روزهای خوش بورس در راه است/ ارز و سکه کی ارزان می شود؟

کدخبر: ۳۴۳۶۸۵
اقتصادنیوز: آخرین هفته خرداد ۹۹ با افزایش نرخ ارز و طلا همراه بود و در بازار سرمایه نیز شاخص بورس همچنان بدون توقف در حال رشد است.
روزهای خوش بورس در راه است/ ارز و سکه کی ارزان می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین هفته خرداد  ۹۹ با افزایش نرخ ارز و سکه سپری شد و بازار سرمایه همسو با  بازارهای مالی دیگر روند صعودی را در پیش گرفته بود. 

البته نرخ نفت خام در سطح جهانی  روند نزولی راتجربه کرد چراکه  افزایش حجم ذخایر نفت خام و سوخت در آمریکا موجب نگرانی از مازاد عرضه شده و قیمت ها را کاهشی کرده است.

باید توجه کرد که نگرانی‌ها در مورد موج دوم احتمالی شیوع کرونا نیز بر قیمت‌ها تأثیرگذار بوده است.

از طرف دیگر گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد که قیمت نفت سنگین ایران ۳۷٫۲ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است.

ثبات نرخ طلا و سکه در گرو بازار ارز 

نادر بذرافشان، دبیرهیات مدیره  اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران گفت: روند قیمت طلا و سکه در آخرین هفته خرداد ۹۹ صعودی بوده است  البته در این هفته با افزایش شدید اونس جهانی مواجه نبوده ایم و حدود ۵ دلار  نوسان داشت.

دبیرهیات مدیره  اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران  بیان کرد: افزایش نرخ ارزبر بازار سکه و طلا تاثیر گذاشت و از مهم ترین عوامل افزایش قیمت  طلا و سکه  است.

بذرافشان تصریح کرد: اگر کنترل و نظارت بانک مرکزی در بازر تشدید شود  احتمال دارد  قیمت طلا و سکه به ثبات برسد.

او افزود: تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار به شدت کاهش یافته است  که البته افزایش قیمت سکه و طلا می تواند  عاملی بر کاهش تقاضا باشد.

تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت نفت

حسن مرادی، کارشناس اقتصادی گفت: تغییرات نرخ ارز بر قیمت نفت در کشورچندان تأثیر گذار نیست چراکه ساختار قیمت گذاری نفت در ایران با کشورهای غربی متفاوت است. در کشور های دیگر مانند اروپا و آمریکا زمانی که قیمت نفت دچار نوسان می‌شود قیمت تمامی فرآورد های نفتی از جمله بنزین با نوسان مواجه می‌شود اما در ایران این گونه نیست.

آیا نرخ ارز کاهش می یابد؟

مرادی افزود:  بازار ارز با تقاضای کاذب مواجه بود و برخی از افراد سود جو  با نگهداری ارز به مقدار زیاد و جمع آوری نقدینگی در بازار باعث ایجاد تورم  شدند .

او تصریح کرد : بانک مرکزی اعلام کرد که ذخایر ارزی افزایش یافته است و برای واردات اقلام تجاری با مشکل روبرو نیستیم . 

مرادی گفت: با توجه به افزایش  نقدینگی ارز در کشور برای واردات محصولات مورد نیاز مانند دارو و مواد خوراکی  مشکلی نخواهیم داشت بنابراین احتمال دارد روند قیمت  بازار ارز با ثبات همراه باشد. 

ورود جریان نقدینگی جدید به بازار سرمایه؛ شاخص بورس به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید 

همایون دارابی  کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در چهارمین هفته خرداد ۹۹ روند مثبت و روبه رشدی را پشت سر گذاشت و شاخص بورس توانست از سطح قبلی خود  یعنی یک میلیون واحد عبور کند و به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدرسید و همچنان جریان ورود نقدینگی به بازار وجود دارد.

دارابی افزود: در این هفته تقریباً نزدیک به هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط افراد حقیقی وارد بازار سرمایه شد واین موضوع نشان دهنده آن است که  بورس همچنان در حال جذب نقدینگی است. بنابراین بازارهای موازی بخصوص بازار ارز که دارای فعالیت و افزایش قیمت است موجب تقویت  شرکت‌هایی است که بر مبنای  صادرات فعالیت  می کنند و  به دنبال آن سود سهام این  شرکت‌ها افزایش می یابد.

او  در پایان گفت: پیش بینی می‌شوند بازار سرمایه  در روزهای آینده روند رو به رشد خود را  ادامه دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید