پیش‌بینی کاهش شدید ارزش دلار در سال آینده

کدخبر: ۳۴۵۴۳۰
کارشناسان می‌گویند به دلیل کاهش تقاضا برای دلار به عنوان ارز ذخیره و کسری بودجه شدید آمریکا، ارزش این ارز بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ تا بیش از یک‌سوم کاهش می‌یابد.
پیش‌بینی کاهش شدید ارزش دلار در سال آینده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، به دلیل موج دوم بیماری همه گیر کووید-۱۹ که انتظار می رود در پاییز باشد ، تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره به شدت کاهش می یابد. از این رو مراکز مالی معتبر از جمله دویچه بانک آلمان هشدار می دهند که در سال ۲۰۲۱ ، دلار می تواند بیش از یک سوم ارزش خود را از دست بدهد. دلیل دیگر این امر این است که ارز آمریکا به دلیل کسری عظیم بودجه ، افزایش بدهی های دولتی و سیاست های فدرال رزرو تحت فشار است.

در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می رسد بحران کرونا در اوج خود قرار دارد و در این شرایط سرمایه گذاران دوباره به ارزهای خارجی و کشورهای در حال توسعه علاقه نشان می دهند. ایالات متحده آمار مثبتی در این زمینه ندارد؛ کارشناسان انتظار دارند این کشور روند نزولی بی سابقه ای در سه ماهه دوم داشته باشد تا حدی که حتی تولید ناخالص داخلی آمریکا ۵۰ درصد کاهش یابد.همچنین هر چه دلار در معرض کاهش ارزش قرار گیرد، اعتماد به نفس پول ایالات متحده و نیز سیاست پولی بانک فدرال برای اجرای طرح های حمایتی را از بین می برد.

بسیاری از کارشناسان انتظار دارند در پاییز موج دوم کرونا صدمات بیشتری به اقتصاد جهانی وارد کند. از این رو تحلیلگران دویچه بانک تصور می کنند که در این حالت تقاضا برای دلار به عنوان ارز ذخیره کاهش خواهد یافت.

در همین رابطه «سمیر گئول» رئیس بخش سرمایه گذاری های راهبردی دویچه بانک برای بازار آسیا می گوید: بزرگترین سؤال این است که با توجه به نبود اطمینان و ترس از کاهش ارزش دلار به دلیل موج دوم کرونا، این ارز را خریداری کنید یا نه . وی هشدار داد اگر سرمایه گذاران در میزان انبوه از دلار رویگردان شوند، این ارز در برابر سایر ارزها به ویژه یوان چین ، ارزش خود را از دست می دهد.

به گفته این کارشناس ، سرمایه گذاران و تجار معمولاً دارایی های دلار را در مواقع نامشخص خریداری می کردند ، زیرا این ارز ذخیره جهانی است. اما اکنون اوضاع متفاوت است: راهبرد واشنگتن برای لغو محدودیت های قرنطینه در مقایسه با سایر کشورها بدتر است. به عنوان مثال ، اروپا بسیار سریعتر از بحران کرونا خارج می شود.

در همین زمان، ارز آمریکا به دلیل عمده مشکلات بودجه و بدهی تحت فشار است. به تازگی «استفن روچ» رئیس پیشین بخش آسیای بانک «مورگان استنلی» خاطرنشان کرد که دوران امتیازات بی سابقه برای دلار رو به پایان است.

برای اثبات این سخن، ارقام به خودی خود گویا هستند: اکنون بدهی ایالات متحده ۲۶ تریلیون دلار است که هر ماه یک تریلیون دلار نیز افزایش می یابد. این رشد بدهی ها دوازده برابر سریعتر از دوره پیش از کرونا است.

روچ همچنین تصریح کرد که شاخص دلار در فاصله بین ماه های ژانویه و آوریل (اسفند تا اردیبهشت) هفت درصد افزایش یافت زیرا سرمایه گذاران در سراسر جهان ارز آمریکا را به عنوان پناهگاه امنی برای بحران می دیدند. به همین دلیل دلار ۳۳ درصد گران تر از سال ۲۰۱۱ شد.

این کارشناس مالی هشدار داد: اما تا سال ۲۰۲۱ پول ایالات متحده می تواند دوباره یک سوم ارزش خود را از دست بدهد. دلیل این امر می تواند کاهش شدید نقدینگی در بین آمریکایی ها و رشد بدهی دولت با توجه به گسترش کورونا در کشورهایی که از مهمترین شرکای تجاری آمریکایی ها هستند ، باشد.

روچ با بیان این که شبهات در مورد پول آمریکا در سراسر جهان رو به افزایش است، تاکید کرد: ارز خارجی پایه اقتصادی داخلی کشور مربوطه را با ایده های بیرونی از قدرت یا ضعف آن متعادل می کند. این در حالی است که در ایالات متحده ، این تعادل به طرز چشمگیری دستخوش تغییر می شود، بنابراین سقوط دلار در آینده نزدیک دور از ذهن نیست.بدهی های ایالات متحده برای اولین بار در تاریخ به بیش از ۲۶ تریلیون دلار رسیده است.

بانک انگلیسی «استاندارد چارترد» (Standard Chartered) این مسئله را رد نکرد که فدرال رزرو حتی می تواند نرخ بهره کلیدی را در محدوده منفی پایین بیاورد. اگر سرعت بهبود در اقتصاد ایالات متحده کندتر از حد انتظار باشد ، بانک مرکزی باید این قدم را بردارد. در همین راستا کارشناسان «گلدمن ساکس» نیز معتقدند که نرخ بهره کلیدی می تواند به منفی ۰.۵ تا منفی یک درصد کاهش یابد.

کارشناسان هشدار می دهند که با این کار بازده اوراق قرضه دولتی از بین می رود و این اتفاق خوبی برای دلار نخواهد بود: کسری جهانی پول ایالات متحده رفع شده و این امر به ناچار به ارزان تر شدن آن می انجامد.

آمریکا روز پنجشنبه رکورد جدیدی را در زمینه ابتلای روزانه مردم این کشور به کروناویروس ثبت کرد و بالاترین آمار ابتلا به این بیماری ظرف ۲۴ ساعت را به خود اختصاص داد.

در این روز نزدیک به ۴۰ هزار مورد جدید ابتلای به بیماری کووید-۱۹ در آمریکا ثبت شد که این بیشترین میزان ابتلای روزانه به این بیماری در این کشور از زمان آغاز همه‌گیری ویروس تا کنون است.

در روزهای اخیر چند ایالت دیگر آمریکا شامل تگزاس، آلاباما، آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا، آیداهو، می‌سی‌سی‌پی، میسوری، نوادا، اوکلاهما، کارولینای جنوبی و وایومینگ رکوردهای جدیدی را در زمینه افزایش ابتلا به کرونا در میان مردم گزارش کردند. تا کنون دو میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۵۶ نفر در آمریکا به این ویروس آلوده شده اند که از این میان ۱۲۷ هزار و ۶۴۰ نفر جان باخته و یک میلیون و ۶۸ هزار و ۷۰۳ نفر بهبود یافته اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید