نیسان به دنبال جدایی از رنو

کدخبر: ۳۲۱۳۸۱
اقتصادنیوز: طبق اطلاعات بدست آمده، نیسان به برنامه ریزی خود در رابطه با جدایی احتمال از رنو سرعت بخشیده است.
نیسان به دنبال جدایی از رنو

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ؛ این برنامه ها شامل این می شود که نیسان به تنهایی کار مهندسی و ساخت خودروهایی را انجام داده و تغییراتی نیز در هیات مدیره آن انجام شود.

نیسان این برنامه ها را پس از اینکه مدیرعامل سابقش، کارلوس گوسن، از ژاپن، که در آنجا به دلیل اتهامات مالی تحت تعقیب بود، به خانه کودکیش، لبنان، فرار کرد، تسریع کرده است.

مدیران نیسان احتمال قطع روابط با رنو را پس از آنکه روابط طولانی مدتشان با این کمپانی فرانسوی کارایی خود را از دست داد، مورد ارزیابی قرار داده اند. یک منبع آگاه گفته است: از سال گذشته نیسان در پی بررسی نقاط ضعف و قوت نگهداشتن اتحادش با رنو، خصوصا در زمینه مهندسی اشتراک تکنولوژی، بوده است. به گفته این منبع، شروع این بررسی ها با رفتن گوسن از ژاپن مقارن شده است و در نتیجه هیچ نتیجه ای را به دنبال نداشته است.

هنوز مشخص نیست که در حالی که رنو بزرگترین سهامدار نیسان است، این جدایی چگونه امکان پذیر خواهد بود. این در حالی است که شریک فرانسوی برای ترمیم روابط فشار می آورد. کلید نجات این مشارکت بازسازی نقشه هایی است که برای پروژه های مشترک صنعتی جدید کشیده شده بودند، اما به گفته منابع آگاه، پس از وقوع رسوایی متوقف شده اند.

دو کمپانی تلاش دارند که راه حل هایی برای مشارکت طولانی مدت و راه اندازی پروژه های صنعتی مشترک جدید پیدا کنند. البته تاکنون این تلاش ها به نتیجه ملموسی ختم نشده اند. به گفته یک مقام بلندپایه سابق رنو: مشکل همین امروز است، وگرنه وقتی به آینده نگاه می کنیم، هیچ مساله پیچیده ای وجود ندارد

برخی از طرح هایی که در زمان گوسن کلید آن ها زده شد، در سال ۲۰۲۰ به سوددهی خواهند رسید. کراس اور الکتریکی نیسان بر پایه کانسپت آریا، اولین مدلی است که بر پایه پلتفرم الکتریکی مشترک دو کمپانی ساخته خواهد شد و سپس در سال ۲۰۲۱ نسخه مشابه آن توسط رنو شکل داده خواهد شد.

مدیرعامل رنو ژان سنارد در زمانی که جانشین گوسن شد، تردیدهایی را در مورد ماندگاری این مشارکت مطرح کرد. در مصاحبه ای با رادیو فرانسه در نوامبر ۲۰۱۹ سنارد اعلام کرد که رنو و نیسان تنها چند ماه تا جدایی فاصله دارند. به گفته وی: اگر در سال ۲۰۲۰ از تمامی مزایای بالقوه این اتحاد بهره برداری نشود، من این گونه در نظر خواهم گرفت که من و تیمم شکست خورده ایم.

انتظار می رود که سنارد در هفته های آتی چند پروژه مشتر را برای اتحاد معرفی کند. مدیرعامل تازه منصوب شده نیسان، ماکوتو اوچیدا به طور نزدیک با سنارد مشغول کار بر روی سه پروژه بوده است. اما حتی در دوره گوسن نیز به گفته برخی منابع، بعضی از مهندسان از فشار گوسن برای تلفیق مهندسی و تولید دو کمپانی راضی نبوده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید