در اجلاس رسمی اوپک چه گذشت؟

کدخبر: ۳۱۵۰۷۲
اقتصادنیوز: اوپک روز پنجشنبه صد و هفتاد و هفتمین نشست رسمی خود را برگزار و بدون اعلام کاهش بیشتر تولید نفت برای حمایت از قیمتها به پایان برد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، کشورهای عضو گروه صادرکنندگان نفت اوپک روز پنجشنبه بدون اعلام کاهش بیشتر تولید نفت که از قیمتهای جهانی نفت پشتیبانی خواهد کرد، مذاکراتشان را به پایان بردند.

یک سخنگوی اوپک به خبرنگارانی که ساعت ۱۰ شب به وقت وین منتظر نتیجه نشست این گروه بودند، اعلام کرد کنفرانس مطبوعاتی برگزار نخواهد شد و تنها یک بیانیه مکتوب منتشر خواهد شد. سپس شاهزاده عبدالعزیز، وزیر انرژی عربستان سعودی و سایر مقامات اوپک بدون اعلام توافق این نشست را ترک کردند.

انتظار می رفت اعضای اوپک تداوم کاهش تولید نفت را که در سه سال گذشته به اجرا گذاشته اند اعلام کنند. با این حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که کاهش بیشتر تولید نفت مورد مذاکره قرار دارد. قیمتهای نفت در سالهای اخیر تحت تاثیر رشد فزاینده عرضه از سوی کشورهای خارج از اوپک به خصوص آمریکا، روند کاهشی پیدا کرده است.

اعضای اوپک پیش از این با کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه نفت تا مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کرده بودند. نواک که کشورش عضو اوپک نیست اما در گروه اوپک پلاس مشارکت دارد، روز پنجشنبه اعلام کرد این گروه سرگرم مذاکره درباره عمیق کردن کاهش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز است تا بازار از فصل تقاضای ضعیف در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به سلامت عبور کند.

مقامات اوپک روز جمعه به مذاکراتشان با متحدان غیراوپک خود ادامه می دهند.

عربستان سعودی عمده بار کاهش تولید نفت اوپک را بر دوش گرفته اما برخی از کشورها همچون عراق مکرر از سهمیه تولید نفت خود تخطی کرده اند. نرخ پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید نفت از ۱۳۵ درصد در اکتبر به ۱۵۲ درصد در نوامبر افزایش پیدا کرد اما عراق و نیجریه در میان کشورهایی بودند که همچنان در عمل به تعهداتشان کوتاهی کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تحلیلگران می گویند کشورهایی که تاکنون به تعهداتشان تحت پیمان محدودیت عرضه عمل نکرده اند اگر به کاهش بیشتر تولید رای دهند، بی نتیجه خواهد بود.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اوپک خبر داده بود که ریاض کشورهای عراق و نیجریه را برای بهبود پایبندی به توافق نفتی تحت فشار قرار داده که ممکن است کاهش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را فراهم کند. روسیه هنوز با تمدید توافق فعلی یا کاهش بیشتر تولید موافقت نکرده است اما یک منبع آگاه اظهار کرد مسکو احتمالا هفته جاری با اوپک به توافق می‌رسد و تنها خواستار مشخص شدن چند مسئله باقی مانده است که یکی از آنها نحوه محاسبه تولید نفت این کشور است. میعانات گازی در آمار تولید نفت روسیه گنجانده شده در حالی که برای سایرین این طور نیست و روسیه خواهان حذف میعانات در محاسبه تولید نفت این کشور است. زنگنه روز پنجشنبه گفت: موضع روسیه درباره این مسئله منطقی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید