رئیس بانک مرکزی در جلسه با فراکسیون ولایی چه گفت؟

کدخبر: ۲۶۰۸۰۱
اقتصادنیوز: رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی نشست امروز صبح این فراکسیون را با رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در حاشیه صحن علنی امروز (یکشنبه ۱۶ دی ماه) مجلس با حضور  در جمع خبرنگاران در تشریح نشست این فراکسیون با احمد همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: اعضا سوالات خود را درباره وضعیت حساب ذخیره ارزی، علت عدم گزارش درست درباره تورم در جامعه و نارضایتی از بانک‌ها که مردم را به شدت ناراحت کرده و موسسات بانکی که ضربه مهلکی به اقتصاد زده‌اند، مطرح کردند و همتی ضمن پاسخ به سوالات، گزارشی را ارائه کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه نحوه محاسبه قمیت ارز هم مورد سوال قرار گرفت، افزود: نمایندگان تاکید داشتند که بانک مرکزی نباید تحت تاثیر دولت قرار بگیرد و ارز را کنترل کند و از سوی دیگر نمایندگان توضیحاتی در باره نحوه انتقال ارز و محدودیت‌هایی که وجود دارد، توضیح خواستند.

وی تکید کرد: نمایندگان درباره نحوه و مکانیزوم توزیع ارز در کشور سوالاتی را مطرح کردند و در ادامه ضمن انتقاد نسبت به ارتباط نادرست با کشور‌هایی مانند چین، روسیه و هند اعلام کردند چرا که ظاهرا تنها رابطه با اروپا هدف قرار گرفته است و به ازای حدود ۲.۷ میلیارد دلار از ارز واگذار شده برای واردت، کالایی وارد کشور نشده است.

حاجی بابایی اظهار کرد:  همتی در این نشست اعلام کرد، دو موضوع مهم ارز و پول در بانک مرکزی مطرح است در حالی که مردم مشکل تورم و معیشت دارند، اما ثبات ارزی به وجود آمده است و ترامپ بعد از ادعای سقوط اقتصاد ایران گفته است که پول ملی ما مورد محاصره قرار گرفته است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجس گفت: همتی تاکید دارد دولت هیچ نقشی در بالا رفتن قیمت ارز ندارد، از سوی دیگر بر این باوریم که باید با کمترین هزینه بهترین نتیجه را بگیریم، اما اینکه چرا قیمت‌ها پایین نمی‌آید به دلیل چسبندگی است، با این حال همه فکر می‌کنند قیمت دلار دوباره افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به صحبت‌های رئیس بانک مرکزی ادامه داد: از ۳۳ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته ۷ میلیارد دلار آورده شده که ۵.۵ میلیارد دلار آن برای پتروشیمی‌ها است. رئیس بانک مرکزی تاکید دارد که باید حل مشکلات با بانک مرکزی هماهنگ شود که البته آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند مشکلات را حل کنند.

حاجی بابایی اظهار کرد: به اعتقاد رئیس بانک مرکزی مشکل اساسی ما ارز نیست بلکه ریال است، بحث پولشویی و قاچاق وجود دارد، همچنین عنوان شد که جلوی چک پول‌هایی را که در دوبی خرید و فروش می‌شد را گرفته اند و یکی از مشکلاتی که بانک مرکزی دارد دولتی‌ها و نمایندگان هستند که با مصاحبه‌ها تصمیمات بانک مرکزی را خراب می‌کنند.

وی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی درباره روابط میان ایران و کشور‌های دیگر هم گفت که مسیر برای چین و کره باز شده و برای برقراری رابطه با هند در حال باز شدن است، همچنین با ترکیه نیز مذاکرات خوبی صورت گرفته و از سوی دیگر امیدی به کانال ندارند، اما باید از آن‌ها مطالبه کرد و طلبکار بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به توضیحات همتی گفت: وی اعلام کرده که بحث بازار پول بسیار مهم است و حساس‌ترین قسمت اقتصاد کشور بانک‌ها هستند، سه نوع بانک داریم بعضی‌ها وضع خوبی دارند، برخی وضع خوبی ندارند و اوضاع تعدادی از بانک‌ها خیلی خراب است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: به گفته همتی نقدینگی سرگردان نداریم و هدایت نقدینگی معنا ندارد، نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده است، به همین دلیل در نظر دارند ۴ صفر را از پول حذف کنند، که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود، حذف ۴ صفر به این معنا است که به جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان و در پایان رئیس بانک مرکزی بر اصلاح نظام بانکی با سرعت تاکید کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید