حواستان باشد در پمپ بنزین ضرر نکنید

کدخبر: ۳۲۱۴۷۰
اقتصادنیوز: یکی از شائبه‌هایی که این روزها در مورد بنزین مطرح می‌شود غیب شدن سهمیه بنزین از کارت سوخت افراد است اما جای نگرانی نیست چراکه تنها سهمیه بنزین خودروهایی غیب می‌شود که مالکان آن‌ها به روند سوختگیری درست بی اعتنا هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تاکنون چندین مرتبه از سوی شرکت پخش فراورده‌های نفتی نحوه صحیح سوختگیری مطرح شده اما بازهم شاهد اعتراض افراد برای غیب شدن سهمیه بنزینشان هستیم. در واقع ماجرا از این قرار است که اگر افراد مراحل سوختگیری را رعایت نکنند و قبل از مشاهده پیغام " لطفا کارت خود را بردارید" و گذاشتن نازل در جای خود اقدام به برداشتن کارت سوخت کنند از سهمیه آن‌ها کاسته خواهد شد.

فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی - در این باره توضیح داد: این سیستم در سامانه هوشمند برای پیشگیری از تخلفات از همان ابتدا یعنی سال ۱۳۸۶ برای سیستم تعریف شده و این بدین معنا نیست که تا کنون تخلفی در این باره اتفاق افتاده باشد بلکه تنها هدف افزایش ایمنی شبکه بوده است.

وی با بیان اینکه در واقع این سامانه به منظور افزایش ایمنی سیستم طراحی شده است، تصریح کرد:  اگر این سیستم پیش بینی نمی‌شد وقتی فرد کارت را خارج می‌کرد تا هر میزانی می‌توانست سوختگیری کند بدون اینکه از سهمیه او کاسته شود به همین دلیل برای جلوگیری از چنین مواردی این طرح در سامانه اجرا شده است.

 

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر این مساله که این موضوع یکی از شرایطی است که ایمنی سیستم را برای جلوگیری از تخلف افزایش می‌دهد، تصریح کرد:اگر حین سوختگیری فرد کارت سوخت خود را بیرون بیاورد ممکن است بین یک تا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه سوخت فرد کم شود اما اگر کارت را حین سوخت‌گیری خارج نکند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و نیاز به هیچ محاسبه ای نیست.

کاهی با اشاره به مراحل درست سوختگیری توسط افراد، اظهار کرد: لازم است در ابتدا فرد  کارت را در کارتخوان گذاشته رمز را وارد کرده و سوختگیری را آغاز کند و در پایان سوختگیری نیز نازل را قطع کرده و پس از مشاهده علامت و پیغام  "کارت خود را بردارید"  کارت خود را خارج کند که در این صورت هیچ سهمیه‌ای از افراد کم نمی‌شود و این موضوع نیز همیشه در سیستم وجود داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عدد ۳.۹۹ برای این موضوع تعیین شده است؟ گفت: این مساله مربوط به افراد نمی شود و لزومی ندارد که مردم نگران این موضوع باشند چراکه در نحوه سوختگیری افراد تغییری ایجاد نشده و هرکسی تا هر میزانی که بخواهد می‌تواند سوختگیری کند فقط این موضوع مشروط به این است که فرد کارت خود را هنگام سوختگیری خارج نکند.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با تاکید به این مساله که عدد ۳.۹۹ یک پیمانه اندازه گیری است که در سامانه برای حفاظت و امنیت سامانه در نظر گرفته شده، اظهار کرد:  اطلاعیه‌ای که اخیرا در این باره منتشر شد فقط برای زمانی است که فرد کارت خود را حین سوختگیری خارج کند.

کاهی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود به جای ایجاد این سیستم عملیات به طور کامل قطع شود تا اگر فردی سهوا این خطا را انجام داد متحمل ضرر نشود، گفت: باتوجه به اینکه سیستم آنلاین نیست امکان انجام این کار نیست و با توجه به اینکه شبکه آنلاین مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد امکان انجام آن کار نیست چرا که ممکن است با قطع شدن شبکه مردم صف‌های طولانی را تجربه کنند.

به گفته وی ۲۴ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که روزانه ۴ میلیون تراکنش ثبت می‌شود و تنها برای زیر نیم درصد ممکن است این مشکل به وجود آید از این رو تاکید ما به مردم همیشه این بوده که به نحوه صحیح سوختگیری توجه کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید