دبیر اتاق اصناف ایران تاکید کرد؛

پرداخت تسهیلات کرونا براساس درصد آسیب‌ کسب و کارها

کدخبر: ۳۴۴۱۶۳
اقتصادنیوز: دبیر اتاق اصناف ایران گفت: بسیاری از کسب و کارها در شیوع کرونا متضرر شدند و درصد آسیب‌دیدگی آنها متفاوت است و پرداخت تسهیلات کرونا به آنها باید براساس درصد آسیب باشد.
پرداخت تسهیلات کرونا براساس درصد آسیب‌ کسب و کارها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «حسین طاهرمحمدی» روز یکشنبه در نشست خبری «وضعیت کسب‌وکارها در روزگار پس از کرونا» گفت: اصناف ایثارگران و جهادران عرصه اقتصاد هستند و در مبارزه با شیوع بیماری کرونا با دولت همکاری لازم را داشتند.

وی افزود: دولت نیز دستورالعمل کمک به اصناف آسیب‌دیده از شیوع کووید ۱۹ را تهیه کرد تا بتوانند با ثبت‌نام در سامانه کارا از تسهیلات لازم در این زمینه بهره‌مند شوند.

دبیر اتاق اصناف اظهارداشت: در اجرای دستورالعمل کمک به کسب و کارهای متضرر از کرونا با مشکلات زیادی مواجه هستیم که پس از احصای آنها پیشنهاداتی را به مراجع تصمیم‌گیری ارائه کردیم.

وی اضافه کرد: برای نمونه رسته‌ها اعلامی به صورت کلی هستند و باید در این مورد بازنگری شود تا رسته‌هایی که آسیب بیشتری دیدند حمایت شوند.

طاهرمحمدی درمورد پیشنهادات اتاق اصناف برای کمک به اصناف متضرر از کرونا گفت: ۴۰۰ اتاق اصناف و ۸۸۰۰ اتحادیه در کشور فعال هستند که مهمترین منبع درآمدی آنها حق عضویت دریافتی از اعضاست که با بروز شرایط بحرانی فضای کسب و کار این منبع با مشکل مواجه است پیشنهاد دادیم سه در هزار درآمد دارندگان پروانه کسب به تشکل‌ها اختصاص یابد.

وی درباره پیشنهاد کاهش مالیات واحدهای صنفی متضرر از اصناف نیز گفت: براساس ماده ۱۶۵ قانون مالیات‌های مستقیم تمام یا بخشی از بدهی مالیاتی کسر یا تقسیط می‌شود که لازم است از اصناف از این امتیاز قانونی آگاه شوند و از سوی دیگر امکان عملی برای رسیدگی سریع، کم هزینه و بدون تبعیض برای مودیان مالیاتی فراهم شود.

این مقام صنفی درباره پیشنهاد سوم اصناف برای شرایط موجود، گفت: برای پایدار نگه داشتن تشکل‌های صنفی به وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه زیرساخت حقوقی این منابع در بودجه سنواتی در نظر گرفته شده است برای حل بحران کسب و کارهای متضرر از کرونا منابع مالی مخصوص بحران از بودجه سنواتی کشور به تشکل‌های صنفی تخصیص یابد.

وی در پاسخ به ایرنا درباره پارامترهای شناسایی واحدهایی که آسیب بیشتری دیدند، گفت: میزان تعطیلی این بنگاه‌ها، میزان سرمایه‌گذاری و تعداد شاغلین شاخص‌هایی است که می‌توان در شناسایی واحدهایی که آسیب بیشتری متوجه آنها شده استفاده کرد.

طاهر محمدی درباره عدم استقبال برخی اصناف از دریافت تسهیلات کرونایی دولت، گفت: این تسهیلات متناسب با خسارت این واحدها نیست و ضروری است که توجه بیشتر و حمایت قانونی لازم در زمینه پرداخت آنها انجام شود.

وی در ادامه درمورد اقدامات اتاق اصناف کشور در صورت شیوع موج دوم کرونا گفت: پیشنهاد ما این است که صنوف سنتی با کسب و کارهای مجازی هم‌افزایی داشته باشند و راهنمایی‌های لازم برای ایجاد فروشگاه‌های مجازی در اختیار اصناف قرار می‌دهیم.

دبیر اتاق اصناف ایران تاکید کرد: پاشنه آشیل اصناف عدم تجزیه و تحلیل اطلاعات آنهاست و با وجود آنکه سامانه اطلاعاتی از تغییرات صنوف اعم از صدور و ابطال پروانه و موارد دیگر وجود دارد اما توجهی به تجزیه و تحلیل این اطلاعات نمی‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید