قیمت نفت تا پنج سال دیگر همین است

کدخبر: ۳۲۱۴۶۶
اقتصادنیوز: جدیدترین نظرسنجی سالانه رویترز از متخصصان نشان داد که انتظارات بلندمدت درباره قیمت‌های نفت در حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه ثابت مانده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پیش بینی می‌شود به دلیل عرضه فراوان از سوی صنعت نفت شیل آمریکا و سایر منابع خارج از اوپک، قیمت‌های نفت برای مدت نامعلومی در محدوده فعلی باقی می‌ماند.

نگرانی‌هایی که تا ۱۰ سال پیش در خصوص دوران پیک عرضه نفت وجود داشت، از میان رفته زیرا اکنون نشانه‌ها حاکی از آن است که هنوز زمان زیادی تا رسیدن به پیک عرضه نفت وجود دارد.

در نظرسنجی رویترز پیش بینی شده است میانگین قیمت سالانه نفت تا پنج سال دیگر ۶۵ دلار است و از ۶۷ دلار در سال ۲۰۲۰ اندکی رشد کرده و به ۶۹ دلار تا سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا می‌کند.

اکثر پیش بینی کنندگان انتظار دارند که میانگین قیمت هر بشکه نفت تا پنج سال آینده بین ۶۰ تا ۷۵ دلار می‌ماند و عده اندکی انتظار دارند که قیمت‌ها به پایین ۵۰ دلار یا بالای ۹۰ دلار برسد.

این نتایج بر مبنای پرسشنامه‌هایی بوده که رویترز به بیش از ۹۰۰۰ نفر از متخصصان بازار ارسال کرده و ۹۵۰ پاسخ در فاصله هشتم تا یازدهم ژانویه دریافت کرده است.

پیش بینی‌های قیمت بسیار نزدیک به نظرسنجی سال گذشته و سال‌های پیش از آن بوده و در اکثر موارد میانگین قیمت یک یا دو دلار کمتر بوده است.

در نظرسنجی‌های سالهای پیش انتظارات به بالا رفتن قیمت‌ها متمایل بود اما امسال چنین نشانه‌ای مشاهده نشد.

اکثر پاسخ دهندگان متقاعد شده‌اند که نفت کافی برای تامین تقاضا در قیمت حدود ۶۵ دلار در هر بشکه در میان مدت وجود خواهد داشت.

کمتر از پنج درصد انتظار داشتند که قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار یا بیشتر خواهد رسید و در مقابل حدود ۱۶ درصد تصور می‌کردند که قیمت کمتر از ۵۰ دلار خواهد بود که نشانه ضعیف شدن مصرف و اشباع بازار در راستای گذر از سیستم حمل و نقل مبتنی بر نفت است.

در میان کسانی که در این نظرسنجی شرکت داشتند، ۲۶ درصد مستقیما در تولید نفت و گاز (اکتشاف، حفاری، تولید، پالایش، بازاریابی و خدمات میدان) حضور داشتند. سایرین در بانکداری و فاینانس (۱۹ درصد)، پژوهش(۱۱ درصد)، خدمات حرفه ای (هفت درصد)، صندوقهای پوشش ریسک (هفت درصد)، سایر صنایع انرژی (پنج درصد) و تجارت کالای فیزیکی (پنج درصد) حضور داشتند.

در نظرسنجی سال گذشته پیش بینی شده بود میانگین قیمت نفت برنت ۶۳ دلار در سال ۲۰۱۹ خواهد بود که تقریبا نزدیک به قیمت فعلی ۶۴ دلار بود.

در واقع این نظرسنجی از زمان آغازش در سال ۲۰۱۶ صحت بالایی داشته است و تنها استثنا سال ۲۰۱۸ بود که قیمت‌ها اندکی بالاتر از میزان مورد پیش بینی صعود کردند.

عامل اصلی که باعث شد پیش بینی‌ها درست از آب درنیاید، اقدام آمریکا در تحریم صادرات نفت ایران به همراه سیاست تولید محدود عربستان سعودی و تسریع رشد اقتصاد جهانی بود.

امسال نظرسنجی شوندگان اطمینان بیشتری نسبت به قیمت‌های نفت در مقایسه با سال‌های گذشته داشتند.

بر اساس گزارش رویترز، طی ۲۷ ماه گذشته از نوامبر ۲۰۱۷ در ۷۴ درصد از همه روزهای معامله قیمت نفت برنت بین ۶۰ تا ۷۵ دلار بود و تنها در ۱۰ درصد موارد قیمت نهایی پایین این محدوده و در ۱۶ درصد بالای محدوده مذکور بسته شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید