چرا صنعت خودرو در ایران عقب ماند؟

کدخبر: ۲۹۴۷۱۵
اقتصادنیوز: شهریاری گفت: صنعت خودروی کشور ما هنوز نمی‌داند از کجا به کجا باید برسد؟ یک روز واردات آزاد می‌شود و یک روز قطع. این نوسان در تأمین قطعات اعتبار و خودروساز را نزد مشتریان کاهش داده و منجر به از بین رفتن اعتماد جامعه به این صنعت می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین طی ماه‌های اخیر اخبار زیادی درباره خودروهای کف یا دپو شده در پارکینگ خودروسازان شنیده‌ایم که دلایلی برای این تولید ناقص وجود دارد.

بهرام شهریاری عضو سابق انجمن قطعه سازان درباره دلایل ناقص بودن تولیدات خودروسازان و دپو شدن آن در پارکینگ خودروسازان گفت: با وجود کمبود قطعه شرکتهای خودروساز همچنان به تولید ادامه می‌دهند شاید بتوان گفت یکی از این مهمترین دلایل آن حفظ اشتغال نیروها و بالا بردن آمار تولید است. البته از جنبه مثبت آن می‌توان گفت خودروساز برای حفظ اشتغال و ادامه روند تولید به این وضعیت تن می‌دهد. اما در نهایت امکان تجاری کردن و یا فروش این تولیدات وجود ندارد.

شهریاری تاکید کرد: درکل می‌توانیم بگوییم یکی از مهمترین عوامل تولید ناقص خودرو تحریم‌ها و نرسیدن مواد اولیه است.

وی در ادامه گفت: از عوامل دیگر می‌توان به کمبود مواد اولیه، بسته بندی، از دست دادن بازار تولید، رقابت با چینی‌ها ... در کنار مشکل انتقال پول در فضای بین المللی اشاره کرد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو از عوامل مهم در افزایش تولید خودروهای ناقص و دپو شده در کف شرکت‌های خودروسازی نرخ دلار و ورود افراد سازنده نما به بازار تولید قطعات خودرو است. این سازنده نماها به دلیل افزایش نرخ ارز و نوسانات آن و مشکلات نقل و انتقال پول با مشکلاتی مواجه شده و از عرصه تأمین قطعات خارج شدند.

وی درخصوص تولید خودرو ۳۰۱ در شرکت ایران خودرو گفت: من به طور کل با این مدل مدیریت صنعتی مخالف هستم. مگر ما در کشور چه چیز از پژو کمتر داریم؟ اگر می‌توانیم خط تولید یکی از محصولات این شرگت را بدون کمک خود او راه بیندازیم پس حتماً می‌توانیم در عرصه‌های طراحی، پیش تولید و تولید خودوهای متنوع‌تر و همچنین تأمین تمامی نیازهای تولید خودرو نیز به مسیر خود ادامه دهیم.

شهریاری گفت: مشکل اینجاست که صنعت خودروی کشور ما هنوز نمی‌داند از کجا به کجا باید برسد؟ یک روز واردات آزاد می‌شود و یک روز قطع. این نوسان در تأمین قطعات اعتبار و خودروساز را نزد مشتریان کاهش داده و منجر به از بین رفتن اعتماد جامعه به این صنعت می‌شود.

این کارشناس صنعت گفت: راز موفقیت کشورهایی مانند چین یا کره که همزمان با ما شروع کردند در حوزه صنعت خودرو چیست؟ این کشورها به سمت طراحی خودرو رفتند و برند بین المللی خود را به ثبت رساندند ما هم بای می‌توانستیم طراحی خودرو انجام دهیم که متاسفانه طی این سالها از آن غافل شدیم.

به گفته وی مادامی که ما برنامه و استراتژی مدون و مشخصی برای صنعت خودرو نداشته باشیم به همین منوال پیش خواهیم رفت و همچنان باید در انتظار لیسانس و مجوز کشورهای دیگر برای تولید خودروهای جدید بمانیم.

 

شهریاری در پاسخ به این سؤال که برای تأمین قطعات پژو ۳۰۱ برنامه داریم یا خیر گفت: از منظر بازرگانی با توجه به اینکه تحریم هستیم امکان واردات نداریم. زمانی هست که ما با دنیا ارتباط و تعامل کامل داریم و باید تمام استانداردها و قواعد تولید را رعایت کنیم اما زمانی هم هست که ما با کشورهای دیگر ارتباط سیاسی و بازرگانی نداریم بنابراین اگر تولید خودروی دیگری از فرانسه را در دستور کار داشته باشیم هم می‌توانیم به فرانسه پاسخ‌های مختلفی بدهیم.

وی گفت: راه اندازی خط تولید برای خودروی جدید امری بسیار سرمایه بر است و هزینه‌های بسیاری برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود. تا جایی که مطلع هستم برای تولید پژو ۳۰۱ هزینه‌های بسیار زیادی شده است اما باور نمی‌کنم که ۶۰ درصد از این خودرو داخل کشور تولید شود.

شهریاری در ادامه با اشاره به مطالبات سنگین قطعه سازان از شرکت‌های خودروسازی گفت: قطعه سازان دیگر توانی برای ادامه راه ندارند و به دلیل مطالباتی که از خودروسازان دارند سرمایه در گردش خود را از دست داده‌اند. بنابر این تأمین قطعات برای خوردوسازها با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: این موضوع می‌تواند همه حرکت‌های جدید ما برای تولید خودروهای جدید را نیز تحت الاشعاع قرار دهد.

وی در پایان افزود: از نظر من صنعت خودرو به بن بست رسیده است و امیدوارم هرچه سریعتر از این بن بست خارج شود. راهکار اصلی این خروج هم رفتن به سمت طراحی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید