محمودزاده خبرداد:

افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها در برخی استان‌ها​

کدخبر: ۳۵۱۵۵۷
اقتصادنیوز: ​معاون وزیر راه از افزایش ۸۰۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در برخی استان ها با وجود مصوبه ستاد ملی کرونا خبر داد و گفت: دلیل این اتفاق ناآگاهی مردم بوده است.
افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها در برخی استان‌ها​

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، محمود محمودزاده یادآور شد: 15 روز پس از مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در خصوص تعیین سقف افزایش نرخ اجاره‌بها (تهران 25 درصد، کلانشهرها 20 درصد و سایر شهرها 15 درصد) بیشترین افزایش نرخ با 800 درصد در کرمانشاه و 100 درصد در تهران و کلانشهر‌های دیگر  ثبت شده است.

وی تصریح کرد:  شاید دلیل ضعف اجرای این مصوبه ناآگاهی مردم باشد، چون این مصوبه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده و برای مالک، اجاره تمدید شده تلقی می‌شود، اما مستأجر می‌تواند تصمیم دیگری بگیرد. بر اساس این مصوبه، افزایش اجاره بها در تهران بیش از 25 درصد، در کلانشهر‌ها بیش از 20 درصد و در دیگر شهر‌ها بیش از 15 درصد ممنوع است.

وی همچنین با اعلام این که  در کل کشور 25 درصد از پلاک‌های مسکونی خالی از ساختمان یا مخروبه هستند، گفت:  امیدواریم با اعمال سیاست‌های مالیاتی از این ظرفیت‌ها برای ساخت مسکن استفاده شود.

معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر این‌که  در بخش تولید مسکن چاره‌ای جز قیمت گذاری بر مصالح ساختمانی نداریم چون 65 تا 70 درصد بهای واحد مسکونی در ساخت، مربوط به مصالح است،اضافه کرد: با توجه به اینکه 97 درصد مصالح در کشور تولید می‌شود دلیلی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و بر این اساس، در مکاتبه با وزیر صمت خواسته ایم مصالحی که برای ساخت خانه‌های ارزان قیمت نیاز است با قیمت معقول تأمین شود.

محمودزاده درباره جدیدترین وضعیت طرح ملی مسکن نیز گفت: از یک میلیون و 600 هزار متقاضی، 600 هزار واجد شرایط به استان‌ها برای تشکیل پرونده معرفی شده اند که تا کنون حدود 19 هزار نفر افتتاح حساب کرده اند.

وی با بیان "کسانی که تا پایان مرداد افتتاح حساب نکنند جایگزین متقاضیان دیگر می‌شوند" افزود: حدود 230 هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی و 70 هزار واحد در تفاهمنامه‌ها در حال اجراست و اوایل مرداد نخستین مرحله افتتاح طرح اقدام مسکن ملی انجام می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید