دولت بدهی‌هایش را به صندوق توسعه با نرخ دلار ۱۴ هزار تومان پرداخت می‌کند

پنجمین نرخ ارز در بودجه 1400 +جدول

کدخبر: ۳۸۳۰۳۹
با نامه حسن روحانی، رئیس‌جمهور به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برای اصلاح برخی ارقام بودجه، تعداد نرخ دلار در لایحه پیشنهادی بودجه دولت برای 1400 به پنج نرخ رسید.
پنجمین نرخ ارز  در  بودجه 1400 +جدول

به گزارش اقتصاد نیوز مرکز پژوهش های مجلس قبلا در گزارشی نشان داده بود که در بودجه سال آینده منابع ارزی پیشبینی شده با چهار نرخ متفاوت تبدیل به ریال شده است. با نامهاخیر رئیس جمهور به محمد باقر قالیباف نرخ پنجمی هم افزوده شده که در بودجه 1400 دیده خواهد شد، چراکه باز پرداخت دولت به صندوق توسعه بر پایه ی نرخ دلار  14 هزار تومان انجام خواهد شد. با توجه به اینکه بخشی از منابع دولت به صورت ارزی وصول شده ، نرخ ارز بر میزان منابع حاصل از آنها مؤثر خواهد بود.

بازپرداخت دولت به صندوق ملی توسعه 

پس از شروط رهبری برای برداشت منابع از صندوق توسعه دولت نیز ناچار شد اصلاحاتی را در بودجه انجام دهد، یکی از شروط رهبری  باز پرداخت بدهی های دولت به صندوق توسعه ملی است. در صورتی که رقم صادرات روزانه ی نفت بالاتر یک میلون بشکه باشد این عمل بایستی صورت گیرد.اکنون دولت باید به فکر بازپرداخت بدهی های خود به صندوق باشد.

 در سال 97 با موافقت رهبری مقرر شد تا برای پرداخت بدهی های دارو،تجهیزات پزشکی و سایر بدهی های بخش سلامت 500 میلیون یورو از صندوق ملی توسعه برداشت شود.اکنون بنا به نامه ی رهبری باید 34 درصد از این تعهدات دولت به صندوق توسعه به ارزش 170 میلیون یورو در سال آینده پرداخت شود.به دستور ریاست جمهوری این بخش نیز باید به لایحه ی بودجه ی سال آینده افزوده شود.

پنچمین نرخ ارز در بودجه 1400

در سال آینده قرار است دولت بخشی از تعهداتی که بابت برداشت های بخش سلامت انجام شده است را به صندوق توسعه ملی پرداخت کند ،اقساط پرداختی دولت در 1400 به صندوق به ارزش 170 میلیون یورو معادل با 3 هزار میلیارد تومان است.با تقسیم این سه هزار میلیارد تومان بر 170 میلیون یورو نرخ ارز به دست آمده برای یورو معادل با  17 هزار و 143 تومان خواهد بود .همچنین با نسبت 1.22 برابری یورو نسبت به دلار،نرخ ارز دلار در این بخش از بودجه حدود 14 هزار تومان تعریف خواهد شد.

با توجه به این موضوع دولت قصد دارد نرخ جدیدی را وارد بودجه سال آینده کند.قبل از این رویداد به گزارش مرکز پژوهش های مجلس حداقل چهار نرخ ارز در بودجه ی 1400 وجود داشت که بدین شرح است:

نرخ 11 هزار تومانی برای درآمد نفت

 نرخ ارز در نظر گرفته شده برای محاسبه کل منابع حاصل از صادرات نفت سهم دولت در لایحه بودجه سال آینده 11 هزار و 500 تومان برای هر دلار در نظر گرفته شده است.شاید بتوان گفت این نرخ مهم ترین نرخ ارز در بودجه ی 1400 است که از آن تحت عنوان نرخ تسعیر بودجه یاد میشود.

ازسوی دیگر در جزء 4 بند ب تبصره 1 در ارتباط با سیاست ارز ترجیحی عنوان شده است که در صورت تغییر نرخ ترجیحی مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیک"ETS"،منابع وصولی صرف تأمین معیشت و سلامت مردم می شود. منظور از این سامانه نرخ معامله در سامانه سنا و نیما است که در حال حاضر نزدیک به 25 هزار تومان است.

نرخ ارز برای صادرات گاز طبیعی

در بودجه سال آینده نرخ در نظر گرفته شده برای درآمد حاصل از صادرات گاز با نفت متفاوت خواهد بود. در ردیف 210102( منابع حاصل از صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی) و نیز در ردیف 310705 که مربوط به منابع حاصل از استقراض از صندوق توسعه ملی "کاهش سهم 18 درصد صندوق توسعه ملی" نرخ تسعیر ارز، معادل نرخ میانگین نرخ سنا و نیما عنوان شده است.

نرخ دلار برای فراوره های پتروشیمی ها

پتروشیمی های در زمره ی شرکت های دولتی قرار دارند.اگرچه به گفته ی مرکز پژوهش های  مجلس نرخ ارز مبنای محاسبه بودجه شرکتهای دولتی، توضیحی در لایحه بودجه ذکر نشده است اما ظاهرا نرخ ارزی برای درآمد حاصل از فراورده های نفتی در بودجه ی 1400 در نظر گرفته شده است حدود 17 هزار تومان است.

حقوق ورودی با دلار 4200

مورد دیگری که در آن نرخ ارز مورد استفاده قرار می گیرد، شیوه محاسبه حقوق ورودی است که در (ردیف 110401 ) دیده شده است.حقوق ورودی کالا درصدی از ارزش کل کالا ها است که به گمرک پرداخت می شود. 

کارشناسان مرکز پژوهش ها برآورد کرده اند در این بخش، در لایحه بودجه سال 1400 ،نرخ ارز 4200 تومان برای هر دلار در نظر گرفته شده و حقوق ورودی براساس این نرخ وصول می شود.

Untitled-15

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید