نایب رییس کمیسیون برنامه مجلس؛

طرح تضمین دسترسی اقشار ضعیف به کالاهای اساسی و دارو کلید خورد

کدخبر: ۳۴۸۳۵۴
اقتصادنیوز: نائب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه از بررسی طرح تضمین دسترسی دهک‌های متوسط و پایین جامعه به کالاهای اساسی و دارو به عنوان نخستین طرح در کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس یازدهم خبر داد.
طرح تضمین دسترسی اقشار ضعیف به کالاهای اساسی و دارو کلید خورد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سید محمد رضا میرتاج‌الدینی با حضور در برنامه "رودررو" شبکه ۴ سیما با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر عدالت به عنوان شاخص اصلی مجلس یازدهم گفت: یکی از میزان‌ها و معیارهای مجلس برای ارزیابی کلیه طرح‌ها و لوایح بحث "عدالت" است.

وی رسیدگی به معیشت مردم و خاصه اقشار مستضعف را دیگر اولویت مجلس یازدهم دانست و افزود: از هفته آتی کمیسیون‌های تخصصی طرح‌ها و لوایح را بررسی می‌کند؛ چنانچه تا کنون برای شکل گیری کمیسیون‌های تخصصی یا فراکسیون‌ها تلاش و فعالیت کرده است.

میرتاج‌الدینی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه برای هفته آتی "طرح تضمین دسترسی دهک‌های متوسط و پایین جامعه به کالاهای اساسی و دارو" را روز سه شنبه بررسی می‌کند و لذا مجلس از هفته آتی برای کارهای اصلی و ماهیتی جلسات را آغاز خواهد کرد.

انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در هفته آینده

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب رئیس دیوان محاسبات و دادستان دیوان را از دیگر اقدامات کمیسیون برنامه و بودجه دانست که هفته آتی مقدمات آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی همچنین به تشریح ماهیت "طرح تضمین دسترسی دهک‌های متوسط و پایین جامعه به کالاهای اساسی و دارو" پرداخت و گفت: این نخستین طرح مطرح شده در کمیسیون برنامه و بودجه خواهد بود که تعدادی از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند و بنده نیز یکی از آنها هستم.

وی ادامه داد: کالاهای اساسی همواره در بودجه منابعی تعریف شده دارد که بخش عمده آن با دلار ۴,۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود ولی چه بسا دسترسی مردم به این کالاها آسان نبوده و آثار ارز دولتی را به صورت مشهود نمی‌بینیم.

سازوکار مجلس برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی گفت: در این طرح کالاها کد بندی شده و به صورت کارت اعتباری یا الکترونیک در اختیار سرپرستان خانوار قرار می‌گیرد که کالاهایی نظیر برنج، گوشت، مرغ، روغن و حتی دارو را توسط این کارت‌ها با قیمت دولتی تهیه می‌کنند و این روش با کالابرگ تفاوت دارد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در طرح کالابرگ برای هر ماه کالایی اعلام و اقلام در جاهای مختلف عرضه می‌شد؛ ولی برای کالاهای اساسی یک کد در نظر گرفته شده که در فروشگاه‌های عمده یا برخی دیگر از مراکز فروش توزیع و کارت برای هر خانوار شارژ می‌شود.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی "ارائه کالا به قیمت دولتی" را یک روش برای تأمین این اقلام توسط کارت شارژ معرفی کرد و گفت: نظر دیگر که بنده نیز طرفدار آن هستم، مبنی بر شارژ مالی کارت‌های اعتباری است که با قانون هدفمندی یارانه‌ها هم منطبق است و این کارت‌ها به صورت دو تا سه ماهه با مبالغ ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود.

چرا سامانه رهگیری کالا تا امروز فعال نشده؟

همچنین در این میزگرد اقتصادی شهباز حسن پور بیگلری، نماینده مردم کرمان و بردسیر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تنها راه نجات اقتصاد را مشارکت مردم دانست که همواره توفیقاتی را به همراه داشته است.

وی افزود: شخصاً با چند نرخی بودن ارز مخالفم چراکه رانت و فساد را در پی دارد.

حسنپوربیگلری یادآور شد: در مجلس قبل اطلاعات موثقی داشتم که برخی کالاها نظیر شکر با ارز ۴,۲۰۰ تومان وارد ولی تا ۱۱ هزار تومان به فروش رفت؛ در حالی که یک سامانه تعریف شده بود که کالا از زمان خرید تا رسیدن به دست مشتری قابل رهگیری بود ولی مشخص نیست چرا این سامانه تا این لحظه فعال نشده.

کارگروه اقتصادی مشکلات اورژانسی را بررسی می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سال گذشته ارز مورد نیاز را در اختیار دولت قرار دادیم و قرار شد کالای اساسی افزایش قیمت نداشته باشد؛ اما وقتی با مردم و بازار برخورد کردیم، متأسفانه خلأهایی را شاهد بودیم. بنابراین دولت را موظف به رسیدگی به اقشار نیازمند جامعه می‌دانیم.

حسن پور بیگلری تصریح کرد: دولت باید برای ۶ دهک پایین جامعه اقدامی اورژانسی انجام دهد و در این راستا از سوی کمیسیون اقتصادی نیز چند طرح در نظر داریم. نخست اینکه جاماندگان از سهام عدالت -۱۰ میلیون نفر- باید فوراً مشمول این طرح شوند.

وی اضافه کرد: کارگروه اقتصادی در مجلس ایجاد شده و قرار است از هر کمیسیون ۲ نفر دعوت شوند و مسائل اورژانسی را نظیر سهام عدالت، ارز و رسیدگی به معیشت اقشار آسیب پذیر را سر و سامان دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید