‌نتیجه با واعظی و جهانگیری

بعد از شروع بحران بازار کاغذ رسانه‌ها چندین و چند جلسه با واعظی رییس دفتر روحانی و جهانگیری معاون اول دولت برگزار کرده‌اند. با وجود قول‌ها و وعده‌های گوناگون هنوز هیچ گشایشی در بازار کاغذ اتفاق نیفتاده است. از طرف دیگر سهمیه دولتی با قیمت هر کیلو ۵۳۰۰ تومان هم بین رسانه‌های مستقل تقسیم نشده و مشخص نیست به دست چه کسانی رسیده است.

عدم نظارت بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ به شرکت‌های وارد‌کننده کاغذ نیز باعث شده فسادهای ریز و درشتی در این زمینه به وجود آید. در همین زمینه وزارت ارشاد لیستی منتشر کرد از شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند اما به جای کاغذ، اجناس دیگری وارد کشور کرده‌اند. اما مشخص نیست برخوردی هم با آنها صورت گرفت یا نه.

دولتی‌ها واقعیت را قبول نمی‌کنند

مدیران دولتی به جای قبول واقعیت و پذیرفتن بحران دست به فرافکنی زده‌اند. در همین زمینه محسن جوادی رییس سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در آخرین نشست خبری خود موضوع دو برابر شدن قیمت کاغذ را شایعه‌سازی و گمانه‌زنی برخی از رسانه‌ها خواند.جوادی گفت‌: «پس از ابلاغ مقام معظم رهبری و دستورات معظم‌له بلافاصله جلسه مشترک و فوری میان وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت برگزار و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.»

معاون وزیر فرهنگ ادامه داد: «هفته گذشته همچنین جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ با حضور حسین انتظامی مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و نتیجه آن نیز رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی شد.»جوادی ادامه داد: «جلسات به صورت مستمر و بدون فاصله در حال برگزاری است و طی امروز و روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت .» رییس سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد‌: «اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌های محدود، تنها گمانه‌زنی و شایعه‌پراکنی در جامعه است. موضوع دو برابر شدن قیمت کاغذ حقیقت ندارد.»

در ادامه حسین انتظامی هم با اشاره به تسهیل ترخیص سه هزار تن کاغذ از گمرک گفت: «مطابق اطلاعات به دست آمده و مطرح شده در جلسه دیروز از بخش‌های مختلف، حدود سه هزار تن کاغذ روزنامه‌ای و همین اندازه کاغذ چاپ و تحریر ویژه نشر از گمرک ترخیص شده و ظرف روزهای آینده توسط معاونت‌های تخصصی و مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل معاونت مطبوعاتی و معاونت فرهنگی حواله‌های این محموله‌های کاغذ برای مصرف‌کنندگان صادر می‌شود. از این جهت التهاب بازار قابل کنترل است. همچنین آمار مرتبط با واردات کاغذ در روزها و هفته‌های آینده نگرانی از بابت تامین کاغذ مورد نیاز را کاهش می‌دهد.»

حسین انتظامی که در آخرین دوره انتخابات مدیران مسوول برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات مورد غضب رسانه‌های مستقل قرار گرفت، در حالی صحبت از ترخیص کاغذ می‌کند که در عمل واردکنندگان از کارشکنی وزارتخانه‌های ارشاد و صمت در این زمینه گلایه دارند.

ترامپیسم داخلی

با این تفاسیر عدم هماهنگی و تصمیمات نادرست وزارت صمت، ارشاد، گمرک و بانک مرکزی بحران آفرید به طوری که اقدامات نسنجیده دولتمردان ضربه کاری‌تری را از تصمیمات ترامپ به کشورمان وارد می‌کند که می‌توان از آنها به عنوان ترامپیسم داخلی نام برد.

نامه‌ای به مدیر کل مطبوعات داخلی

مجموعه «‌جهان‌صنعت» در ماه‌های گذشته کج‌دار و مریز بحران‌ها را پست سر گذاشت تا امروز. امروز دیگر اوضاع قابل کنترل نیست. فشار اقتصادی که به مجموعه وارد شده ادامه حیات روزنامه را با خطر مواجه کرده است. از این‌رو محمدرضا سعدی مدیرمسوول روزنامه «جهان‌صنعت» در نامه‌ای به آقای دربندی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد اعلام کرده است که در صورت عدم تخصیص حواله کاغذ با قیمت مصوب ۵۳۰۰ تومان، این رسانه قادر به ادامه چاپ کاغذی نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید