رئیس کل بانک مرکزی: شوک ارزی تخلیه شد/ در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کنیم

کدخبر: ۲۹۴۳۰۰
اقتصادنیوز: رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند و باید شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین کند، گفت: از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است؛ لذا نرخ تورم و بیکاری هم رو به کاهش است.
رئیس کل بانک مرکزی: شوک ارزی تخلیه شد/ در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی که به منظور بررسی وضعیت پولی و ارزی به استان اصفهان سفر کرده است، در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی این استان، با بیان اینکه علی رغم شرایط تحریم، طی یک سال اخیر، فعالیت فعالان اقتصادی بیش از پیش افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به این شرایط، فعالان اقتصادی باید از این فرصت استفاده کنند تا تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. خوشبختانه در حال حاضر و با اقدامات دولت، فشارهای دشمن خنثی شده است و امیدواریم با تدبیر و حمایت فعالان اقتصادی به نتایج بهتری دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است، عنوان کرد که نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در سال گذشته ٤٢ میلیارد دلار و در سه ماه و نیم گذشته ١٢ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته است و بخش مهمی از آن را صادرکنندگان از سامانه نیما تأمین کرده‌اند.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده است، تأکید کرد: با همت صادرکنندگان وابستگی‌هایمان به ارز نفتی کم شده است. همچنین در صنعت خودروسازی هم بهتر است واردات را محدود و صنعت داخلی قطعات و خودروسازی را تقویت کنیم.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند، چراکه معتقدیم شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین خواهند کرد.

وی با اشاره به تولید ملی و لزوم حمایت از آن گفت: مبنای ارزش پول ملی، تولید ملی است پس باید در این مسیر به جد تلاش و گام برداریم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به تشریح سیاست‌های پولی پرداخت و گفت: تمام تلاش بانک مرکزی، کنترل نقدینگی است. ضمن آنکه به دلیل افزایش نرخ ارز، واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی شده‌اند، بر این اساس بانک مرکزی با درک این شرایط گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است.

وی افزود: سال جاری نیز کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و با این سیاست امیدواریم شاهد آثار تورمی و نوسان نرخ ارز نباشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از روش‌های مختلف درصدد تأمین مالی واحدهای تولیدی هستیم، تاکید کرد: اولویت اصلی بانک مرکزی کنترل نقدینگی و همچنین تأمین ارز برای تأمین کالاهای اساسی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید