سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد دلاری عربستان در یک میدان گازی

کدخبر: ۳۲۶۲۸۷
اقتصادنیوز: شرکت آرامکوی سعودی قصد دارد برای بهره برداری از ذخایر گازی غیرمرسوم ۱۱۰ میلیارد دلار در میدان گازی جفورا سرمایه گذاری کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، طرح‌های توسعه از سوی کمیسیون عالی امور هیدروکربنها در نشستی به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مورد بازبینی قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی عربستان گزارش کرد ذخایر جفورا ۱۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز دارد و توسعه تدریجی این میدان تولید آن را تا سال ۲۰۳۶ به ۲.۲ تریلیون فوت مکعب خواهد رساند.

انتظار می‌رود این میدان ۱۳۰ هزار بشکه در روز اتان و ۵۰۰ هزار بشکه در روز مایعات گازی و میعانات تولید کند.

محمد بن سلمان اظهار کرده که توسعه این میدان ۲۲ سال طول خواهد کشید و برای دولت سالانه ۸.۶ میلیارد دلار درآمد خالص فراهم کرده و ۲۰ میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی مشارکت می‌کند.

جفورا در جنوب شرقی میدان گوار است که بزرگترین میدان نفتی مرسوم جهان است.

یک مقام سعودی پیش از این گفته بود آرامکو منابع گازی عظیمی در کشور شناسایی کرده و سرگرم کار برای توسعه ذخایر گازی غیرمرسوم در جنوب گوار و جفورا در شرق عربستان سعودی است.

منظور از ذخایر گازی غیرمرسوم ذخایری هستند که نیازمند متودهای استخراج پیشرفته مانند روشهای بکاررفته در صنعت گاز شیل آمریکا هستند.

عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک صادرکننده گاز تبدیل شود.

بر اساس گزارش رویترز، محمد بن سلمان دستور داده که گاز تولید شده در جفوره برای صنایع داخلی از جمله معدنکاری در اولویت قرار گیرد تا از برنامه توسعه "افق ۲۰۳۰"‌ حمایت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید