خروج شرکت های آمریکایی از چین امکان‌پذیر است؟

کدخبر: ۲۹۹۸۹۰
اقتصاد نیوز: چند ساعت پس از اعلام عوارض تلافی‌جویانه چین بر کالاهای آمریکایی در روز جمعه، دونالد ترامپ به شرکت‌های آمریکایی دستور داد به دنبال جایگزینی برای چین باشند، شرکت های خود را به خانه برگردانند و کالاهای خود را در آمریکا بسازند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ چند ساعت پس از اعلام عوارض تلافی‌جویانه چین بر کالاهای آمریکایی در روز جمعه، دونالد ترامپ به شرکت‌های آمریکایی دستور داد به دنبال جایگزینی برای چین باشند، شرکت های خود را به خانه برگردانند و کالاهای خود را در آمریکا بسازند.

 ولی خطرات این دستور بالاست: شرکت های آمریکایی در کل 256 میلیارد دلار بین سالهای 1990 و 2017 در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در حالی که شرکت‌های چینی 140 میلیارد دلار در آمریکا سرمایه دارند.

 برخی شرکت های آمریکایی بیش از یک سال پیش، قبل از آغاز جنگ تجاری تلافی‌جویانه فعالیت های خود را به خارج از چین انتقال داده بودند. ولی انتقال کامل فعالیت شرکت های آمریکایی به خارج از چین زمانبر است. به علاوه بسیاری از شرکت های آمریکایی مخصوصاً در بخش های هوا فضا،خدماتی و خرده فروشی با خروج از بازار چین تحت فشار بزرگ و فزاینده ای قرار می گیرند.

 برخلاف چین ،آمریکا یک اقتصاد برنامه ریزی شده متمرکز ندارد. بنابراین دونالد ترامپ از چه روند قانونی می تواند برای بیرون کشیدن شرکت‌های آمریکایی استفاده کند؟

 ترامپ ابزارهای قدرتمندی دارد که نیازی به تاییدیه کنگره آمریکا ندارند:

 عوارض بیشتر

 ترامپ می تواند مانند کاری که تا حالا کرده عوارض را بالا ببرد و سود شرکت ها را آنقدر پایین بیاورد که کار کردن در چین عملاً برایشان به صرفه نباشد.

 ترامپ در روز جمعه 5 درصد به 25 درصد عوارضی که قبلاً بر250 میلیارد دلار واردات چینی وضع کرده بود اضافه کرد.  عوارض 30 درصدی جدید از اول اکتبر اجرایی می شود. وی گفت 10 درصد عوارضی که بر 300 میلیارد دلار کالاهای مصرفی ساخت چین وضع شده بود هم تا 15 درصد افزایش می یابد. این عوارض در اول سپتامبر و 15 دسامبر اجرایی می شوند.

 شرایط اضطراری ملی

ترامپ می تواند با چین مانند ایران رفتار کند و طبق قانون 1977 شرایط اضطراری ملی اعلام کند. در این صورت قانون این اجازه را به ترامپ می دهد تا فعالیت شرکت های خصوصی یا حتی کل بخش های اقتصادی را متوقف کند.

 محدودیت های خرید فدرال

یک گزینه دیگر که نیاز به تایید کنگره ندارد، ممنوع کردن شرکت های آمریکایی برای رقابت در قراردادهای فدرال در صورت فعالیت در چین است.

 قانون 1917 درمورد تجارت با دشمن

 یک اقدام ممکن دیگر اجرای قانون تجارت با دشمن است که طی جنگ جهانی اول توسط کنگره تصویب شد.

این قانون به رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد تجارت با کشورهایی را که آمریکا با آنها در حال جنگ است ممنوع کند. ولی به نظر نمی‌رسد ترامپ از این قانون استفاده کند چون درگیری های تجاری با چین را افزایش می دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید