مدیر پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد:

پرداخت تسهیلات ۴۴۰ میلیارد تومانی به صندوق‌های پژوهش و فناوری

کدخبر: ۳۴۷۲۶۴
اقتصادنیوز؛ مدیر پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه با همکاری ۱۲ بانک بیش از ۳ برابر منابع اهرمی شده در این بانک‌ها، به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات اعطا شده است، گفت: با پرداخت ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۲ صندوق پژوهش و فناوری، زمینه فعالیت گسترده این صندوق‌ها در سراسر کشور فراهم شد.
پرداخت تسهیلات ۴۴۰ میلیارد تومانی به صندوق‌های پژوهش و فناوری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محسن نوتاش امروز در رویداد مجازی ارائه نیازهای فناورانه صنعت برق که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، وظیفه صندوق نوآوری در اکوسیستم نوآوری را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست که در این راستا در تمام چرخه تولید محصول از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌شود، اظهار کرد: ابزارهای مالی صندوق نوآوری در تمام چرخه تولید محصول از ایده تا ورود به بازار در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

نوتاش در مورد تسهیلات نمونه‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی توضیح داد: این تسهیلات برای ساخت نمونه اولیه محصول است که منجر به ظرفیت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ورود به بازار محصولات دانش‌بنیان می‌شود؛ از این رو حمایت صندوق نوآوری تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های مورد نیاز برای نمونه‌سازی را شامل می‌شود و تا زمانی که محصول در حد ایده باشد و قابل ارائه به بازار نباشد، شرکت‌ها می‌توانند از طریق شتاب‌دهنده‌ها برای دریافت خدمات صندوق نوآوری اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نمی‌توانند به طور همزمان تسهیلات نمونه‌سازی و تولید صنعتی را دریافت کنند، خاطر نشان کرد: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به چهار دسته "ارائه تسهیلات"، "صدور ضمانت‌نامه"، "سرمایه‌گذاری" و "توانمندسازی" تقسیم می‌شوند. در بخش خدمات مربوط به ارائه تسهیلات، این خدمت برای نمونه‌سازی قبل از تولید صنعتی، تولید صنعتی، سرمایه در گردش، اشتغال‌زایی، اسناد خزانه اسلامی، تأمین دفتر کاری، لیزینگ و استصناع (قراردادی که ساخت کالایی از سوی سفارش‌دهنده به سازنده کالا سفارش داده می‌شود تا در مدتی معین سازنده با تهیه مواد اولیه، کالای مورد نظر را برای سفارش‌دهنده ساخته و به وی تحویل دهد) به فناوران ارائه می‌شود.

نوتاش، با اشاره به تسهیلات توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، یادآور شد: این تسهیلات در حوزه آموزش، مشاوره، توسعه بازار، استاندارد و تأییدیه، حفاظت از مالکیت فکری، رویدادها و شبکه‌سازی، رتبه‌بندی رقابت‌پذیری و کمک هزینه تحقیق و توسعه به فناوران اعطا خواهد شد.

وی با بیان اینکه با همکاری ۱۲ بانک بیش از ۳ برابر منابع اهرمی شده، به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات اعطا شده است، خاطرنشان کرد: با پرداخت ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۲ صندوق پژوهش و فناوری، زمینه فعالیت گسترده این صندوق‌ها در سراسر کشور فراهم شد.

مدیر پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مبلغ ضمانت‌نامه صادر شده از آذرماه ۹۷ تاکنون برای شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد: صدور ضمانت‌نامه از طریق شبکه بانکی و مورد پذیرش کلیه کارفرمایان با ایجاد شرایط ترجیحی برای شرکت‌ها انجام شده که این میزان ۳۷ برابر عملکرد گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی است.

به گفته وی در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۱ میلیارد تومان حمایت بلاعوض برای بیش از ۳ هزار درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده است و میزان حمایت بلاعوض صندوق در سال گذشته بیش از ۴ برابر سال‌های قبل بوده است که در سه ماهه ابتدایی امسال، هزار و ۲۰۰ درخواست برای دریافت خدمات توانمندسازی ثبت شده است.

وی ارائه ضمانت‌نامه مبلغ تسهیلات مصوب، وضعیت اعتباری شرکت، وضعیت مالی و ریسک‌های طرح را از معیارهای تأثیرگذار در میزان و نوع تضامین ارائه شده از سوی صندوق نوآوری نام برد و یادآور شد: تسهیلات نمونه‌سازی این صندوق نیز برای نمونه‌سازی صنعتی یک محصول دانش‌بنیان، حمایت از ارتقا یا توسعه نمونه مهندسی این محصول، ظرفیت‌سازی برای ورود محصولات به بازار، تأییدیه فنی و تست عملکرد نمونه محصول در شرایط واقعی و فرآیندهای صرفاً تحقیق و توسعه اختصاص می‌یابد.

نوتاش با بیان اینکه تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های مورد نیاز برای نمونه‌سازی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت می‌شود، گفت: باید حداقل یک نمونه آزمایشگاهی از محصول دانش‌بنیان تأیید شده باشد.

وی در خصوص حمایت‌های این صندوق در فرآیندهای قبل از تولید صنعتی، توضیح داد: این تسهیلات با نرخ بهره ۱۱ درصد به شرکت‌ها اعطا می‌شود که دوره بازپرداخت آن ۵ ساله است، علاوه بر آن تسهیلات فروش اقساطی، لیزینگ، استصناع نیز با هدف توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان از طریق تأمین خریدار اعطا می‌شود که نرخ بهره آن ۹ درصد با دوره تنفس سه ساله است.

مدیر پذیرش صندوق نوآوری با اشاره به جزئیات تسهیلات سرمایه در گردش این صندوق، گفت: این تسهیلات در هزینه‌های اجرای قراردادهای جاری، هزینه‌های تولید سالانه محصولات دانش‌بنیان بر اساس برآورد فروش شرکت و خرید مواد اولیه، دستمزد و اجاره محل شرکت‌ها اختصاص می‌یابد.

وی در خصوص اعطای سرمایه در گردش بانکی، خاطرنشان کرد: این تسهیلات برای ارزیابی مالی و اعتباری شرکت، تعیین تضامین توسط بانک، حمایت تا ۷۰ درصد فروش دانش‌بنیان، تسهیلات بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعطا می‌شود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید