در دیدار نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با سرکنسول قزاقستان مطرح شد؛

استقبال از پیشنهاد برقراری پروازهای مستمر بین شهر گرگان و آکتائو

کدخبر: ۳۸۱۷۴۸
اقتصادنیوز: به مناسبت روز استقلال قزاقستان،‌ نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده گرگان و آق قلا با سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
استقبال از پیشنهاد برقراری پروازهای مستمر بین شهر گرگان و آکتائو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، در ابتدای این دیدار سرکنسول قزاقستان در استان گلستان ضمن تشکر از حضور  غلامرضا منتظری، نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و هیات همراه بمناسبت روز ملی قزاقستان در سرکنسولگری، اظهار داشت: با توجه به حضور قشر عظیمی از مردم شریف قزاق در جمهوری اسلامی ایران و بویژه استان گلستان انتظار داریم روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دو کشور بیش از پیش گسترش یابد ودر این مسیر آماده هر نوع همکاری هستیم.

آیداشف در ادامه افزود: باتوجه به امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی میان شهر گرگان در ایران و شهر آکتائو در قزاقستان و برقراری خط پروازی میان این دوشهر روابط تجاری و فرهنگی و تسهیل رفت آمدها تسریع گردد.

وی همچنین بیان داشت: آکتائو بعنوان یکی از اصلی ترین شهرهای نفتی و اقتصادی کشور قزاقستان فرصت خوبی برای سرمایه گذاری ایرانیان علاقه مند به این حوزه تجاری است.

آیداشف افزود: خوشبختانه ایران ظرفیتهای خوبی در حوزه گردشگری و پزشکی و صنایع مختلف وسرمایه گذاری دارد و باتوجه  پیشرفت های چشمگیر پزشکی که ایران در جهان داشته است در صورت فعال تر شدن دستگاه دیپلماسی علاقمند به توسعه صنعت توریسم درمانی و توریسم گردشگری با پایلوت قرار دادن استان گلستان هستیم.

وی بیان داشت: بعنوان مثال سالانه جمع کثیری از بیماران قزاقستانی برای درمان به کشورهای اروپایی سفر میکنند که درصورت توسعه روابط با ایران و ورود بیماران قزاق به استان گلستان  هم هزینه های ملت قزاقستان کاهش پیدا میکند و هم ارز وارد کشور همسایه ی ایران میشود.

در ادامه منتظری ضمن تبریک مجدد روز ملی جمهوری قزاقستان بیان داشت: فرهنگ فصل مشترک همه انسانهاست،فرهنگ همچون اکسیژن برای انسان حیات بخش است، لذا توسعه روابط و پیوندهای فرهنگی زیربنای همه تحولات است، به همین منظور  پیشنهاد می شود هفته فرهنگی بین ایران و قزاقستان به میزبانی استان گلستان در دستور کار قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با استقبال از پیشنهاد برقراری پروازهای مستمر بین شهر گرگان و آکتائو برای توسعه روابط همه جانبه، بیان داشت: پتانسیل و ظرفیت بالقوه مرزی اینچه برون در ایران با دیپلماسی فعال تر وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و همکاری کشور همسایه، ترکمنستان، می‌تواند به ارتباط زمینی گسترده تجاری نیز بین دو کشور منجر شود.

وی افزود: در همین راستا مجمع نمایندگان استان گلستان با همکاری استاندار محترم، بدنبال پیگیری اخذ مجوز منطقه آزاد اقتصادی اینچه برون هستند تا توسعه روابط همه جانبه با کشورهای شرقی و بویژه کشور دوست و برادر قزاقستان صورت پذیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید