احتمال کم‌فروشی در جایگاه‌های سوخت چقدر است؟

کدخبر: ۳۲۵۵۹۱
اقتصادنیوز: با بررسی‌های انجام شده در پمپ بنزین مشخص شده است که ۱۹۱۷ نازل بنزین مشکل فنی داشته اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، نیره پیروزبخت در نشست خبری درباره بازرسی های صورت گرفته از پمپ بنزین ها بعد از افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: در پمپ بنزین ها بازرسی هایی صورت گرفته که بر این اساس، ١٩١٧ نازل بنزین مشکل فنی و کم فروشی داشتند.

وی افزود: از اول فروردین امسال تا ٢٦ بهمن، ٨٠ هزار و ٨١٣ نازل در سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفته اند که بر این اساس، ١٩١٧ نازل مردود شدند؛ ضمن اینکه اگر وزارت نفت در مورد اصلاح این نازل ها اقدام کند، حتما به مدار باز خواهند گشت.

وی تصریح کرد: خود نازل در این زمینه به لحاظ فنی مشکل داشته که از جمله این مشکلات نیز، کم فروشی است.

وی با اشاره به کیفیت بنزین تصریح کرد: در فصل گرم سال در مجموع ٥٥ نمونه از بنزین برداشت شده که میانگین پارامترهای آنها خوب است و بر این اساس، اکتان بنزین سوپر ٩٥.٤٣، یورو٤ معادل ٩٢ و بنزین معمولی ٨٨ است؛ در حالی که حداقل مجاز ٩١ است.

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین در ادامه درباره استقرار فروشگاه های طبخ غذا در کنار سرویس های بهداشتی گفت:  وظایف مختلف دستگاه ها تعریف شده است. ما در رابطه با مباحثی مثل رستوران ها و فروشگاه ها وظیفه مستقیمی ندارد و دستگاه های دیگر مسوول هستند.

پیروزبخت متذکر شد: ما در برخی مواقع که خطر را احساس می کنیم، به صورت محرمانه به دستگاه ذیربط هشدار می دهیم. اینقدر وظایف ما گسترده شده که ترجیح می دهیم اول به وظایف خود عمل کنیم.

وی همچنین درباره ذرت های آلوده عنوان کرد: یک دانه ذرت آلوده وارد کشور نشد. ما سه سال این موضوع را پیگیری کردیم. این ذرت ها یا قرار شد امحا شود یا به کشورهای دیگر برگردد.

پیروزبخت ادامه داد: اگر این ذرت ها به صورت غیررسمی وارد می شد، باید برخوردی صورت می گرفت از طرف دستگاه های مربوطه، اما این ذرت ها وارد نشد و البته واردکننده متحمل ضرر و زیان گزاف شد.‌ما مجوز این که این ذرت ها برای مثال به الکل تبدیل شود را نداریم و این مجوز را باید مراجع قانونی بدهند.

رییس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: طبق قانون تدارکات مسوول تدارک بنزین و گازوئیل با سازمان محیط زیست و ما در استانداردها تجدیدنظر و نظارت می کنیم.

پیروزبخت متذکر شد: در مورد وضعیت استانداردهای ۸۵ گانه تغییری نکرده و کماکان ۴ خودرو در سال آینده از خط تولید خارج می شوند.

وی ادامه داد: در مورد بازارهای صادراتی، در زمینه عراق کم بودن کیفیت یا نداشتن استاندارد ورود نکنید. ما هیچ گاه نتوانستیم از نظر مسائل بازرسی یا استاندارد به وحدت رویه نرسیدیم.

رییس سازمان ملی استاندارد درباره واردات خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار گفت: ما به قیمت خودرو کاری نداریم و ۸۵ استاندارد برای ما مهم است. هر خودرویی که بتواند استانداردها را رعایت کند، می تواند وارد شود.

پیروزبخت همچنین با اشاره به وجود ۲ هزار و ۴۷۹ جایگاه سی ان جی در سراسر کشور، گفت: اغلب این جایگاه‌ها مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. در عین حال بیش از ۱۰۰ هزار مخزن ذخیره در جایگاه‌های سی ان جی در کشور وجود دارد که ۲۴ هزار مخزن ذخیره مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و در مجموع وضعیت پرخطری در مورد جایگاه‌ها وجود ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید