پیش بینی بورس امروز/ بازار صعودی خواهد بود

کدخبر: ۳۴۸۷۷۵
اقتصادنیوز: صف خریدهایی که روز گذشته در اواخر زمان بازار تشکیل شد، امروز نیز بازار را صعودی خواهد کرد.
پیش بینی بورس امروز/ بازار صعودی خواهد بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای بورس، روز گذشته خبر قابل تاملی در بازار منتشر نشده است و با توجه به افزایش تقاضایی که روز گذشته شاهد آن بودیم، امروز نیز و حداقل در نیمه ابتدایی بازار، صف خریدهای متعددی خواهیم داشت.  با این حال حجم سفارشات بالایی که وارد سامانه می‌شود احتمال کندی سامانه های معاملاتی را افزایش می دهد. مسئله‌ای که روز گذشته نیز تکرار شد و معاملات برخی نمادها برای ساعاتی متوقف شد تا با کاهش حجم سفارشات ورودی در سامانه‌ها، دوباره این نمادها به جریان معاملات بازگردند.

این در شرایطی است که به صورت پیش فرض معاملات نمادهای عرضه اولیه و دارایکم، بعد از زمان عادی معاملات انجام می شود. زمانی که یک سهم به خاطر حجم سفارشات متوقف می‌شود، هیجان معاملات در آن نیز به شدت افزایش می‌یابد به نحوی که در زمان بازگشایی یا آن سهم به صف خرید خواهد رسید یا صف فروش.

در مجموع می‌توان یکی از دلایل دوقطبی شدن سفارشات (ارسال سفارش در صف خرید یا صف فروش) را به همین کندی سامانه‌ها مرتبط دانست. بررسی بازارهای موازی نیز از روند صعودی ملایم آنها حکایت دارد. هر اسکناس دلار در بازار آزاد بالاتر از 22 هزار تومان داد و ستد می شود و هر قطعه سکه طرح جدید نیز بالای 10 میلیون تومان معامله می‌شود. با توجه به اینکه قیمت ارز نیمایی هم روند صعودی خود را حفظ کرده است در نتیجه انتظار می‌رود با این شرایط روند صعودی شاخص کل ادامه داشته باشد و شاید نزدیک شدن به مرز روانی 2 میلیون واحد بتواند سدی بر سر راه صعود آن باشد. 

امروز نیز نمادهای لیدر بازار با تقاضای بالایی همراه خواهند بود. در صورت تدام صف خرید روی این نمادها، حجم تقاضا در دیگر نمادها نیز افزایش خواهد یافت و در نتیجه انتظار میرود شاخص کل رشد قابل توجهی در معاملات روز جاری داشته باشد.

عرضه‌های کوچک و چالش حجم مبنا

عرضه اولیه دیگری از راه رسید و این بار نیز شرکت کوچکی برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه می‌شود و با توجه به حجم بالای مشارکت کنندگان، احتمال دارد مبلغی بین 20 تا 30 هزار تومان به هر کد اختصاص یابد. اما بررسی عرضه اولیه‌های قبلی نشان می دهد بسیاری از آنها بعد از چند ماه هنوز متعادل نشده اند. «شصدف» اولین بار در تاریخ 14 اسفند سال گذشته در قیمت 1990 تومان عرضه شد.

در آن زمان به هر کد 21 سهم از سهام شرکت صنعتی دوده فام تعلق گرفت که حدود 42 هزار تومان هزینه در بر داشت. اما از آن زمان تا کنون برای یک روز هم حجم مبنای 1.4 میلیون سهمی آن پر نشده است تا بازدهی کلی آن از زمان عرضه تا کنون فقط  83 درصد باشد.

«غگیلا» سهمی است که 10 اردیبهشت سال جاری به قیمت 1250.7 تومان عرضه شد و این سهم نیز تا به حال برای یکبار هم نتوانسته حجم مبنای خود را پر کند. بازدهی این سهم از ابتدا تا کنون به 20 درصد نرسیده است. «ولپارس» و «رافزا» هم دو شرکت کوچکی هستند که به تازگی به جمع نمادهای بازار سرمایه اضافه شده اند.

اما اگر تجربه «شصدف» را ملاک قرار دهیم، معاملات این نمادهای کوچک شاید برای ماه‌ها متعادل نشود. شاید بتوان با تغییر در قانون حجم مبنای شرکت هایی که برای اولین بار عرضه می‌شوند، به متعادل شدن معاملات آنها کمک کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید