احتمال توافق تجاری چین و آمریکا

کدخبر: ۳۱۶۱۲۱
اقتصادنیوز: ان‌اچ‌کی نوشت: همزمان با بالاگرفتن احتمال امضای توافق تجاری چین و آمریکا، شاخص اصلی سهام ژاپن امروز جمعه افزایش یافت و یک رکورد بالای جدید را برای امسال ثبت کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در طول جلسه معاملات بامدادی روز جمعه، شاخص نیککی بیش از ۵۰۰ واحد در مقایسه با پایان معاملات در روز قبل افزایش داشت.

تحلیلگران بازار می گویند که توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، مبنی بر این که کشورش و چین در آستانه انعقاد یک توافق بزرگ هستند، باعث افزایش خوشبینی سرمایه گذاران نسبت به چشم انداز اقتصاد جهان شده است.

رسانه ها صبح امروز جمعه گزارش کردند مذاکره‌کنندگان آمریکایی و چینی مفاد مرحله اول توافق تجاری میان دو کشور را آماده کرده‌اند و منتظر هستند که دونالد ترامپ آن را امضا کند.

پیش از این «گائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم گفته بود اگر قرار است توافقی حاصل شود باید تعرفه های آمریکا علیه کالاهای صادراتی چین لغو شود.در ۱۸ ماه گذشته که جنگ تجاری میان دو کشور جریان دارد، آمریکا ۳۶۰ میلیارد دلار و چین ۱۵۰ میلیارد دلار از کالاهای آن کشور را تحت افزایش تعرفه قرار داده‌اند با این حال در این مدت نمایندگان سیاسی و تجاری دو کشور چندین بار به گفت وگو پرداختند اما هنوز این جلسات پردامنه نتیجه عملی در برنداشته است.

چین و آمریکا برای کاهش تنش‌های اقتصادی به توافق تجاری نزدیک شده‌اند اما به دلیل تنش‌های ناشی از دخالت‌های واشنگتن در امور هنگ کنگ، این توافق نمی‌تواند یک توافق کامل و نهایی برای دو طرف باشد که بر اساس آن تمام مناقشات تجاری دوکشور را برطرف کند.

در واقع این توافقنامه در شرایطی احتمالا امضا می‌شود که دو کشور تعرفه‌های سنگینی بر روی صادرات یکدیگر وضع کرده‌اند؛ تعرفه‌هایی که هنوز خبری از لغو آنها در دست نیست و بر اساس توافقنامه موقت، دستور کاری هم برای آن تعیین نشده است.

با این حساب اگر آمریکا این ماه تصمیم بگیرد ۱۶۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را تحت تعرفه قرار دهد و چین هم خریدهای کشاورزی را برای مدتی به تعویق بیندازد و یا در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه بر روی کالاهای آمریکایی بیشتری در نظر بگیرد، اصل و اساس هر توافقی چه موقت و چه نسبی و غیرموقتی زیر سئوال خواهد رفت و اقتصادهای بزرگ دنیا باز هم سرشاخ خواهند.

کارشناسان همچنین می گویند پیش بینی می شود پیروزی حزب حاکم محافظه کار در بریتانیا موجب افزایش سفارشات خرید شود چرا که سرمایه گذاران آن را به منزله هموار شدن راه برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) می دانند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید