۵ برنامه وزارت اقتصاد برای تحقق «جهش تولید»

کدخبر: ۳۳۰۵۸۸
اقتصادنیوز: وزیر امور اقتصادی و دارایی طی بخشنامه‌ای که در تاریخ پنجم فروردین ماه سال جاری خطاب به معاونان، مدیران عامل بانک‌ها، بیمه‌ها و روسای سازمان‌های وابسته و‌ تابعه این وزارتخانه ابلاغ کرد، ضمن تعیین محورهای کاری آنها در سال 1399 متناسب با شعار انتخابی مقام معظم رهبری برای سال جدید، خواستار باز تعریف وظایف و تدوین نقشه راه سازمان متبوع خود به منظور تحقق "جهش تولید" در کشور شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، فرهاد دژپسند در این بخشنامه، تصریح می‌کند: انتخاب عنوان سال "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری برای سال 1399، در امتداد شعار "رونق تولید" سال قبل صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه، جهش تولید در بستر محیط با ثبات اقتصادی، فضای کسب و کار مناسب، نظام تأمین مالی کارآمد و چارچوب سیاستگذاری هوشمند محقق خواهد شد، دستیابی به آن را در گرو تقویت بخشهای پیشران اقتصادی و زنجیره های تولید، تشویق سرمایه گذاری، حمایت از نوآوری و رفع موانع تولید معرفی می کند.

دژپسند با بیان اینکه در راستای جهش تولید باید دارایی ها و منابع دولت را به کارآ ترین شکل استفاده و اعتبارات بانکی را در مسیر تولید هدایت کرد، تاکید می کند: نظام های بانکی، بیمه ای و گمرکی را در خدمت تولید و تجارت درآوریم و نظام مالیاتی را با همین نگاه بازآرایی کنیم.

وزیر اقتصاد با تصریح اینکه برای به جهش درآوردن تولید باید هوشمندانه عمل کرده و مفهوم اقتصاد هوشمند را  در همین ارتباط تعریف و اجرا کنیم، بیان می کند: اقتصاد هوشمند ابزاری برای برداشتن گام های بزرگ با استفاده از منابع تحدید شده و عبور از تنگناهای اقتصادی است.

دژپسند در ادامه پنج محور "تامین مالی"، "تقویت سرمایه گذاری"، "توسعه تجارت خارجی"، "بهبود محیط کسب و کار" و "انضباط مالی و مولد سازی دارایی‌های دولت" را با فهرست اقدامات مربوط به هر یک از محور های مذکور معرفی و برای اجرای اقدامات مرتبط با وظایف و مأموریت های هر یک از معاونتها، بانک ها، بیمه ها و سازمان های وابسته و‌ تابعه این وزارتخانه در قالب یک برنامه عملیاتی مدون ، شامل اهداف، گام ها و معیارهای ارزیابی عملکرد دقیق، در کوتاه ترین زمان ممکن و با حداکثر اهتمام تأکید می کند.

 از جمله اقدامات مورد تأکید وزیر اقتصاد برای محور تأمین مالی می توان به "اولویت اعطای تسهیلات بانکی به بنگاه های ارائه دهنده برنامه مشخص و عملیاتی برای جهش تولید" و "تأمین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی با هدف حفظ و افزایش سطح تولید"؛ اشاره نمود.

برای محور  "تقویت سرمایه گذاری" نیز به اقداماتی چون   "تقویت و گسترش نظارت موثر بر طرح های سرمایه گذاری موجود با هدف شناسایی و رفع مشکلات آنها" و "پیگیری اجرای فاینانس های خارجی و تسهیلات سازمان های توسعه ای بین المللی و تشکیل کمیته راهبردی با دستگاه های ذیربط برای اجرایی نمودن پروژه های مربوطه" اشاره شده است.

بنا بر این گزارش، "توسعه تجارت خارجی" سر فصل دیگری از این بخشنامه است که دکتر دژپسند بر تحقق اقدامات این فصل تأکید نموده است که از جمله این اقدامات "توسعه سامانه های الکترونیکی در حوزه گمرک با هدف دستیابی به تجارت خارجی و تجارت آسان به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی جهش صادرات"و "تسهیل فرایند واردات کالای سرمایه ای و مواد اولیه تولید از طریق کاهش فرآیندها و تسهیل دریافت تضامین گمرکی می باشد.

وزیر اقتصاد در ادامه، محور "بهبود محیط کسب و کار" را به عنوان یکی دیگر از فصول  وظایف ستاد وزارت اقتصاد و سازمان های زیرمجموعه در راستای تحقق جهش تولید عنوان و به  اقدامات این بخش همچون  "تسریع در سامان دهی نظام مجوزهای کشور و توسعه و تکمیل درگاه ملی مجوزها" و "الکترونیکی کردن فرآیند صدور کلیه مجوزهای مجموعه وزارت توأم با کاهش زمان و هزینه صدور" اشاره می کند.

وزیر اقتصاد در ادامه، "انضباط مالی و مولدسازی دارایی های دولت" را به عنوان یکی از فصول مهم در راستای تحقق جهش تولید مورد اشاره قرار داده و بر اقدامات این بخش از جمله "تجدید ساختار شرکت های زیان ده دولتی و اولویت گذاری در واگذاری ها بر اساس کمک به امر جهش تولید" و "تامین غیر تورمی منابع بودجه عمومی از طریق افزایش سهم اوراق نقدی و افزایش مصارف بودجه عمومی دولت برای تحریک تقاضا و اجرای سیاست ضد چرخه ای برای رفع رکود" تأکید می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید