بانک مرکزی شرایط جدید افتتاح حساب را اعلام کرد

کدخبر: ۳۱۸۸۲۹
اقتصادنیوز: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای از ایجاد شرایط جدید برای افتتاح حساب بانکی در شعب خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده است که این بانک بر اساس تکالیف مقرر در آیین‌نامه مستندسازی وجوه در کشور و ماده ۱۹ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، موظف به راه‌اندازی سامانه حساب‌های مشتریان و ارایه فهرست کلیه حساب‌های محکومین در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به مراجع قضایی شده است.

بر این اساس برای ارسال اطلاعات حساب‌های موجود به سامانه سیاح (فاز دوم)، اسناد فنی سامانه در درگاه خدمات الکترونیک بانک مرکزی به آدرس portal.pbn.net جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم درج شده است.

با توجه به حساسیت‌های موجود درباره ارتباط برخط سامانه‌ها برای افتتاح حساب اشخاص، لازم است اقدامات مورد نظر طبق زمان بندی تعیین شده، اجرا شود.

بر اساس این بخشنامه، با توجه به لزوم درج کد شهاب در بخش‌های اطلاعاتی سامانه، ضروری است اقدامات لازم جهت تخصیص شناسه شهاب صاحبان حساب به همه حساب‌های حقیقی و حقوقی نزد آن بانک در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

همچنین اطلاعات حساب‌های موجود نزد بانک و موسسه اعتباری باید همانند روال سابق در پایان هر ماه به صورت دسته‌ای ارسال شود، به گونه‌ای که حداکثر تا پایان روز ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹، کلیه حساب‌های موجود در سامانه مذکور ثبت شده باشد.

همه سرویس‌های برخط سامانه باید تا پایان بهمن ماه سال جاری توسط واحد فناوری اطلاعات بانک‌ها تست شده و نتیجه آن به صورت کتبی به اداره اطلاعات بانکی اعلام شود.

بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری غیر بانکی مکلف هستند همه شماره پیگیری‌های اخذ شده از سامانه سیاح را به حساب‌های مشتریان در سامانه‌های داخلی خود اختصاص داده و در سوابق نگهداری کنند.

از ابتدای روز ۳ خرداد سال ۱۳۹۹ سرویس بر خط سیاح راه اندازی شده و افتتاح هر گونه حساب در بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری غیر بانکی، منوط به دریافت شماره پیگیری از سامانه سیاح خواهد بود.

پس از راه‌اندازی سرویس بر خط، بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری غیر بانکی مکلف هستند حداکثر ظرف مدت یک ماه، هر گونه تغییر وضعیت حساب‌های ارسالی قبل از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ را در سامانه سیاح از طریق سرویس تغییر، اعمال کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید