چرا معدنکاری دستی طلا رونق گرفت؟

کدخبر: ۳۲۴۲۳۳
اقتصادنیوز: رشد سریع قیمت طلا از سال ۲۰۰۰ باعث شده است میلیون‌ها نفر در آفریقا، آمریکای جنوبی و نقاط دیگر با استفاده از امکانات ابتدایی به حفاری برای استخراج طلا بپردازند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حفاری دستی طلا قرن‌هاست که انجام شده و طلا برای جوامع پولی فراهم کرده است که به طریق دیگر قادر به دسترسی به آن نبودند. اکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر به معدنکاری دستی مشغول هستند و میلیون‌ها نفر از این طریق امرار معاش می‌کنند.

افراد زیادی تلاش می‌کنند این تجارت رو به رشد را به اقتصاد رسمی وارد کنند اما طبق اعلام گروه‌هایی مانند سازمان ملل متحد و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، معدنکاری دستی زباله‌های سمی تولید کرده و باعث سوء استفاده از کارگران، جنایات سازمان یافته و فحشا شده است.

معدنکاری دستی چیست؟

معدنکاری دستی اغلب به شکل مستقل انجام می‌شود و افراد گاهی به صاحبان زمین برای دسترسی به محل مورد نظر پول پرداخت می‌کنند یا بخشی از سنگهایی که استخراج می‌کنند را به آنها می دهند.

بسیاری با بیل و کلنگ کار کرده و هر چه حفر می‌کنند را بر پشتشان حمل می‌کنند. سایرین از دستگاه‌های حفاری و سنگ شکن استفاده می‌کنند.

اغلب این معدنکاران از جیوه برای استخراج طلا استفاده کرده و آن را به تکه‌های نیم خالص تبدیل می‌کنند تا به معامله‌گران بفروشند.

چرا معدنکاری دستی افزایش پیدا کرده است؟

مصرف طلا همسو با رشد اقتصادی سریع در چین که میلیون‌ها خریدار جدید را وارد بازار کرده است و بحران اقتصادی ۲۰۰۸ که سرمایه گذاران را متقاضی طلا به عنوان دارایی مطمئن کرد، افزایش پیدا کرده است.

این امر قیمت هر اونس طلا را از کمتر از ۳۰۰ دلار در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۱۵۰۰ دلار در حال حاضر بالا برده و معدنکاری طلا را برای بسیاری از افراد در کشورهایی که جمعیتشان به سرعت رو به رشد است بسیار جذاب‌تر از زراعت کرده است.

ارزیابی تولید حاصل از معدنکاری دستی دشوار است اما شرکت مشاوره متالز فوکوس برآورد کرده که سالانه حدود ۵۶۰ تن طلا به ارزش ۲۷ میلیون دلار از این طریق تولید می‌شود. معادن مکانیزه در سراسر جهان حدود ۲۹۰۰ تن طلا در سال تولید می‌کنند.

معدنکاری دستی چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

معدنکاری دستی باعث انتشار مواد سمی و آلوده شدن سیستمهای آبی می‌شود. معادن غیررسمی اغلب دچار ریزش می‌شوند و کودکان اغلب در این محل‌ها برای رفتن به تونل‌های باریک مورد بهره کشی قرار می‌گیرند.

چنین فعالیت غیرقانونی اقتصاد سایه را تغذیه کرده و باعث می‌شود دولت از دریافت درآمدهای مالیاتی محروم شود. سالانه طلایی به ارزش میلیاردها دلار از آفریقا قاچاق می شود.

قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های مسلح از طلا برای پولشویی یا خرید سلاح استفاده می‌کنند.

چه کسی خریدار این طلاست؟

مصرف‌کنندگان در غرب خواهان استفاده از محصولاتی هستند که منبع تولید آنها مشخص باشد بنابراین بسیاری از بانک‌ها، جواهرفروشی‌ها و شرکتهای پالایش طلا مراقب عدم استفاده از طلای حاصل از معدنکاری دستی هستند و معمولا از کسانی طلا خریداری می‌کنند که تضمین کنند با معدنکاران به خوبی رفتار شده و منبع طلا هم قابل رهگیری است اما میزانی که به این شکل تولید می‌شود اندک است.

بر اساس گزارش رویترز، مشتری طلایی که با معدنکاری دستی استخراج می‌شود خریداران در نقاطی مانند خاورمیانه و هند هستند که به منبع تولید اهمیت چندانی نمی‌دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید