پرداخت تسهیلات مسکن مستاجران به کجا رسید؟

کدخبر: ۳۲۶۱۵۱
اقتصادنیوز: مدیرعامل بانک مسکن گفت: برای پرداخت تسهیلات به مستاجران در حال مکاتبه با بانک مرکزی هستیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، طبق گفته مدیر عامل بانک مسکن نزدیک به 3 برابر رقم مانده سپرده در صندوق پس انداز یکم تسهیلات پرداخت شده است.

این روند پرداخت تسهیلات را اگر چه مدیر عامل بانک مسکن به مثابه ورشکستگی این صندوق نمی‌داند، اما می‌گوید که حدود 110 هزار حساب مسدود و بسته شده است؛ یعنی بدون اینکه تسهیلات بگیرند حساب خود را مسدود کرده‌اند.

رحیمی انارکی می گوید: بانک مسکن کماکان تا سال 1402 اقساط مسکن مهر به این موضوع تخصیص پیدا می‌کند و در مدل بانک مسکن نشان می‌دهد که در آن مرحله خود اقساطی که از محل صندوق یکم وصول می‌کنیم می‌تواند از پس آن بازپرداخت تسهیلات بربیاید.

مدیر عامل بانک مسکن در خصوص ورود نقدینگی به بازار مسکن را این گونه تحلیل می کند و می‌گوید: اگر نقدینگی وارد بخش مسکن و تولید مسکن شود، قطعا به نفع بخش مسکن خواهد شد.

وی در ادامه افزود:  بانک مسکن در مرحله اول مسکن ملی پرداخت تسهیلات برای حدود 140 هزار واحد مسکونی را پیش‌بینی کرده است که مبلغ آن حدود 14 هزار میلیارد تومان خواهد بود که طی سال‌های 98 و 99 این رقم پرداخت شود.

رحیمی در ادامه گفت: سعی شده است که بانک مسکن روش‌های متعددی را برای تأمین مالی طرح اقدام ملی مسکن پیش‌بینی کند که از جمله آنها در بافت فرسوده و با استفاده از منابعی که در صندوق توسعه ملی در اختیار بانک قرار می گیرد خواهد بود. ما معادل آن را در اختیار مجموعه قرار می‌دهیم که نرخ سود تسهیلات به 9 درصد در دوره ساخت کاهش یابد.نرخ سود از محل اوراق حق تقدم نیز در بافت فرسوده 16 درصد و نرخ تسهیلات بدون سپرده 18 درصد خواهد بود.

وی در آخر افزود: دارندگان حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم در اولویت استفاده از واحدهای احداثی طرح اقدام ملی مسکن ملی قرار خواهند گرفت. نرخ سود برای آنها در مناطق بافت فرسوده 6 درصد خواهد بود و در سایر مناطق 8 درصد در نظر گرفته شده است. سقف‌های تسهیلاتی بانک مسکن هم متفاوت خواهد بود. برای کلان‌شهرها، تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و کمتر از 200 هزار نفر متفاوت خواهد بود. بنابراین بالاترین سقف تسهیلات پرداختی برای استفاده از فناوری‌های نوین است که 170 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و برای صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای زوجین 160 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید