واکنش بازارها به اقدام اضطراری بانک مرکزی آمریکا

کدخبر: ۳۲۹۷۰۱
اقتصادنیوز: پس از کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بورس های آسیایی ریزش کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آسوشیتدپرس نوشت، بیشتر شدن شیوع کرونا در جهان باعث شد تا بانک مرکزی آمریکا در نشستی اضطراری وو بی سابقه، نرخ بهره را به صفر درصد کاهش دهد.  به دنبال اعلام این خبر، بانک مرکزی ژاپن نیز جلسه اضطراری برگزار و اقدامات حمایتی بیشتری را از بازارهای مالی اعلام کرد.  ایتالیا به عنوان کانون اصلی کرونا در اروپا اعلام کرده است که قرنطینه را به تمام کشورش گسترش داده است. با قرنطینه کامل هشتمین اقتصاد بزرگ جهان انتظار می رود رشد اقتصادی منطقه یورو بیش از پیش با کاهش مواجه شود.  از سوی دیگر اسپانیا و دانمارک نیز با اتخاذ تصمیمی مشابه، کشورهای خود را قرنطینه کردند. در انگلیس دولت اعلام کرده است که افراد سالمند باید خود را قرنطینه کنند و مدارس و اماکن عمومی در تقریبا همه کشورهای اروپایی تعطیل شده است.

ویشینو واراتان، کارشناس بازار در بانک " میزوهو" گفت: فدرال رزرو بخش بزرگی از توان خود را برای مهار کرونا شرط بسته است و اکنون دستش در صورت وخیم تر شدن وضعیت خالی خواهد بود.

چین اعلام کرده است که از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون صادراتش ۱۷ درصد و وارداتش چهار درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به بزرگی بازار چین، بسیاری از شرکت‌های مطرح بین‌المللی انتظار زیان سنگینی را در نتیجه تعطیلی کسب و کارهای خود دارند.

تاکنون بیش از ۱۶۷هزار و ۳۹۲مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۶۵۰۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۲۱۳ نفر، ایتالیا با ۱۸۰۹ نفر، ایران با ۷۲۴ نفر و اسپانیا با ۲۸۸ نفر بوده است.

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، جمهوری چک، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، فلسطین اشغالی، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد ابتلا به کرونا گزارش شده است.  

در آمریکا شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۶۸ نفر افزایش یافته و در سراسر کشور حالت فوق العاده اعلام شده است. ترامپ در جلسه اضطراری با بانکداران آمریکایی راه های تامین نقدینگی لازم بازار را بررسی کرد و وزیر خزانه داری نیز از معافیت موقت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی خبر داد.

در شرق آسیا بانک های مرکزی چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و استرالیا برای حمایت از بازارها دست به کار شده اند و احتمال منفی تر شدن نرخ بهره در ژاپن به دنبال رشد عجیب منفی هفت درصدی اخیر شدت پیدا کرده است.

بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی آلمان و وزیر دارایی فرانسه هم در اظهاراتی جداگانه اعلام کردند که در حال بررسی اقدامات ممکن برای حمایت از بازارهای مالی و کاستن از تبعات منفی کرونا هستند.  جینگ یی پان، تحلیل گر بانک آی جی گفت: هر چند که دولت ها و بانک های مرکزی به دنبال حمایت بیشتر از اقتصاد خود هستند اما ریسک ورود اقتصاد جهانی به رکود کاملا واقعی و فراگیر است.  در انگلیس نیز دولت خبر از رکوردشکنی مخارج خود در طول ۶۵ سال اخیر برای تقویت رشد اقتصادی را داده است.

در وال استریت، همه شاخص‌ها به لطف حمایت های اخیر دولت و بانک مرکزی به طرز کم سابقه ای صعودی بودند تا جایی که سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.  شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۹.۳۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۱۶۵.۸۲ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۹.۲۹ درصد صعود تا سطح ۲۷۱۱.۰۲  واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با صعود ۹.۳۵ درصدی در سطح ۷۸۷۴.۸۸  واحدی بسته شد.

رایان دیتریش، استراتژیست بازار در موسسه ال پی ال فایننشیال گفت: بلاخره چیزی برای جشن گرفتن پیدا کردیم. سیاست های حمایتی اخیر می تواند به بازارها و کسب و کارها تا حد زیادی کمک کند.

رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه هفتم رسید و  انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در جزایر ماریانای شمالی برگزار شد که طی آن برنی سندرز به پیروزی رسید.

اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. ایالت های آریزونا، فلوریدا، ایلینویز و اوهایو مقصد بعدی انتخابات درون حزبی خواهند بود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.

گرگ مک بریج، کارشناس بازار سهام در موسسه بنک ریت گفت: ممکن است این وضعیت هفته ها یا شاهد ماه ها ادامه داشته باشد اما نباید فراموش کرد شاخص ها همان طور که می توانند خیلی سریع ریزش کنند می توانند خیلی سریع هم به روزهای اوج برگردند.  

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۲.۴۶ درصدی تا سطح ۱۷ هزار و ۲.۰۰۴  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۳.۷۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۱۳۷.۵۴ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های  کامپوزیت" ریزش ۴.۰۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۳۸.۹۷  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۹.۷ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۵۰۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی  بود.

از طرف دیگر  مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه،  مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد کرد و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند.  انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است؛ هر چند که طرف اروپایی تاکنون از خود اشتیاقی برای این مساله نشان نداده است. انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسابرگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۴۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۳۶۶.۱ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۱.۸۳ درصدی در سطح ۴۱۱۸.۳۶ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۷۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۹۲۳۲.۰۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۳.۷۳ درصد بالا رفت و به ۶۶۲۹.۶۰ واحد رسید.

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۳.۶۶۳ درصد ریزش به ۳۰.۵۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۵.۴۴ درصدی به ازای ۳۲.۰۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۹۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل در سطح ۱۵۴۴.۸۰ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۵۸ درصدی به ازای ۱۴.۵۹ دلار مبادله شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید