تحریم‌ها دلیل اصلی عدم ارسال دارو از کره‌جنوبی به ایران/ به‌دلیل محرمانه بودن، آماری از صادرات ارایه نمی‌شود

کدخبر: ۳۰۷۸۷۳
اقتصادنیوز؛ دبیر اتاق بازرگانی ایران و کره‌جنوبی گفت: دولت و بخش خصوصی کره جنوبی خواهان روابط با ایران هستند و در این مورد تلاش زیادی می‌کنند. طبیعی است وقتی شرایط اینگونه باشد خیلی راحت‌تر می‌توان تحریم‌ها را دور زد و از راه‌های جایگزین استفاده کرد.

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، پویا فیروزی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر امتناع شرکت‌های کره‌ای از فروش دارو به ایران گفت: تا آنجایی که ما اطلاع داریم چنین چیزی صحت ندارد بلکه این شرکت‌ها خودشان اهرم فشاری شده‌اند تا مشکلات بانکی بین دو کشور هر چه زودتر حل شود.

وی ادامه داد: بعد از تحریم بانک مرکزی، بانک‌های کره‌ای آن رابطه‌ای که با ایران داشته‌اند را نتوانستند ادامه دهند و می‌توان گفت که الان هیچ اتفاق بانکی بین دو کشور رخ نمی‌دهد و باید مبادلات از کانال‌های دیگر صورت گیرد. این در حالی است که شرکت‌های کره‌ای فعال در حوزه دارو به این امر اعتراض کرده‌اند اما موضوع این است که مواد غذایی و دارو از تحریم معاف هستند اما عملیات بانکی و حمل و نقل مشمول تحریم می‌شوند. مقامات کره‌ای نیز اعلام کردند که بانک‌های این کشور خصوصی هستند و دولت هیچ‌گونه قدرتی برای تعیین سیاست‌های تجاری آنها ندارد.

وی افزود: اتاق بازرگانی نیز رایزنی خود را با سفارت کره در تهران انجام داده و طبق اظهارات سفیر این کشور آنها به دنبال راهی هستند که روند صادرات دارو به ایران از سر گرفته شود و در این زمینه قول همکاری دادند.

وی در خصوص اینکه آیا با روند فعلی روابط تجاری دو کشور به صفر خواهد رسید یا خیر گفت: تمام تلاش ما این است که این اتفاق رخ ندهد اکنون هم به صورت محدود برخی کالاها از طریق دیگر مبادی وارد می‌شود اما در صورت ادامه این روند شاید حجم مبادلات دو کشور به پایین‌ترین مقدار در تاریخ تجارت دو کشور برسد.

فیروزی در خصوص صادرات به کره نیز اظهار داشت: مقامات از بیان این اطلاعات به دلیل محرمانه بودن خودداری کردند و اتاق هیچ اطلاعی از نوع و حجم کالاهای صادر شده به کره جنوبی ندارد.

فیروزی در خصوص مشکلات بانکی برای اتباع ایرانی در کره گفت: تا پیش از تحریم آخر آمریکا علیه بانک مرکزی ایران بخش اعظمی از مشکلات ایرانیان مقیم کره حل شده بود اما پس از اعمال تحریم‌ها شرایط برای افرادی که به تازگی می‌خواهند از خدمات بانکی استفاده کنند سخت‌تر شده است.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که در مورد تجارت با کشور کره وجود دارد این است که دولت و بخش خصوصی این کشور خواهان روابط با ایران هستند و در این مورد تلاش زیادی می‌کنند. طبیعی است وقتی شرایط اینگونه باشد خیلی راحت‌تر می‌توان تحریم‌ها را دور زد و از راه‌های جایگزین استفاده کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید