پیش بینی بازارهای 8 خرداد 1400

بازارها، انتخابات 1400 را جدی می‌گیرند؟

کدخبر: ۴۱۵۵۱۱
اقتصادنیوز: اگرچه تحولات احیای برجام در وین همچنان برای بازارها مهم تلقی می شود اما اعلام طرح های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری، بازارها را نسبت به چالش تورم حساس کرده است.
بازارها، انتخابات 1400 را جدی می‌گیرند؟

به گزارش اقتصادنیوز، با تحولات مربوط به وین و توافقات احتمالی انجام شده، حالا اما سناریوی جدیدی برای مذاکرات وین به گوش میرسد که می تواند رفتار بازیگران را در کوتاه مدت دستخوش تغییر قرار دهد. برخی منابع خبری تاکید کرده اند توافق حاصل شده اما احتمالا این توافق به بعد از انتخابات ایران موکول می شود. به نظر می رسد طرف غربی و طرف ایرانی توافق کرده اند بعد از مشخص شدن دولت آینده، روی توافقات بوجود آمده مانور بدهند.

برخی منابع خبری در ایران و غربی هر دو این موضوع را به صورت گمانه زنی مطرح کردند اما در لابلای صحبت های حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت این موضوع نیز مطرح شده بود. با خبر احتمالی توافق طرفین (ایران و امریکا) مبنی بر بازگشت به برجام، حالا فعال شدن خریداران نفت ایران جدی شده است؛ شرکت های هندی گفته اند در صورت رفع تحریم ها خریدهای نفت خود از ایران را به صورت جدی دنبال میکنند و شرکت های ژاپنی هم گفته اند سه ماه بعد از رفع تحریم ها حاضرند نفت ایران را خریداری کنند. سیگنال توافق روی تکانه های مثبت در بازار نفت، مبنی بر بازگشت دوباره ایران به بازار نفت حتی در تصمیم شنبه هفته آینده اوپک پلاس تاثیر گذاشته است.

با این اوصاف بازارها در هفته جدید با نزدیک شدن به زمان انتخابات و مشخص شدن برنامه های کاندیداها، واکنش های جدی تر به برنامه احتمالی اقتصادی کاندیداها خواهند داشت؛ بررسی برنامه های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی همچون اعطای وام ازدواج 500 میلیون تومانی یا یارانه نزدیک 500 هزار تومانی نشان می دهد که طرح های ارایه شده به جای اینکه رافع حل مشکلات معیشتی مردم باشند، چالش تورم را بیشتر برجسته می کنند.از این حیث ممکن است در روزهای آخر انتخابات و بررسی نظرسنجی ها با توجه به میزان مشارکت، با احتمال انتخاب شدن هر یک از کاندیدها، بازار به تناسب پیامدهای هر طرح احتمالی در دولت آینده واکنش نشان دهد. این نکته را هم در نظر بگیرید که حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه روزهای اخیر گفته است: دولت از محل تنخواه بودجه 40 هزار میلیارد تومان دریافت کرده است.طبق قانون بودجه هرساله دولت برای انجام برخی کارهای ضروری مجاز است تا 3 درصد بودجه عمومی را قرض کند؛ در واقع سقف مجاز از تنخوه 230 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی 25 هزار میلیارد تومان است. حالا باین اتفاق خلق نقدینگی حاصل از برداشت تنخواه بانک مرکزی 304 هزار میلیارد تومان برآورد میشود. بازارها از این حیث با تایید ادامه مسیر تورم زایی، استراتژی خرید یا فروش خود در بلندمدت را تبیین می‌کنند.

در بررسی بازارها، هر چند که بازار ارز رفتار خود را در این روزها بیشتر با وین هماهنگ می کند اما بازار سهام بدون توجه به انتخابات و تحولات وین از اواخر هفته گذشته صعودی شد و حالا انتظارات از این بازار برای هفته پیش رو نیز مسیر تعادلی و در حالت خوش بینانه تداوم سیر صعودی بازارهاست. البته بازگشت به شرایط نزولی هم بعید نیست. به همین دلیل ارزیابی بازار سهام نشان میدهد که بازار شکننده و ناپایدار است و از این حیث تمامی سناریوها میتواند مطرح شود.

در بازار مسکن نیز با عدم حضور تقاضای فعال و موثر که به دلیل بالابودن هزینه تمام شده مسکن در قیمت های کنونی بازار کم رنگ شده اند، خبرها وضعیت انجمادی دادوستدها را تایید میکند. البته گزارش جدید بانک مرکزی نیز خبر از کاهش قیمت در معاملات مسکن پایتخت در اردیبهشت نسبت به ماه قبل (فروردین) دارد. بازار خودرو نیز در این هفته تحت تاثیر نوسانات ارز میتواند افت و خیز داشته باشد اما به دلیل عدم مشتری بازار رمقی ندارد و فعلا قیمت ها در تغییرند.

در بازار ارز، تزریق عرضه در بازار متشکل ارزی بالا رفت؛ در معاملات نیمایی، با وجود بالابودن عرضه ها، تقاضا و معاملات همچنان زیر 50 درصد حجم عرضه هاست. نرخ موثر در سامانه نیما در همان کانال 20 هزار تومان است، در بازار متشکل ارزی و سصرافی ملی قیمت ها در کانال 21 و 22 هزار تومان در رفت و آمد است و در بازار آراد نیز در 22 و 23 هزار تومان در رفت و آمد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید